Stránky

8/30/2019

Brno. Kniha 150 let MHD v prodeji

dopravacz


Dopravní podnik města Brna vydává knihu, která je dalším příspěvkem k oslavám 150 let MHD v Brně. Publikace na 358 stranách přináší podrobné informace o fungování městské hromadné dopravy od jejích počátků ve městě Brně až po současnost. Jedenáct kapitol čtenářům nabízí souhrnný pohled na vývoj tramvajové, autobusové, trolejbusové i lodní dopravy, infrastruktury, vozoven, jízdenek a jízdenkových automatů nebo tvorby jízdních řádů.

Knihu zakoupíte v informační kanceláři DPMB v Novobranské 18 v Brně, a také v internetovém obchodě DPMB.
1 150,00 Kč


Zdroje: dpmb cz , eshop.dpmb cz

8/23/2019

Plzeňskou kartu si dobijte v novém e-shopu

dopravacz
Dnešním dnem spouštíme nový e-shop Plzeňské karty, ve kterém si snadno zakoupíte předplatný kupón nebo si dobijete elektronickou peněženku odkudkoliv.
Nový e-shop nabízí oproti tomu dosavadnímu uživatelsky přívětivější prostředí a řadu nových funkcí – emailem vás upozorní na končící platnost předplatného kupónu, nízký zůstatek na elektronické peněžence, nebo na blížící se expiraci vaší Plzeňské karty. Sami již nebudete muset nic hlídat.

E-shop je responzivní, jestli pro nákup využijete počítač, mobilní telefon či tablet, je tedy na vás. Naleznete ho na původní adrese eshop.plzenskakarta.cz.
Po nákupu v e-shopu si transakci nezapomeňte validovat v jakémkoliv voze PMDP – stačí Plzeňskou kartu* přiložit k odbavovacímu terminálu s barevným displejem, který se nachází zpravidla u druhých dveří.

Zdroje: pmdp cz,  plzenskakarta cz

8/22/2019

Dočasné přemístění zastávek v autobusovém terminálu Zličín

dopravacz
Pražský dopravní podnik (DPP) začal opravovat autobusový terminál u stanice metra B Zličín. Rekonstruován bude povrch komunikací či chodníky, práce začaly v pondělí 19. srpna a potrvají zhruba do poloviny listopadu. Kvůli opravě jsou přesunuty zastávky autobusů MHD, na místě jsou informátoři DPP.
Zličín na mape
Z důvodu rekonstrukce autobusového terminálu Zličín dochází od pondělí 19. srpna 2019 (od zahájení denního provozu) do odvolání (přibližně 3  měsíce) k následujícím změnám:

  • Zastávky linek číslo 100 (směr Letiště), 180 (oba směry) a 380 (směr Vypich) jsou přemístěny do Řevnické ulice.
  • Autobusové linky mimo systém PID (včetně dálkové dopravy) odjíždějí od stanice metra Stodůlky.
  • Zastávky linek číslo 130, 246,  306, 307, 308, 309, 310, 311, 324,  336, 347, 358, 380 (směr Beroun), 384, 386, 952 a 957 se přemisťují v rámci terminálu podle postupu prací. Jejich rozmístění v prostoru terminálu v první etapě rekonstrukce (od 19. srpna 2019 do 28. září 2019) je znázorněno na přiloženém situačním schématu.
Zdroj: dpp cz



Praha: Karlovo náměstí opět otevřeno

dopravacz
Deset měsíců trvající uzavírka vstupu a výstupu ze stanice směr Karlovo náměstí skončila. Od pátku 16. srpna 2019 (od 11.00 hodin) je vestibul opět zpřístupněn cestujícím.
Karlovo náměstí na mape
Od 9. října 2018 probíhající modernizace byla ukončena o týden dříve, než byl původní plán. Během rekonstrukce se podařilo vyměnit sovětské eskalátory Petrohrad za nové, moderní značky Schindler. Dále došlo k instalaci odvodňovacího systému, osvětlení eskalátorového tunelu, bezpečnostních prvků a nerezového odvodňovacího systému. Rekonstrukcí prošel i vestibul stanice a také podchody, podhledy, obklady stěn, dlažby, bezpečnostní prvky na schodišti a vstupní prosklené stěny.
Bezbariérovost stanice

Od 29. dubna 2019 probíhá ve spolupráci se společností HOCHTIEF CZ realizace výstavby výtahu do/ze stanice Karlovo náměstí. Zahájení provozu je naplánováno na konec června 2020

Zdroj: dpp cz

8/21/2019

FlixBus zavádí nové linky z Prahy do Kodaně a Terstu

dopravacz
Autobusová společnost FlixBus spustí koncem dubna dvě nové dálkové linky z Prahy. Noční autobusy bude vysílat každý den na sever do Kodaně a na jih do Terstu.
Noční spoje do Kodaně začnou jezdit 26. dubna, z pražské Florence budou odjíždět ve 20:40. Cesta potrvá přibližně 13 hodin. Cena jízdenek začíná na 729 korunách. Zpět z Kodaně budou autobusy vyjíždět v 18:15 a pojedou opět přes noc. FlixBus na tuto trasu nasadí dvoupatrové autobusy s kapacitou 79 míst.
Mimo jiné spoléhá na to, že linka vejde do širšího povědomí díky nastávajícímu mistrovství světa v hokeji, které se koná v Dánsku. „Jedná se o noční spoje, cestující se mohou pohodlně vyspat a ušetřit za ubytování na místě. Autobusy na této trase budou samozřejmě jezdit každý den i po skončení mistrovství světa,“ uvedla mluvčí společnosti Martina Čmielová.
Ve stejný den začne společnost provozovat i linku z Prahy přes České Budějovice, Linec, Klagenfurt, Villach, Bled a Lublaň do Terstu. Spoje budou odjíždět z Florence každý den v 21:50, z Českých Budějovic v 00:10 a do cílové stanice Terstu dorazí v 9:30. Jednosměrná jízdenka z Prahy začíná na 729 korunách, z Českých Budějovic na 629 korunách.

Zdroj: zdopravy cz

Plzeň zdraží od ledna cestování v MHD. Cena základní jízdenky stoupne na 20 Kč

dopravacz
Zdroj: zdopravy cz

Cestování v plzeňské městské hromadné dopravě bude od ledna dražší. Plzeňští radní rozhodli o úpravě cen prakticky všech typů jízdenek, současně zavedou některé nové produkty. Město si od zdražení slibuje zvýšení tržeb Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP).  Kompletní změny zveřejnila Plzeň na svých stránkách.
Nejmenší úpravy čekají pravidelné cestující: půlroční a roční jízdenka zdraží o čtyři koruny. Předplatné na půl roku bude stát místo 2312 korun 2316 korun, celoroční místo 4002 korun 4006 korun.
Podstatně větší úpravy čekají jednotlivé jízdenky, jejich cena se drží od roku 2012. Základní papírová jízdenka koupená v trafice nebo na přepážce PMDP bude místo 18 Kč stát 20 korun. O dvě koruny dražší bude i jízdenka koupená platební kartou ve voze: 30 minut bude stát 18 Kč a hodina 22 Kč, základní sms jízdenka na 35 minut zdraží z 20 na 22 korun.. Nejlevnější jednorázové celodenní jízdné koupené přes platební kartu stojí nyní 60 korun, od ledna zdraží na 66 Kč. Celodenní jízdenka placená sms zdraží také o šest korun na 76 Kč.
Se zdražením přijde PMDP i s novými produkty: například skupinovou jízdenko pro 10-35 lidí na den, ta umožní jízdu za 40 korun na osobu. Cílem je ulehčit odbavení těchto skupin, aby si nekupovali jízdenky zvlášť. Doprovodem dítěte do šesti let s nárokem na poloviční jízdné nebude muset být nově jen rodič, ale jakýkoliv doprovod nad 15 let. Roční přepravné na psa bude o dvě koruny dražší (nově 482 Kč, zlevněné zdraží o korunu na 241 Kč), bude ale nově přenosné pro všechny členy rodiny.
Žáky a studenty od 15 do 18 let nebude už od ledna čekat vyřizování potvrzení o studiu, při předplatné jízdence už nebude potřeba. Nově nebudou muset předkládat potvrzení o přiznaném starobním důchodu lidé mezi 65 a 70 lety, kteří mají ve městě s Plzeňskou kartou nárok na poloviční jízdné. Děti do 15 let a lidé nad 70 let vlastnící Plzeňskou kartu jezdí v MHD zdarma.
Další změna se týká předplatného na přepravu psa, které v Plzni aktuálně využívá 222 cestujících. Nově si předplatné pro psa pořídí kdokoli (i když nemá vlastní předplatné), což by mělo rozšířit počet zákazníků, a zároveň se zavádí přenosné předplatné, na které můžou se psem cestovat všichni členové rodiny. U ročního předplatného se cena zvýší ze 480 na 482 korun, zvýhodněné bude upraveno z 240 na 241 korun. Současně město vstřícněji nastavuje parametry přepravního boxu pro zvíře. Nyní má nárok na bezplatnou přepravu zvíře, pokud je umístěno v uzavřeném boxu či dole nepropustné schránce. Nově bude přeprava možná „v zavazadle“, tedy nejen v boxu.
Druh jízdenkycena 2019 (v Kč)cena 2020 (v Kč)
Papírová jízdenka koupená ve voze u řidiče3030
Papírová jízdenka koupená v trafice, na přepážce PMDP1820
Jízdenka 30 minut (koupená v Cardman)1618
Jízdenka 60 minut (koupená v Cardman)2022
Jízdenka 24 hodin (koupená v Cardman)6066
SMS jízdenka 35 minut (bez zlevněné varianty)2022
SMS jízdenka 24 hodin (bez zlevněné varianty)7076
Základní předplatné 365 dní40024006
Základní předplatné 183 dní23122316
Základní předplatné 90 dní11961198
Základní předplatné 30 dní476478

PRAŽSKÝ ŽELEZNIČNÍ DEN NA SMÍCHOVĚ A REGIONÁLNÍ DEN PID V HOSTIVICI 7. 9. 2019

dopravacz

V sobotu 7. září 2019 proběhnou od 10:00 do cca 18:00 hod. dvě velkolepé dopravní akce, které budou vzájemně propojeny historickými i moderními vlaky, tramvajemi a autobusy. Na vlakovém nádraží Praha-Smíchov se uskuteční další ročník Pražského železničního dne, v Hostivici se pak odehraje další z našich Regionálních dnů PID, a to při příležitosti 25 let od integrace veřejné dopravy v oblasti Hostivice do systému Pražské integrované dopravy. Bohatý doprovodný program čeká na všechny malé i velké návštěvníky nejen na smíchovském či hostivickém nádraží, ale také přímo na Husově náměstí v Hostivici při příležitosti konání Městských pivních slavností.

Mimořádné jízdy nejen historickými dopravními prostředky

  • parní vlak v trase „Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Hostivice – Praha-Smíchov“ (2 okružní jízdy) a „Praha-Smíchov – Řevnice“ a zpět
  • motorový vůz řady M 131 „Hurvínek“ a vlak vedený lokomotivou řady 759 „Kyklop“ na okružních jízdách v trase „Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Hostivice – Praha-Smíchov“
  • elektrická jednotka řady 660 „InterPanter“ v trase „Praha-Smíchov – Praha-Radotín – Praha-Krč“ a zpět (přes Branický železniční most)
  • mimořádná jízda výletním vlakem Cyklohráček na oslavy 140 let SDH Zlonice
  • jízdy třívozovou soupravou historických tramvají mezi Smíchovem a Řepy
  • nostalgické jízdy historickými autobusy v okolí Smíchova a Hostivice
  • spanilá jízda veteránů po Hostivici vč. výstavy vozidel
  • jízdy na šlapací drezíně na nádraží v Hostivici (inspektorská dresina z roku 1851)

Na co se můžete těšit na nádraží Praha-Smíchov a v jeho okolí
  • výstava lokomotiv s možností prohlídky
  • tradiční informační stánky PID a Českých drah
  • tradiční workshop PID s hrami ve voze „Vláček Hráček“
  • stánky s občerstvením
  • prohlídky Království železnic za zvýhodněné vstupné
  • nostalgické jízdy historickým autobusem na lince „PID 1“ (okružní jízdy v trase „Smíchovské nádraží – Království železnic – Smíchovské nádraží)
  • jízdy historickými i moderními vlaky do okolí (v Praze do Radotína a Krče, ve Středočeském kraji do Řevnic, Rudné u Prahy či Hostivice)
  • vystoupení staropražské kapely TŘEHUSK
  • výstava modelového kolejiště
  • focení s Elfíkem
  • doprovodný program DDM Prahy 5 (umělecký kovář, výtvarná a dílna, stánek s hlavolamy aj.)
  • prezentace Hvězdárny a planetária hl. m. Prahy – za příznivého počasí pozorování Slunce dalekohledem
  • prohlídky Výtopny Zlíchov
Na co se můžete těšit v Hostivici

  • prezentace hasičské techniky SŽDC
  • prezentace pivovarů z ČR na dalším ročníku Městských pivních slavností
  • hudební vystoupení známých českých kapel
  • fotografická výstava „25 let PID v Hostivici“ v budově MěÚ
  • zahradní železnice na hostivickém nádraží
  • prezentace Letiště Václava Havla
  • tradiční informační stánky PID a Českých drah
  • stánky s občerstvením
  • nostalgické jízdy historickými autobusy na lince „PID 2“ (Hostivice, Nádraží – Sídliště Řepy a zpět) a na lince „PID 3“ (Hostivice, Ve Vilkách – Zličín a zpět)
  • jízdy historickými vlaky do okolí
Doprovodný program v Království železnic:
v den akce sleva 50% na vstupné pro návštěvu největšího modelového kolejiště ve střední i východní Evropě!
každý cestující historického autobusu (linka PID1) obdrží při nástupu do vozu slevový poukaz v hodně 50% z ceny vstupného
na infostáncích PID nebo v Cyklohráčku navíc zdarma obdržíte další slevovou poukázku pro 1 dětskou vstupenku v hodnotě 160 Kč

Zdroj: pid cz

8/19/2019

Až 60 nových motoráků: Dráhy obdržely tři nabídky, všechny z Evropy

dopravacz
Velký tendr Českých drah na nákup až 60 motorových jednotek pro kraje se dostal do finále. Dopravce obdržel nabídky od tří výrobců, všichni jsou přitom z Evropy. Deníku Zdopravy.cz to řekl úřadující šéf Českých drah Radek Dvořák.
„Obdrželi jsme indikativní nabídky a nyní začínají jednání o konečné ceně,“ uvedl Dvořák. Snahou Českých drah podle něj bude, aby smlouva byla uzavřena ještě do konce roku. Dráhy chtějí uzavřít rámcovou smlouvu na dobu osmi let na odběr až 60 vozidel v celkové odhadované hodnotě 5,2 miliardy korun.
Podle Dvořáka se bude od vyjednané ceny v tomto velkém tendru odvíjet i osud soutěže na deset motoráků pro Kladno. Ta běží už dva roky, podle původních plánů měly stroje od letoška jezdit. Jestliže se ale podaří drahám získat skrze velký tendr lepší cenu, „kladenskou“ soutěž zruší.
Deník Zdopravy.cz oslovil některé velké evropské výrobce (Pesa, Alstom, Bombardier, Stadler), odpovědi se ale dočkal pouze u Stadlera. „K probíhajícím soutěžím se nevyjadřujeme, komentujeme pouze už podepsané smlouvy,“ sdělila šéfka komunikace Marina Winderová.
Dráhy tendr vypsaly před rokem, chtějí být díky němu připravené na soutěže a konkurenci v regionální dopravě. Poptávají částečně nízkopodlažní motorové jednotky s obsaditelností minimálně 110 sedících cestujících, maximální rychlost má být nejméně 120 kilometrů v hodině. V požadavcích je i vybavení ETCS.
Dráhy budou kupovat nové motoráky po dlouhých letech. Zatím poslední podobnou investicí dopravce byl kontrakt z roku 2011, v jehož rámci koupil 31 jednotek LINK II za dvě miliardy od polského výrobce Pesa Bydgoszcz.

Zdroj: zdopravy cz

Dopravní společnost Arriva testuje elektrobus pro kladenskou MHD a připravila předváděcí jízdu

dopravacz
ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva testuje v kladenské městské dopravě autobus s elektrickým pohonem. Jedná se o vůbec první test elektrobusu v Kladně. Zelené vozidlo výrobce SOR Libchavy s výraznou přední maskou nejen, že je nízkoemisní, ale jeho jízda je i velmi tichá. Oba tyto benefity významně zlepšují život obyvatel ve větších městech. Pokud se technika osvědčí, je při splnění určitých podmínek reálné, aby se v horizontu tří let začaly v Kladně objevovat elektrobusy v běžném provozu.
Ulicemi Kladna jezdí kromě autobusů na CNG pohon v testovacím režimu také elektrobus od výrobce SOR. Je to městský elektrobus s označením SOR NS 12 electric. „Jde o plně nízkopodlažní a bezemisní autobus, který je ideálním prostředkem do městských ulic. Měsíc teď budeme zkoušet všechny jeho vlastnosti, abychom zjistili, jak se chová v provozu a jestli ho můžeme v budoucnu nasadit na námi provozované linky“, říká ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa. 
Elektrobusem se mohou cestující svézt na lince 605, která jezdí po městě mezi Okrskem 0 a Aquaparkem. „Elektrobus má řadu technických a konstrukčních prvků, díky kterým dosahuje hospodárného provozu. Kvitujeme menší hlučnost i nižší množství emisí,“ uvedl primátor Statutárního města Kladna Dan Jiránek a dodal: „V dnešní situaci měnícího se životního prostředí už pojem Smart City, tedy ‚chytré město‘, který se řada municipalit, včetně Kladna, snaží naplnit, v sobě zahrnuje nejen využívání moderních technologií pro kvalitní život obyvatel, ale měl by znamenat i nadstavbu zodpovědnosti. Využívané inovace by tak měly být zároveň šetrné k životnímu prostředí. Elektrobusy splňují obě podmínky.“    
Staré diesely nahradily elektrobusy před nedávnem v Trutnově a v Kutné Hoře, kde dokonce zajíždí i do historického centra města. Bezemisní je také provoz MHD v Bílině. Arriva tak potvrzuje svůj cíl stát se lídrem v oblasti čisté mobility. S ekologickými autobusy Arrivy se můžou setkat i cestující v Praze, Českém Těšíně nebo zmíněném Kladně. 
Předváděcí jízda
Představení vozidla a předváděcí jízda proběhla v úterý 13. srpna 2019 ve 13.00 před budovou kladenského magistrátu. 
Technické parametry elektrobusu
Celková délka elektrobusu je 12 m a má 33 míst k sezení pro cestující. Celkově se ale počet přepravovaných osob může lišit. Počet míst k sezení lze upravovat podle přání dopravce. Interiér elektrobusu je klimatizovaný a cestujícím nabízí i USB zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky. Kapacita baterií je 242 kWh a uloženy jsou oboustranně podélně v prostoru střechy. 
O Arrivě
ARRIVA v České republice provozuje 2 150 autobusů, 35 trolejbusů, 5 vlaků osobní dopravy a zaměstnává téměř 3 500 zaměstnanců. Celkový obrat skupiny převyšuje 4,5 miliardy korun. Hlavní činností skupiny je linková autobusová doprava. Na trhu pravidelné osobní autobusové dopravy v České republice zaujímá ARRIVA vedoucí postavení. Ročně přepraví přes 130 milionů cestujících. ARRIVA v České republice je součástí skupiny ARRIVA, jedné z největších dopravních společností v Evropě, která zaměstnává 60 000 lidí a ročně přepraví více než 2,2 miliardy cestujících ve 14 evropských zemích.

Zdroje: mestokladno cz  , zdopravy cz

PRVNÍ ROK PROVOZU STADLERŮ V OSTRAVĚ

dopravacz
Ostrava chystá zrychlení tramvajových tratí až na 80 kilometrů v hodině
13. 8. 2019 je tomu přesně rok, kdy tramvaje Stadler Tango NF2 vyjely v Ostravě do provozu. Z objednaných 40 vozidel chybí dodat již jen pět posledních kusů spadajících do 10vozové opce uplatněné DP Ostrava předloni v prosinci. 
Nákup článkových tramvají znamenal v celé České republice revoluci, a to nejen proto, že se jednalo o první případ, kdy v této zemi uspěl v tendru na tramvaje zahraniční výrobce, ale také kvůli nízké ceně, se kterou Stadler dokázal uspět. Ta totiž potvrdila, co se již delší dobu tušilo, a sice že ceny na tuzemském trhu byly dlouhodobě nadhodnocené. Opětovně se toto prokázalo v tendru pro Ostravu na dalších 40 vozidel, označených poněkud směšně za velkokapacitní, kdy byl do elektronické aukce připuštěn pouze jeden uchazeč, který si pak mohl nastavit cenu podstatně vyšší, ačkoli jím vyráběná tramvaj bude sotva o 2 m delší než Stadler Tango NF2. 
Ačkoli se je možné na různých místech dočítat “zaručené” informace, že zakázka byla nebo musela být pro švýcarského výrobce prodělečná, zapomíná se na to, že konkurenční výrobce nabídl cenu ještě nepatrně nižší a Stadler vyhrál díky vyššímu celkovému počtu bodů v soutěži, neboť splňoval technická kritéria lépe.
 Provoz nových tramvají neprobíhal od počátku zcela bez problémů, ostatně dětské nemoci nových výrobků nejsou ničím neobvyklým. Všechny peripetie se navíc podařilo mezi DP Ostrava a výrobcem promptně vyřešit. Brzy se tak tramvaje vyšvihly na špičku v provozní spolehlivosti. Co se komfortu tramvají Stadler Tango NF2 týče, reakce cestující veřejnosti byly různé, ale vesměs spíše pozitivní než negativní. Nejlepšího hodnocení se dočkala podle očekávání klimatizace vozidel, jejíž prosazení do výběrových řízení v Ostravě se přitom rodilo tak těžce.  Naopak kritiku sklidila vozidla za uspořádání interiéru, které je ale vynucené požadavkem na otočné podvozky. Negativně bylo vnímáno také houpání vozů, především v zadní části při jízdě vyšší rychlostí. U všech tramvají sice byly použity tužší tlumiče, než byly původně u prvního dodaného vozu, přesto se nepodařilo tento jev (daný ale opět koncepcí vozu vycházející ze zadávací dokumentace) zcela eliminovat. Některé další úpravy na vozech vycházely z požadavků řidičů, přičemž k některým změnám na stanovišti řidiče by ještě mělo dodatečně dojít.   
Závěrem lze Stadlerům k jejich prvnímu výročí popřát vše nejlepší do dalších let.

Zdroj:  cs-dopravak cz

8/13/2019

Na letiště zeleněji. Praha chce rozšířit síť trolejbusů, jezdit by mohly i do Ruzyně

dopravacz
Pražský dopravní podnik chce rozšířit trolejbusovou síť v metropoli. Zatím jezdí pouze jeden vůz na lince číslo 58 z Palmovky do Letňan, dopravní podnik ji chce prodloužit až do Miškovic jako linku 140. Zároveň zvažuje i to, že trolejbusy nasadí na linku 119 ze stanice Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla a na linku 154 v trase Strašnická - Jižní Město zase elektrobusy.
Nyní proto připravuje výběrové řízení na koupi dvacítky elektrobusů, respektive trolejbusů. Ty totiž v sobě mají zabudovanou baterii, takže část trasy mohou jet bez trolejí. Mohou navíc využívat i stávajících tramvajových trolejí. Byl by to tedy ekologičtější způsob dopravy na letiště, než jsou stávající naftové autobusy.
O zřízení trolejbusové linky na letiště přitom dopravní podnik uvažuje i přesto, že se již nyní chystá spojení letiště s centrem města železnicí. Jenže to bude nejdříve v roce 2028.

"Budeme proto zvažovat, jestli se to vyplatí elektrifikovat. Ale je to dost daleko, takže by se ta investice vrátit mohla," uvedl ředitel dopravního podniku Petr Witowski s tím, že se tím dopravní podnik bude zabývat ve studii, která vznikne v nejbližší době.
Ve stoupáních pomohou troleje
Stejně jako v případě zkušební linky 58 by ale nemělo jít o klasický trolejbus po celé trati. Troleje by byly pouze v místech, kde je největší spotřeba - tedy ve stoupáních. Tak již je to na lince do Letňan v Prosecké ulici. "Například na prodloužení trasy do Miškovic plánujeme, že bychom elektrifikovali padesát procent trasy a padesát procent by ten autobus odjel na baterie," popsal Witowski.
Dopravní podnik původně chtěl jako druhou trať, na níž by jezdil v Praze trolejbus, zavést linku ze Staroměstské na Ohradu. "Bohužel se ale nepodařilo majetkoprávně vyřešit, abychom na obratišti na Ohradě mohli mít nabíjecí strukturu," popal Witowski. Místo linky 207 tak elektrobusy nejspíš vyrazí po trase linky 154 ze Strašnické přes Hostivař a Petrovice na Jižní Město.
Dotace budou
Witowski připouští, že elektrobusy jsou provozně dražší než klasické naftové autobusy. "Cena za vozokilometr u konvenčních naftových autobusů je sice nižší, ale takto dokážeme využít synergií s tramvajovou sítí a navíc je tu ekologický aspekt," poukázal Witowski.
Zavedení trolejbusů respektive elektrobusů navíc podle něj nemusí být bezpodmínečně dražší než zůstat u naftových autobusů. A to kvůli tomu, že na jejich pořízení, vzhledem k tomu, že ve městech nevypouštějí emise, lze získat dotace.
"Na elektrifikaci dotaci rozhodně získáme," je přesvědčen Witowski. Kvůli potřebě koupit nové vozy a natáhnout na části tras troleje ale trolejbusy na nové tratě zřejmě nevyjedou dřív než v druhé polovině příštího roku.
Další "zelené" řešení na trase k letišti
Dopravní podnik současně připravuje zakázku na 18 velkokapacitních autobusů s hybridním pohonem (elektrickým a naftovým), které primárně nasadí na linku na letiště. Dostat by je měl před koncem roku. V případě, že rozhodne o tom, že je nahradí trolejbusy, nebude podle Witowského problém hybridní autobusy nasadit na jiných vytížených linkách v metropoli.
Trolejbusy v Praze jezdily v letech 1936 až 1972. Maximální délky, 57 kilometrů, dosáhla pražská trolejbusová síť v roce 1959. Poté je začaly nahrazovat autobusy. Zkušebně je město začalo zkoušet znovu koncem roku 2017, loni v létě je nasadilo na první linku s cestujícími, kde ale jezdí jen jeden vůz v půlhodinovém intervalu.

Zdroj: /zpravy.aktualne.cz

8/11/2019

Slevy v dopravě stály v letošním pololetí 2,83 miliardy korun

dopravacz
Praha - Slevy pro studenty a důchodce ve veřejné dopravě letos v prvním pololetí stály 2,83 miliardy korun. Nejvíce stát zaplatil za měsíc květen, kdy kompenzace dopravcům činily více než 527 milionů korun. Nejvíce vyfakturovaly České dráhy, které za slevy dostaly 1,23 miliardy korun. Vyplývá to z informací ministerstva dopravy pro ČTK. Celkově stát od loňského září, kdy slevy začaly platit, zaplatil na kompenzacích kolem 4,75 miliardy korun.
Podle původních plánů státu měly kompenzace vyjít zhruba na šest miliard korun ročně. I přesto, že v květnu i červnu platby překročily půlmiliardovou částku, počítá ministerstvo dopravy s dodržením původně plánovaných nákladů na slevy.
České dráhy, které jsou největším českým dopravcem, tak z letošních kompenzací ukrojily 43 procent z celkově vyplacené částky. Nejvíce dostaly za červen, a to 243 milionů korun. Za státním dopravcem následovala další železniční společnost RegioJet, který za pololetí dostal 179 milionů korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovalo Student Agency s 90 miliony korun, za nímž následovaly jednotlivé regionální podniky Arrivy a ČSAD.
Květen byl zároveň nejnákladnějším měsícem od začátku platnosti slev. Dosud stát nejvíce zaplatil v říjnu, kdy dopravcům vyplatil 512 milionů korun. K této částce se dopravci přiblížili i v červnu, kdy kompenzace za slevy činily více než 511 milionů korun. Naopak nejméně dosud stát zaplatil loni v prosinci, a to 412 milionů korun, což bylo zapříčiněno zejména vánočními svátky.

Studenti do 26 let a senioři nad 65 let mohou od loňského 1. září využívat ve vlacích a autobusech slevu 75 procent z jízdného, kterou loni schválila vláda. Ministerstvo dopravy předpokládá, že slevy celkově vyjdou na šest miliard korun ročně. Peníze na slevy obsahuje i návrh státního rozpočtu pro příští rok.
Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy. Podle dopravců se po zavedení slev zvýšil počet cestujících v jednotkách procent.
Přehled dopravců s největším objemem faktur za první pololetí 2019 (v Kč):
Autobusy:
Student Agency89,975.412
ČSAD Vsetín72,795.804
Arriva Střední Čechy72,479.604
Arriva Východní Čechy68,377.714
Arriva Morava65,338.398

Vlaky:
České dráhy1.231,479.201
RegioJet178,891.706
LEO Express59,558.194
GW Train Regio12,489.744
ARRIVA Vlaky5,373.163

V Plzni budou jezdit první tři nové tramvaje EVO2

dopravacz
Plzeň - Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) vypraví v pátek do plného provozu první tři nové tramvaje typu EVO2 z Krnovských opraven a strojíren. Do konce roku jich bude v Plzni devět. Všechny budou jezdit na lince číslo 1 z městské části Slovany přes centrum do Bolevce. Jsou plně nízkopodlažní a klimatizované, mají 1,5násobnou kapacitu proti jednotlivým vozům a výrazně tišší provoz, řekl ČTK dopravně provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček.
Plzeň by měla podle smlouvy s opcí koupit do roku 2021 z Krnova 16 těchto nových vozidel, cena jednoho je 32,75 milionu Kč bez daně.
Tramvaje EVO2, jimž se v Plzni říká "Evička", postupně nahradí první generaci částečně nízkopodlažních tramvají typu Astra z plzeňské Škodovky. PMDP je vyřadí a nabídne k prodeji. "Nasazení EVO2 je dalším krokem k vyššímu využití nejen tramvají, ale také autobusů a trolejbusů, které na tramvajové spoje navazují," uvedl primátor Martin Baxa (ODS).
Podle Ptáčka jsou "Evičky" prostornější, mají nový typ podvozků zajišťující tišší provoz, pohodlnější sedačky a odbavovací terminál akceptující bankovní karty u všech dveří. "Tramvaje mají také kamery napojené na systém města, které poslouží ke zvýšení bezpečnosti cestujících i proti vandalismu," uvedl. Havarijní kamery směřují dopředu před vůz a kamery jsou i v celém voze. Koncepce vozu pamatuje i na kolaps řidiče. K tomu slouží takzvaný systém mrtvého muže. "Řidič musí stále držet řadič. Pokud by mu ruka spadla nebo by ji sundal, tak se vůz do tří vteřin sám zastaví," uvedl.

Plzeň má a bude mít podle Ptáčka stále 116 tramvají. "Předpokládám, že v budoucnu nebudeme řešit jen výměnu zastaralých vozů za modernější, ale že nás čeká také diskuse o dalším rozvoji tramvajových tratí," uvedl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09).
PMDP má 17 tramvají se střední přepravní kapacitou, ostatní tramvaje jsou krátké. Dopravní podnik začne od roku 2020 nakupovat velké obousměrné tramvaje od plzeňské Škody Transportation. Pokud se první dva vozy, které PMDP získá ve druhé polovině roku, osvědčí, nakoupí jich městský podnik podle plánu obnovy do šesti let až 22.
PMDP má síť 49 linek s délkou přes 585 kilometrů. Všechny trakce s 562 řidiči přepravily loni 115,5 milionu cestujících, předloni 110 milionů. Nejvíce lidí převezly autobusy (41,7 milionu), o trochu méně tramvaje. Z 15,1 milionu ujetých kilometrů najely nejvíce tramvaje (5,52 milionu km), autobusy 5,25 milionu km a trolejbusy 4,3 milionu.

Zdroje:  PMDP cz, ceskenoviny cz


8/10/2019

Škoda dodá trolejbusy do Jihlavy i Mariánských Lázní

dopravacz
Škoda Electric podepsala během dvou dní dva další kontrakty na dodávku trolejbusů do českých měst. V obou případech jde o trolejbusy s karoserií z produkce SOR Libchavy.
V Mariánských Lázních bude jezdit celkem osm nových trolejbusů Škoda 30 Tr. Jde o vozidla s 13 let starým designem vycházející z autobusu SOR NB 12 City.
Vítězství oznámil na svém facebookovém profilu náměstek hejtmanky Karlovarského kraje pro dopravu a mariánskolázeňský zastupitel Martin Hurajčík. Do soutěže se nikdo jiný než Škoda Electric nepřihlásil. Za osm trolejbusů zaplatí Městská doprava Mariánské Lázně celkem 100,6 milionů korun. Vozidla budou mít baterii, která umožní dojezd až 14 kilometrů mimo trolejové vedení.
Ještě nedávno odepisovaná trolejbusová doprava v Mariánských Lázní se nákupem nových vozidel dočká dalšího impulsu pro svůj rozvoj. Po záchraně provozu tratí dostane město i výraznou podporu z Integrovaného operačního programu (IROP) na nákup nových trolejbusů.
Městská doprava Mariánské Lázně je jedním z devíti příjemců, který dosáhne na dotace z IROP. Ministerstvo pro místní rozvoj oznámilo navýšení objemu peněz na výzvu „Nízkoemisní a bezemisní vozidla“ o celkem 636 milionů korun. Dostalo se tak na projekty, které původně byly na seznamu náhradních. IROP zaplatí v Mariánských Lázních 80 % ceny.Jasno o dodavateli mají už i v Jihlavě. Dopravní podnik města Jihlavy podepsal se  Škodou Electric smlouvu na dodání celkem 7 parciálních trolejbusů Škoda 32 Tr za 96 milionů korun.   Také v případě Jihlavy byla Škoda Electric jediným zájemcem. Jihlava bude mít ale verzi s modernějším designem vycházející z modelu NS12. Podobné mají například v Opavě. Kromě parciální trolejbusů koupí ještě tři další klasické trolejbusy 32 Tr bez baterie.
Zdroj: zdopravy cz

41. VÝROČÍ METRA “A – historická souprava na úseku Dejvická – Skalka

dopravacz
Tuto neděli,  11. srpna 2019, oslaví linka A pražského metra 41. výročí od zahájení provozu.

Přijďte se při této příležitosti svézt soupravou  81-71 v úseku Dejvická – Skalka.
Metro A
Výstavba první části této trati byla zahájena v roce 1973, otevřena byla 12. srpna 1978. Tento úsek (I.A) vedl mezi stanicemi Leninova (dnes Dejvická) a Náměstí Míru, byl dlouhý 4,7 km a měl 7 stanic. Vznikl tak první podchod pražského metra pod Vltavou, umístěný v hloubce 14 m pod dnem řeky.
V roce 1976 byla zahájena výstavba úseku II.A, který byl otevřen 19. prosince 1980, má délku 2,6 km a zahrnuje stanice Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského. Dne 11. července 1987 byl otevřen úsek III.A/1, který trasu prodloužil o 1,3 km do stanice Strašnická, 4. července 1990 pak úsek III.A/2 přidal dalších 1,4 km a stanici Skalka.
26. května 2006 byla ještě prodloužena na severovýchod o stanici Depo Hostivař s využitím existující spojky do depa vedené částečně po povrchu.
Od listopadu 2013 byl každou sobotu do souprav řazen „komunikační vagon“, v němž cestující měli mít možnost seznámit se a případně navázat vztahy. Seznamovací vagón byl řazen do souprav metra minimálně do konce prázdnin 2014, v průběhu prázdnin 2014 byl zařazován denně.

V pondělí 6. dubna 2015 byl zahájen provoz v úseku označovaném V.A,který prodloužil trať z Dejvické do Motola o stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Nový úsek stál cca 20 miliard korun.

Zdroj: dpp cz

Potvrzeno: Leo Express bude jezdit od prosince z Prahy do Vratislavi

dopravacz
Zástupci Pardubického kraje a Dolnoslezského vojvodství se v pátek dohodli  na provozu společné linky mezi Vratislaví a Prahou. Provozovat ji bude na českém území Leo Express.
Dohodu oznámil polský dopravce Koleje Dolnośląskie (KD) na svém facebookovém profilu. Právě dohoda kraje a vojvodství zatím k oficiálnímu potvrzení startu linky chyběla.

Další detaily zatím samosprávy nezveřejnily. Leo Express nedávno uvedl, že s KD jedná o tom, že by do Prahy jezdily jejich elektrické jednotky Newag Impuls. Ty ale nejsou dosud schválené pro provoz v Česku. Dosud jezdí pouze do Lichkova jako pohraniční stanice. „Impulsy by v cílovém stavu jezdily až do/z Prahy. Dopravcem na území České republiky bude Leo Express Tenders,“ uvedl Sedlařík. Leo Express může na trasu nasadit své jednotky Stadler Flirt, pro provoz v Polsku jsou schválené.
Impulsy by měly jezdit na vlacích 1291(odjezd 5.56 z Prahy v sobotu a v neděli), 1295 (22.28 z Prahy v neděli) a 1294 (příjezd 21:54 do Prahy v pátek, sobotu a neděli).
Z návrhu jízdního řádu vyplynulo, že Leo Express má nově jezdit v závazku Pardubického kraje z Lichkova. Vzbudil tím částečně kritiku, že zbytečně zaplní koridor dalším vlakem. Firma ale odmítá, že by šlo ve skutečnosti o vlak navíc, protože jede ve skutečnosti v podobném časovém úseku jako nynější spěšný vlak Orlice, který ale končí v Kolíně a ne až Praze. V podobný čas jedoucí spoj do Prahy ze Starého Města u Uherského Hradiště firma posunula o hodinu později právě do času nového spoje do Prahy.

„Tím, že spoje jsou v závazku, pomáhají financovat ostatní vlaky v rámci smlouvy. Zařazením do závazku tedy nevznikají Pardubickému kraji žádné dodatečné náklady, ale naopak finanční úspora. Dalším důvodem je plánované nasazení jednotek Newag Impuls dopravce Koleje Dolnoslaskie, které byly pořízeny z evropských fondů. Smí být tedy provozovány pouze v závazku veřejné služby,“ vysvětlil Sedlařík. Přímé vlaky mají podpořit cestovní ruch v oblasti Letohradska a dojížďku z regionu do Prahy.
Leo Express zatím počítá s jedním párem vlaků do Vratislavi, v průběhu roku chce přidat ještě druhý.
Návrh jízdního řádu vlaků Praha – Vratislav
1. pár: Wroclaw 6:06 – Praha 10:28 (v 6,7); Praha 18:08 – Wroclaw 22:40 (v 5,6,7)
2. pár: Praha 6:00 – Wroclaw 11:00 (6,7); Wroclaw 16:50 – Praha 21:40 (5,6,7).
10
Zastavení: v PL téměř všechny zastávky;
v ČR: Praha hl.n., Libeň, Kolín, Přelouč, Pardubice, Pardubičky, Choceň, Brandýs, Ústí + vybrané zastávky na trati 024.

Zdroj: zdopravy cz

8/05/2019

Jízdenka Turista Plzeňskem - vyrazte s Plzeňskou kartou na výlet

dopravacz
Ve spolupráci s Plzeňským organizátorem veřejné dopravy (POVED) jsme pro vás připravili novinku – jednodenní jízdenku Turista Plzeňskem na Plzeňské kartě, díky které můžete za 150 Kč jezdit celý den neomezeně v plzeňské MHD (vnitřní zóna 001) a ve většině vlakových a autobusových spojů v celém Plzeňském kraji.

Jízdenku si na Plzeňskou kartu můžete nabít v Zákaznických centrech PMDP (Denisovo nábřeží 12, Klatovská třída 12), na bankomatech České spořitelny nebo v e-shopu Plzeňské karty. Potom už stačí naplánovat výlet a vyrazit!
Turista Plzeňskem na Plzeňské kartě

Zdroje: plzenskakarta cz, PMDP