Stránky

12/27/2019

Ministerstvo dopravy: Změny a novinky v dopravě v roce 2020

dopravacz
Ministerstvo dopravy před koncem roku 2019 oznámilo novinky v rezortu dopravy v novém roce. Změny budou co nejvíce přátelské k občanům a jejich cílem je usnadnit cestování.

Osvobození vozidel s alternativními palivy od dálničního poplatku a poslední papírová dálniční známka
Již od 1. 12. 2019 lze zakoupit novou dálniční známku, která jako každý rok platí 14 měsíců. Známka na rok 2020 je poslední papírovou „nalepovací“. Od roku 2021 si řidiči budou kupovat elektronickou známku, která bude mít platnost jednoho roku od zakoupení a přestane být nepříjemná povinnost lepit známku na přední sklo. Výhodou e-známky bude i nákup přes e-shop. Od povinnosti zakoupit si dálniční kupón jsou nově osvobozeni majitelé automobilů s alternativním pohonem, jako jsou auta na elektrickou energii nebo vodík. Neplacení dálničního poplatku slouží jako odměna za ekologické chování v rámci snižování emisí. V návaznosti na růst automobilů s alternativním pohonem se v příštím roce chystá budování hustší sítě nabíjecích stanic.

Omezení předjíždění pro kamiony
Na vybraných úsecích dálnic bude od 1. 1. 2020 platit zákaz předjíždění pro kamiony na vybraných úsecích:
•    D1 - 179,0-203,9 km a 205,5-210,3 km vpravo; 210,5-185,85 km vlevo (okolo Brna)
•    D5 - 0,0-11,5 km a 14,8-22,5 km vpravo; 14,8-9,0 km a 6,0-0,0 km vlevo (úsek Praha – Beroun)

•    D8 - 0,0-9,0 km vpravo; 6,0-0,0 km vlevo (úsek Praha – Úžice)

•    D11 - 0,0-8,0 km vpravo a 8,0-0,0 km vlevo (úsek Praha – Jirny)

Celkově se tak jedná o omezení o 116 kilometrů. Celkově se dvěma úseky D1 se bude jednat o 145 kilometrů omezení předjíždění pro kamiony.

Změna zákona v oblasti taxislužby
Přijetím návrhu zákona v letošním roce se zlepší ochrana zákazníků díky zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů taxislužby a lepší rozpoznatelnosti vozidel (alternativní) taxislužby prostřednictvím evidenčních nálepek, jimiž budou vozidla taxislužby označována. Bude-li legislativní proces probíhat podle předpokladu, zákon by mohl nabýt účinnosti v průběhu 2. čtvrtletí 2020.

Zpoplatnění dalších silnic I. třídy pro kamiony
Od 1. 1. 2020 budou vozidla nad 3,5 t platit mýto i na silnicích I. třídy. Počet nově zpoplatněných kilometrů se tak zvýší o 868 km a celkový počet tak naroste na 1 102 km. Mezi nově zpoplatněné úseky patří např. silnice Hradec Králové – Pardubice, Tábor-Pelhřimov nebo úsek mezi Svitavami a Brnem.

Nová přímá spojení mezi městy a komfortnější cestování na železnici
Cestující mezi Prahou a jižními Čechami budou moci v průběhu příštího roku využít nového přímého spojení mezi Prahou a Třeboní. Vzroste také počet rychlíkových spojů, jejichž nárůst je plánován přibližně o 7%. V rámci nových smluv o veřejných službách bude po dopravcích požadována zvýšená kvalita služeb a vybavení ve vlacích. Nově se tak cestující mohou těšit na více zásuvek ve vagonech, wi-fi připojení a dovybavení informačními systémy. Pro ČD bude platit nová smlouva zavazující nákupy nových vlaků.

One Ticket – Jednotná jízdenka


V průběhu příštího roku začne platit pro cestující na železnici příjemná novinka, tzv. Jedna jízdenka Cestující si koupí jednu jízdenku a může využít přepravní služby různých dopravců. Odpadne tak nutnost mít několik jízdenek na jednu cestu. Jízdenka bude mít jak klasickou papírovou podobu, tak si ji cestující může zakoupit elektronicky nebo ji navázat na některou z podporovaných bezkontaktních karet.

Vnitrozemská plavba
Od 1. ledna 2020 nastane změna v oblasti vnitrozemské plavby. Lidé již (až na drobné výjimky) nebudou muset v řízení o vydání průkazu způsobilosti (dokladu, jenž opravňuje k vedení vybraných plavidel) předkládat úřadu své fotografie, ale budou pro tyto účely využity příslušné informační systémy (občanských průkazů, cestovních dokladů a cizinců).
Obdobná změna byla nedávno provedena u řidičských průkazů. Žadatel o vydání průkazu způsobilosti bude fotografii předkládat, pouze pokud v informačních systémech nebude vedena nebo pokud došlo k podstatné změně jeho podoby.

Navíc bude pokračovat výstavba nových dálnic (necelých 22 kilometrů), obchvatů měst a modernizace železniční infrastruktury výpravních budov. Pro cyklisty se připravuje výstavba nových cyklostezek. V přípravě je rovněž výběr koncesionáře pro PPP projekt na D4 mezi Prahou a Příbramí.


busportal cz

Jedna jízdenka pro všechny

dopravacz

Univerzální jízdenka, která Vás doprovodí během celé cesty – bez ohledu na to, se kterou společností jedete a kolikrát budete přestupovat. Platí ve všech vlacích v Česku a umožňuje Vám vybrat si z nabídky více dopravců nebo jednoduše využívat přípoje.
Jak funguje?
Jedna jízdenka má takovou formu, jaká Vám vyhovuje: můžete ji mít u sebe na papíře, v mobilním zařízení nebo virtuálně svázanou s některou z podporovaných bezkontaktních karet. Pro jednotlivé cesty samozřejmě můžete tyto způsoby střídat.
oneticket cz

ZMĚNY V REGIONÁLNÍ DOPRAVĚ 2020: České dráhy si nadále drží jih i západ. Na Moravě vyjede GWT a v Praze Arriva

dopravacz

České dráhy přicházejí od neděle, tedy s platností nových jízdních řádů pro rok 2020, také o řadu spěšných linek v okolí Prahy. Arriva (jak bylo zmíněno ZDE), střídá státem ovládaného dopravce na linkách z Prahy přes Písek do Českých Budějovic, Tanvaldu i Rakovníka. Do Vrbna pod Pradědem vyjede GWT.

Jihočeský kraj nyní má s železničními dopravci větší množství smluv, kromě soukromých dopravců (GW Train Regio a JHMD), kteří jezdí na Šumavě a na jindřichohradeckých úzkokolejkách, uzavřel hned tři kontrakty s Českými drahami – zvlášť na elektrickou trakci, zvlášť na motorovou a zvlášť na specifickou trať Tábor–Bechyně, která je sice elektrizovaná, ale jiným napěťovým systémem.
V motorové trakci patří k největším novinkám zavedení spěšných vlaků z Tábora přes Písek do Strakonic – bude jich jezdit osm párů v pracovní dny. Další nové spěšné vlaky budou elektrické, pojedou v pracovní dny z Českých Budějovic do Jindřichova Hradce a po hodině se budou střídat s rychlíky na téže trase. Více vlaků pojede také z krajského města do Zlivi a zrychlené osobní vlaky začnou jezdit do Písku.
Plzeňském kraji sice s novým jízdním řádem formálně vznikne přímá regionální linka Beroun–Klatovy, kterou si kraj vyžádal prostřednictvím veřejné soutěže, prakticky ale zatím v celé této trase osobní vlaky jezdit nebudou. Plzní budou projíždět osobní vlaky Rokycany–Přeštice a spěšné vlaky Rokycany – Klatovy, zatímco mezi osobními vlaky Beroun–Plzeň a Plzeň–Klatovy se bude stále přestupovat. Součástí kontraktu, který od kraje získaly České dráhy, je příslib nasazení nových elektrických jednotek, na jejich pořízení ale mají dráhy ještě dva roky, zatím se musí cestující spokojit s klasickými soupravami s řídicími vozy.
Na trati Rokycany–Nezvěstice, mezi Plzní a Chrastem u Plzně či z Domažlic do Poběžovic pojede více spojů. Vlaky se vrátí na úsek Staňkov – Horšovský Týn, kde byly v posledních letech k vidění jen o víkendech.
Poměrně střídmý je, pokud jde o změny v novém jízdním řádu, Karlovarský kraj.Některé úpravy jsou z pohledu cestujících spíše kosmetické – například místo ranního spěšného vlaku z Chebu do Chomutova pojede rychlík (který ovšem neobslouží některé zastávky, kde spěšný vlak staví – Nové Sedlo u Lokte nebo třeba Vojkovice nad Ohří).
V Karlovarském kraji zůstává stejné rozložení dopravců, jaké bylo, takže kromě Českých drah bude nadále jezdit společnost GW Train Regio na linkách Karlovy Vary – Mariánské Lázně a Karlovy Vary – Kraslice.
Dalším regionem, kde se mnoho nemění, je Olomoucký kraj. Jednou z nejdůležitějších novinek pro cestující, kteří používají jízdenky integrované dopravy, je integrace rychlíků a části expresních vlaků na území kraje. Z expresů se integrace týká linky Ex 2 (Praha–Vsetín–Žilina) a jednoho páru vlaků Praha–Přerov.
I v Moravskoslezském kraji se s novým jízdním řádem převrat na železnici neuskuteční. Krajský úřad bude pokračovat se stávajícími dopravci, převážně tedy Českými drahami a na trati Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem společností GW Train Regio. Nově by se mělo zlepšit spojení Ostravy se Štramberkem, potažmo Kopřivnicí. Začnou jezdit přímé spěšné vlaky – čtyři denně. Na trati z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm by se potom během roku měly objevit nové patrové soupravy.
Konečně Středočeský kraj spolu s Prahou se letos hlavně „vezou“ na změnách, které prosadilo ministerstvo dopravy. Jde o předání některých rychlíkových linek jiným dopravcům. Nastávají kvůli tomu některé paradoxy, protože se nemění praxe, kdy ministerstvo některé rychlíky neobjednává celotýdenně a ve dnech, kdy nejedou, je nahrazují spěšné vlaky objednané krajem a městem.
Důsledkem je například situace, kdy rychlík v sedm ráno z Prahy do Rakovníka bude od pondělí do soboty provozovat Arriva (v pracovní dny s odjezdem v 6:50, v sobotu v 7:05), ale v neděli pojede jako spěšný vlak a dopravcem budou České dráhy.
Na trati Praha – Mladá Boleslav se potom v pracovní dny odpoledne budou – tak jako dosud – po hodině střídat spěšné vlaky a rychlíky. Nejenže ale bude mít každý spoj jiného dopravce, lišit se bude i výchozí stanice v Praze. Zatímco spěšné vlaky budou začínat na Masarykově nádraží, rychlíky se přestěhují na hlavní nádraží.
Nový jízdní řád bude platit od nedělní půlnoci, během dne se ale mohou vyskytnout některé mimořádnosti – například odlišné řazení některých vlaků. Jízdní řád bude platit do 12. prosince 2020. Oficiální termín pro větší změny v průběhu jeho platnosti stanovila SŽDC na 14. června.

magzine cz

Linka AE (Airport Express) – nově pod DPP

dopravacz
Od nového jízdního řádu, linku na letiště Linka AE (Airport Express) z Prahy Hlavního nádraží, provozuje Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP)

Speciální autobusová linka

Speciální autobusová linka, která nízkopodlažními autobusy (s rozšířeným prostorem pro uložení zavazadel) zajišťuje přímé propojení letecké, železniční a městské hromadné dopravy od 5.30 do 22.00 hodin ( platný jízdní řád).
  • interval: 15 – 30 minut
  • jízdní doba: 33 minut
  • jízdné:
  • neplatí běžný tarif PIDjízdenky jsou nepřestupní, jednorázové, platné pouze na této lince
  • jízdenky se kupují u řidiče
  • dospělí
    Hlavní nádraží – Letiště60Kč
  • děti 6–15 let, přeprava psů
    Hlavní nádraží – Letiště30Kč
  • děti do 6 let
    zdarma
  • zavazadla
    zdarma
  • Na lince platí také příslušné jízdní doklady Českých drah i mezinárodní jízdní doklady vystavené v zahraničí.

Trasa:

trasa: Hlavní nádraží (C, vlak)  – Terminál 1 (lety do států mimo Schengenský prostor: v Evropě například Velká Británie, Irsko, Kypr, Rumunsko a Bulharsko, mezikontinentální lety), pouze výstup – Terminál 2 (lety do států Schengenského prostoru: Belgie, Česka, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Itálie, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemí, Polska, Portugalska, Rakouska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Španělska, Švédska, Islandu, Norska a Švýcarska), pouze výstup – Letiště
Ve směru do centra nezastavuje v zastávce Terminál 2.
cysnews cz


DPP: Vestibul stanice metra a autobusový terminál DPP: Vestibul stanice metra a autobusový terminál Českomoravská projdou modernizací projdou modernizací

dopravacz
Stanice metra Českomoravská a její okolí dostanou novou podobu. Samotný vestibul projde kompletní rekonstrukcí, jeho nepotřebná okrajová část bude zbourána, přibydou výtahy pro bezbariérový přístup, vznikne nový autobusový terminál a v bezprostřední blízkosti stanice metra vznikne developerský projekt investora. O modernizaci a výstavbu se postará společnost CRESCON, a. s., vítěz výběrového řízení na revitalizaci stanice metra Českomoravská, které vypsal Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) již v roce 2010. Vedení DPP se podařilo vyjednat nové, pro DPP výhodnější podmínky revitalizace lokality a posunout k realizaci projekt schválený DPP před více než devíti lety. Novou smluvní dokumentaci tento týden schválilo představenstvo DPP a dozorčí rada DPP udělila souhlas s jejím uzavřením. Nová smluvní dokumentace v plném rozsahu nahradí Memorandum o podmínkách vzájemné spolupráce uzavřené 18. dubna 2011.
Podle nové smluvní dokumentace je realizace celého projektu rozdělena do dvou hlavních fází. V první dojde k demolici nepotřebné okrajové části vestibulu a rekonstrukci samotného vestibulu stanice metra včetně výstavby výtahů a bezbariérového zpřístupnění. Tomu bude předcházet projektová příprava a získání všech potřebných povolení, které zajistí na své náklady investor. Předpokládaný termín dokončení modernizace vestibulu stanice metra Českomoravská je konec roku 2022.
Po zprovoznění zmodernizovaného vestibulu stanice metra Českomoravská včetně výtahů bude následovat druhá fáze realizace projektu. Nejdříve DPP prodá investorovi pozemky v okolí stanice metra Českomoravská na základě kupní smlouvy, která je součástí schválené smluvní dokumentace za cenu stanovenou aktualizovaným znaleckým posudkem z 2. prosince 2019. Oproti původním podmínkám z memoranda se DPP podařilo vyjednat, že pozemek pod stanicí metra Českomoravská nebude nově předmětem prodeje, ale nadále zůstane v majetku DPP. V případě, že by investor nesplnil podmínky nutné k uzavření kupní smlouvy, např. realizaci rekonstrukce vestibulu, je DPP oprávněn odstoupit od smlouvy
a celého projektu.
Po prodeji pozemků DPP bude na nich následovat výstavba developerského projektu investora, v návaznosti na to vybudování nového autobusového terminálu a zřízení služebností přístupu a užívání terminálu. Developerský projekt investora bude samostatně stojící stavba, vestibul stanice metra nebude její součástí. Původní úvaha sice byla maximálně vytěžit potenciál území a rozšířit developerský projekt i nad stávající vestibul. Nicméně ze stavebně technického hlediska se ukázalo, že náklady na takovou výstavbu by převýšily ekonomický výnos z ní. Výstavbu developerského projektu a nového autobusového terminálu by měl investor zrealizovat nejpozději do 13 let od podepsání nové smluvní dokumentace.
„Jsem rád, že se nám podařilo dotáhnout k podpisu projekt, o kterém DPP s investorem, společností CRESCON, jednal dlouhých devět let, de facto od roku 2010, kdy byla vedením DPP schválen prodej zbytného majetku DPP a vyhlášena obchodní veřejná soutěž na revitalizaci stanice metra Českomoravská. Letos se nám povedlo vyjednat pro DPP významné výhody, uzavření nové smluvní dokumentace je ekonomicky i právně nejracionálnějším krokem. Její neuzavření by mohlo vést k soudním sporům s mnohamilionovými důsledky pro DPP,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodal: „DPP díky uzavření nové smluvní dokumentace získá zrekonstruovaný vestibul stanice metra Českomoravská, která bude další bezbariérovou stanicí a nový autobusový terminál. Těší mě, že se podařilo také dojednat, že všechny stavební práce z první nebo druhé fáze nebudou mít vliv na provoz metra a samotné stanice Českomoravská, která nebude muset být ani po přechodnou dobu uzavřena. Podpis první smlouvy ze schválené smluvní dokumentace očekáváme na začátku ledna 2020.“
Podle původních podmínek memoranda měl být prodej pozemků DPP investorovi prvním krokem projektu. Demoliční práce a rekonstrukce vestibulu měly vyžadovat přerušení provozu stanice metra. K dalším vyjednaným ústupkům patří, že investor je povinen před uzavřením kupní smlouvy uhradit DPP zálohu v plné výši ceny prodávaných pozemků a náhradu újmy za znehodnocení majetku (demolice okrajové části vestibulu stanice metra). Původní smluvní dokumentace nestanovovala pevné datum k získání povolení k výstavbě developerského projektu a nového autobusového nádraží, ani datum dokončení samotné výstavby. Neupravovala ani následky nezískání povolení nebo nedokončení výstavby ve stanoveném datu. Nová smluvní dokumentace opravňuje DPP si v takovém případě zvolit odstoupení od smlouvy nebo zpětný odkup pozemků, pokud investor ve stanoveném pevném datu nesplní uvedené podmínky. Nová smluvní dokumentace v neposlední řadě také upravuje, že s ohledem na konání MS v ledním hokeji v roce 2024 bude v průběhu rekonstrukce a výstavby vždy zajištěn výstup ze stanice metra Českomoravská včetně přístupu ze stanice metra do O2 Arény. Součástí tohoto ujednání je nově také sankční mechanizmus, v případě že by DPP byl nucen zajistit jiné řešení dopravní obslužnosti O2 Arény po dobu pořádání MS v ledním hokeji.
Zdroje: dpp cz , parlamentnilisty cz

12/20/2019

Praha. Dopravní omezení: Vánoční a novoroční provoz PID od 23. prosince 2019 do 5. ledna 2020

dopravacz

Popis události

Informace o změnách v Pražské integrované dopravě v průběhu Vánoc a Silvestra.

23. prosince 2019 (pondělí)

Provoz všech linek PID je podle jízdních řádů pro pracovní den – prázdniny.
TRAMVAJE: Linky číslo 4 a 21 nejsou v provozu, linka číslo 16 je v provozu pouze v úseku Lehovec – Kotlářka.

AUTOBUSY: Provoz podle jízdních řádů pro pracovní den, respektive prázdniny, s vyznačenými příslušnými omezeními. Linka číslo 182 není v provozu.

VLAKY: Provoz podle pravidelných jízdních řádů pro pracovní den.

24. prosince 2019 (úterý) – Štědrý den

Provoz všech linek PID je podle prázdninových sobotních jízdních řádů.
METRO: Přibližně od 18.00 hodin do ukončení provozu je na všech linkách interval 20 minut.
TRAMVAJE:
  • Provoz denních linek je přibližně v 18.00 hodin ukončen.
  • Provoz nočních linek je zahájen přibližně od 18.00 hodin přibližně do 7.00 hodin s intervalem 30 minut.
AUTOBUSY:
  • Provoz denních linek je ukončen přibližně v 18.00 hodin (mimo linku číslo 119).
  • Přibližně od 18.00 hodin přibližně do 7.00 hodin jsou v provozu noční linky v intervalu 30 minut, resp. v intervalu 60 minut.
  • Přibližně od 18.00 hodin přibližně do 0.30 hodin je linka číslo 908 vedena přes terminál Skalka, linka číslo 911 přes zastávky Roztyly a Letňany a linka 953 přes Letňany.
  • Linka číslo 143 není v provozu.
  • Příměstské linky jsou v provozu podle platných jízdních řádů s vyznačenými příslušnými omezeními a příměstské noční linky jedou podle zvláštních jízdních řádů.
PŘÍVOZY, LANOVÁ DRÁHA: Provoz je ukončen poslední jízdou (plavbou) v 18.00 hodin.
VLAKY:
  • Provoz vlaků podle nedělních jízdních řádů (výjimky vyznačeny poznámkami v jízdních řádech) je ukončen přibližně mezi 18.00 – 20.00 hodin, poté je zachován omezený provoz přibližně do 22.00 hodin v intervalu 60 minut pouze na linkách S1S2S4S7S9.
  • V noci z 24. prosince 2018 na 25. prosince 2018 nejedou z Hlavního nádraží spoje s nočním rozjezdem ve 2.30 hodin.

25. prosince 2019 (středa) – 1. svátek vánoční

Provoz všech linek PID je podle prázdninových nedělních jízdních řádů.
TRAMVAJE: Denní provoz je zahájen přibližně v 7.00 hodin.
AUTOBUSY:
  • Denní provoz je zahájen přibližně v 7.00 hodin, pro linku číslo 119 již od 4.30 hodin.
  • Linka číslo 143 není v provozu.
  • Přibližně od 4.30 hodin do 7.00 hodin je linka číslo 908 vedena přes terminál Skalka, linka číslo 911 přes zastávky RoztylyLetňany a linka číslo 953 přes Letňany.
  • Příměstské linky jsou v provozu podle platných jízdních řádů s vyznačenými příslušnými omezeními.
VLAKY: Provoz podle pravidelných jízdních řádů pro neděli, respektive státní svátek, výjimky jsou vyznačeny poznámkami v jízdních řádech.

26. prosince 2019 (čtvrtek) – 2. svátek vánoční

Provoz všech linek PID je podle prázdninových nedělních jízdních řádů.
AUTOBUSY: Linka číslo 143 není v provozu.

27. prosince 2019 (pátek)

Provoz všech linek PID je shodný jako v pondělí 23. prosince 2019.

28. prosince – 29. prosince 2019 (sobota – neděle)

Provoz všech linek PID je podle prázdninových sobotních a nedělních jízdních řádů.
Linka číslo 143 není v provozu.

30. prosince 2019 (pondělí)

Provoz všech linek PID je shodný jako v pondělí 23. prosince 2019.

31. prosince 2019 (úterý) – Silvestr

Provoz linek PID je podle zvláštních jízdních řádů pro pracovní den – prázdniny.
METRO: Provoz je prodloužen přibližně do 2.30 hodin v intervalu 10 minut.
Odjezdy posledních spojů z konečných stanic:
  • linka A – Nemocnice Motol v 1.51 hodinDepo Hostivař v 1.53 hodin.
  • linka B – Zličín v 1.40 hodin., Černý Most1.45 hodin.
  • linka C – Letňany v 1.44 hodin., Háje1.44 hodin.
TRAMVAJE:
  • Provoz denních linek je ukončen přibližně ve 22.00 hodin.
  • Linky číslo 4 a 21 nejsou v provozu, linka číslo 16 je v provozu pouze v úseku Lehovec – Kotlářka.
  • Provoz nočních linek je zahájen přibližně od 22.00 hodin.
  • Intervaly nočních linek jsou přibližně od 22.00 hodin přibližně do 3.30 hodin 15 minut, poté přibližně až do 7.00 hodin 20 minut.
  • Po celou noc se ruší všechny garantované přestupy.
AUTOBUSY:
  • Provoz denních linek je ukončen přibližně ve 22.00 hodin.
  • Linka číslo 182 není v provozu.
  • Přibližně od 22.00 hodin přibližně do 2.30 hodin jsou v provozu vybrané linky BUS.
  • Přibližně od 2.30 hodin přibližně do 7.00 hodin jsou v provozu městské noční linky v intervalu 15, 30, respektive 60 minut. Všechny noční příměstské linky jsou v provozu podle zvláštních jízdních řádů.
  • Po celou noc se ruší všechny garantované přestupy.

LANOVÁ DRÁHA: Provoz je ukončen poslední jízdou ve 22:00 hodin.

VLAKY:
  • Provoz vlaků dle jízdních řádů pro pracovní den (výjimky jsou vyznačeny poznámkami v jízdních řádech) je ukončen přibližně ve 20.00 hodin, poté je zachován omezený provoz přibližně do 22.00 hodin v intervalu 60 minut na linkách S (mimo linky S34 – ukončena již přibližně v 18.00 hodin).
  • V noci z 31. prosince 2019 na 1. ledna 2020 jedou z Hlavního nádraží vlaky s nočním rozjezdem ve 2.30 hodin.

1. ledna 2020 (středa) – Nový rok

Provoz všech linek PID je podle prázdninových nedělních jízdních řádů.
TRAMVAJE: Provoz denních linek je zahájen přibližně v 7.00 hodin.
AUTOBUSY:
  • Provoz denních linek je zahájen přibližně v 7.00 hodin, pro linku číslo 119 již v 4.30 hodin.
  • Linka 143 není v provozu.
  • Přibližně od 4.30 hodin přibližně do 7.00 hodin je linka číslo 908 vedena přes terminál Skalka, linka číslo 911 přes zastávky Roztyly a Letňany a linka číslo 953 přes Letňany.
  • Příměstské linky jsou v provozu podle nedělních jízdních řádů s vyznačenými příslušnými omezeními.
VLAKY: Provoz podle pravidelných jízdních řádů pro neděli, resp. státní svátek.

2. ledna – 3 ledna 2020 (čtvrtek – pátek)

Provoz všech linek PID je shodný jako v pondělí 23. prosince 2019.

4. ledna – 5. ledna 2020 (sobota – neděle)

Provoz všech linek PID je podle prázdninových sobotních a nedělních jízdních řádů.

dpp cz

Plzeň. Změny v tarifu od 1. 1. 2020

dopravacz
S účinností od 1. ledna 2020 byl Radou města Plzně schválen nový tarif IDP na území města Plzně.

Ceny jízdného

Předplatné jízdné podraží nepatrně, a sice například o 2 Kč na jízdném s měsíční a 4 Kč s půlroční či roční platností.
 ZákladníZlevněnéPřenosné
365 dní (roční)4 006 Kč2 003 Kč5 209 Kč
183 dní (půlroční)2 316 Kč1 158 Kč3 010 Kč
31 dní (měsíční)488 Kč244 Kč633 Kč
Po 8 letech dochází také k navýšení cen jednotlivého jízdného a to následovně.
Typ jízdenkyCena
 ZákladníZlevněná
Nepřestupní papírová20 Kč10 Kč
30 min přestupní18 Kč9 Kč
60 min přestupní22 Kč11 Kč
180 min přestupní38 Kč19 Kč
24 hod přestupní66 Kč33 Kč
Nepřestupní – zakoupená u řidiče30 Kč
SMS jízdenka s platností 35 min22 Kč
SMS jízdenka s platností 24 hod76 Kč
Jízdenky platné do konce roku 2019 lze vyměnit za nové na Zákaznických centrech PMDP (Denisovo nábřeží 12, Klatovská 12) do 29. 2. 2020, kde doplatíte rozdíl hodnot.

Osoby od 15 do 18 let

Osoby od 15 do 18 let nebudou muset předkládat potvrzení o studiu a všem bude elektronicky (bez nutnosti návštěvy přepážky) nahrán k 1. 1. 2020 na Plzeňskou kartu profil Mládež 15-18 let, na který budou moci, stejně jako na profil Student, uplatnit slevu 50 % na předplatné na území Plzně či vládní slevu 75 % na mimoměstskou autobusovou a vlakovou dopravu. Mládež a studenti od 15 do 26 let nemají na území Plzně nárok na zlevněné jednotlivé jízdné.

Osoby nad 65 let

Dokládat potvrzení o důchodu nebudou muset také osoby nad 65 let, kterým bude při návštěvě přepážky tento nárok na slevu (pokud ho už nemají) nahrán na Plzeňskou kartu pouze na základě předložení občanského průkazu.

Doprovod dítěte do 6 let

Změnu čeká také doprovod dítěte do 6 let. Do konce roku 2019 může uplatnit nárok na zlevněnou jízdenku pouze osoba, která je zákonným zástupcem dítěte. Od 1. 1. 2020 to může být jakákoliv osoba nad 15 let bez ohledu na vztah k dítěti.

Skupinová jízdenka

Nově bude zavedena také skupinová jízdenka pro 10-35 osob, která zjednoduší proces odbavení větších skupin cestujících. Platnost jízdenky bude vždy na kalendářní den (do 23:59) a cena takové jízdenky bude 40 Kč pro dospělou osobu a 20 Kč pro děti do 15 let či další osoby s nárokem na zlevněnou jízdenku (důchodci do 70 let, apod.). K zakoupení bude hromadná jízdenka v papírové formě na přepážce Zákaznických center PMDP, ČD a CAN. V elektronické formě pak také přes rezervační systém Plzeňské vstupenky na www.hromadnevplzni.cz

Přeprava psů

Další novinky se týkají majitelů psů. Bezplatně přepravovat psa nově nebudete muset pouze v boxu s určitými vlastnostmi a rozměry, ale v jakémkoliv zavazadle. Pořídit si pro něj 365denní předplatné již bude moci kdokoliv i bez nutnosti být držitelem vlastního předplatného na 365 dnů. Při zakoupení nového typu Plzeňské Mini pak bude moci žadatel nově nabít přenosné předplatné pro psa, se kterým pak může cestovat klidně celá rodina.
Toto roční předplatné pro psa bude stát 482 Kč, zlevněné pak 241 Kč. Nárok na zlevněné 365denní předplatné pro psa mají všechny skupiny cestujících s nárokem na bezplatnou přepravu, kteří jsou držiteli Plzeňské karty.
pmdp cz

Dopravní podnik Ostrava ukončí k 1. 1. 2020 prodej papírových jízdenek

dopravacz
Přesně tři a půl roku po zavedení bezhotovostních plateb bankovními kartami ve všech vozidlech ruší Dopravní podnik Ostrava (DPO) od nového roku papírové jízdenky. V rámci prodeje jednorázových krátkodobých jízdenek poklesl jejich podíl zhruba na třetinu celkového objemu. Přechodem na elektronické jízdné ušetří DPO ročně 10 milionů korun. DPO zároveň nebude muset investovat do obnovy označovačů papírových jízdenek.

Jako první ze všech českých dopravních podniků končí DPO s papírovými jízdenkami. V říjnu proběhl poslední tisk, k 31. 12. 2019 definitivně skončí jejich prodej a k 31. 3. 2020 i jejich platnost. „Je to zásadní a evoluční krok, o který si naši cestující svým chováním řekli vlastně sami. První měsíc (v červenci 2016) po zavedení bezhotovostních plateb bankovními kartami ve vozidlech DPO využilo tuto novou formu odbavení jen 5 procent cestujících. A dnes (v listopadu 2019) ji využívá více než polovina. Navíc dalších více než 15% cestujících volí jiný druh elektronické platby SMSkou, ODISkou nebo apkou MojeDPO,“ vysvětluje jeden z důvodů tohoto rozhodnutí předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys. Další důvody jsou hlavně ekonomické. Kromě každoroční úspory ve výši zhruba 10 milionů korun nemusí DPO investovat do obnovy odbavovacího systému na papírové jízdenky, která by byla po 25 letech fungování jinak nezbytná.

DPO vychází od příštího roku vstříc i těm, kteří na odbavení pomocí bankovní karty z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí přejít, a to zavedením tzv. Kreditních jízdenek. Ty budou k dostání v 18 zcela nových automatech, ve všech prodejnách DPO, ve všech pobočkách Ostravského informačního servisu a u externích prodejců. Kreditní jízdenky lze opakovaně dobíjet. „Kreditní jízdenkou se cestující odbaví stejně jako platební kartou, budeme tak mít pouze jeden odbavovací systém namísto současných dvou. Tím, že si je mohou lidé dobíjet, má celý systém i určitý ekologický aspekt. A když už jsme u ekologie, to nejzásadnější v této oblasti čeká na cestující v Ostravě už za rok, kdy definitivně skončíme s dieselem v rámci celého vozového parku DPO a přejdeme pouze na CNG a elektrobusy,“ dodává Daniel Morys.

Co je Kreditní jízdenka?

Kreditní jízdenka je jednoduchá, anonymní čipová karta, kterou lze zakoupit v nových jízdenkomatech, v prodejnách jízdních dokladů nebo u našich smluvních prodejců. Kreditní jízdenku je možné opakovaně dobíjet finanční částkou a následně používat běžným způsobem, tedy přikládáním k terminálům ve vozidlech, podobně jako ODISku a její elektronickou peněženku, resp. bankovní platební kartu.

Kreditní jízdenka v MHD

Z kreditu na Kreditní jízdence je možné přikládáním k terminálům ve vozidlech Dopravního podniku Ostrava pořídit běžné elektronické jízdenky:
  • elektronická přestupní jízdenka
    cena 20 Kč (od 1/2020 24 Kč) přestupy do 45 minut – při vystupování z vozidla není nutné jízdenku přikládat
  • elektronická nepřestupní jízdenka do 10 minut
    cena 14 Kč (od 1/2020 16 Kč) s přiložením jízdenky také při výstupu
U Kreditní jízdenky platí denní optimalizace jízdného, podobně jako u jízd s bankovní platební kartou. Tzn. při opakovaném nákupu elektronických přestupních/nepřestupních  jízdenek, jejichž hodnota přesáhne cenu 24hodinové jízdenky, se při následujících jízdách MHD v témže dni již další kredit neodečítá (povinnost přikládat jízdenku při každém nástupu do vozidla však zůstává).

Další možnosti nákupu:

  • 45minutová elektronická jízdenka pro spolucestující cena 20 Kč (od 1/2020 24 Kč)
  • 45minutová zlevněná elektronická jízdenka pro spolucestující (dítě 6-15, zavazadlo, pes) cena 10 Kč (od 1/2020 12 Kč)
Na Kreditní jízdenku je možné (za poplatek 20 Kč, pouze na prodejnách DPO) nahrát zlevněný profil, např. dítě a po přiložení se automaticky odečte částka za zlevněné jízdné. V tomto případě cestuje dítě i za zlevněnou částku za 24hodinovou jízdenku. Na kreditní jízdenku se může odbavit až 20 cestujících (např. školní skupiny).
Platnost karty je 180 dní od první operace/od nákupu. Po expiraci lze kredit převést na jinou Kreditní jízdenku (na prodejně, v automatu).
Daňový doklad ke Kreditní jízdence naleznete na e-shopu karta.dpo.cz, a to po zadání IDK Kreditní jízdenky a CVC kódu umístěného na zadní straně.
Pozor na zlaté pravidlo:
Také při cestování s Kreditní jízdenkou
nezapomeňte přikládat kartu k terminálu
při KAŽDÉM nástupu do vozidla.

Nové jízdenkomaty

Nový jízdenkomat je vybaven chytrými funkcemi a dotykovým displejem. Celkem bude v Ostravě v důležitých přestupních uzlech umístěno 18 nových jízdenkomatů. Dobití kreditu a nákup v automatu lze hradit bankovkami nebo bezkontaktně (platební kartou – od 1. února 2020, peněženkou ODISky).
Funkce jízdenkomatu:
  • prodej přednabitých Kreditních jízdenek v hodnotě 100, 200 Kč…
  • dobíjení kreditu na Kreditní jízdenku nebo na ODISku
  • převod kreditu mezi kartami
  • prodej 3denních jízdenek
  • doplňkové a plánované funkce – dopravní infoservis, vyhledání spojení, aktuální poloha spoje…

Reklamace

  • chybného odbavení Kreditní jízdenky (provedených jízd)
    vyplněním reklamačního formuláře nebo e-mailem na info@dpo.cz, případně na prodejnách jízdních dokladů DPO (odkaz na seznam). Pokud bude reklamace shledána jako oprávněná, finanční vyrovnání se provádí prostřednictvím návratové transakce na elektronickou peněženku Kreditní jízdenky.
  • jízdenkového automatu (např. nevydání požadované jízdenky)
    telefonicky na 597 608 508. Při reklamaci prosím popište závadu a nahlaste – datum a čas události, číslo automatu nebo jeho umístění.
Reklamaci je nutné uplatnit do dvou měsíců ode dne (ne)poskytnutí služby.

dpo cz

Mimořádná akce: Kupte si ještě letos roční jízdné a získejte hodnotný dárek!

dopravacz
Cestující, kteří si v termínu od 16. prosince do 31. prosince 2019 zakoupí 365denní dlouhodobou časovou jízdenku, získají k nákupu mimořádný dárek – nástěnný kalendář Dopravního podniku Ostrava pro rok 2020. Kalendář v limitované edici s motivem vozového parku je neprodejný a nákup dlouhodobé časové jízdenky s výše uvedenou platností je jediná možnost, jak jej získat.

Dárky je možné vyzvednout na přepážkách v Zákaznickém centru Dopravního podniku Ostrava na Poděbradově ulici a budou vydávány po ověření nákupu splňujícího podmínky akce.

Podmínky akce:

platí pro 365denní dlouhodobé časové jízdenky zakoupené v období 16. – 31. prosince 2019,
dárek je možné získat k jízdenkám zakoupeným osobně na prodejnách DPO, prostřednictvím e-shopů – karta.dpo.cz nebo odiska.dpo.cz,
dárky se vyzvedávají pouze osobně na přepážkách Zákaznického centra DPO na Poděbradově ulici,
akce platí pouze do vydání zásob dárků,

dpo cz

Vánoční provoz na linkách Dopravního podniku Ostrava

dopravacz
Organizace dopravy na linkách Dopravního podniku Ostrava od pondělí 23. prosince 2019 do pátku 3. ledna 2020 (včetně).

Vánoční školní prázdniny

    Od pondělí 23. prosince 2019 do pátku  3. ledna 2020
  • Nebudou vypravovány školní linky a spoje v jízdním řádu označené poznámkou „c“.

Organizace vánoční a novoroční dopravy

    Pondělí 23. prosince 2019
  • Provoz bez omezení jako v pracovní den.
  • Na lince č. 90 zastaven provoz.
  • Začínají školní prázdniny.
    Úterý 24. prosince 2019 - Štědrý den
  • Provoz jako v neděli s omezením cca od 17:00 h.
  • Na linkách č. 32, 40 a 45 (směr Outlet / Globus / Avion) omezen provoz již cca od 14:00 h.
  • Na lince č. 90 zastaven provoz.
    Středa 25. prosince 2019 - 1. svátek vánoční
  • Provoz jako v neděli s omezením cca do 08:00 h.
  • Na linkách č. 32, 40 a 45 (směr Outlet / Globus / Avion) omezen provoz.
  • Na lince č. 90 zastaven provoz.
    Čtvrtek 26. prosince 2019 - 2. svátek vánoční
  • Provoz jako v neděli.
  • Na linkách č. 40 a 45 (směr Globus / Avion) omezen provoz.
  • Na lince č. 90 zastaven provoz.
    Pátek 27. prosince 2019
  • Provoz tramvajových (TRAM) a autobusových (ABUS) linek jako v pracovní den.
  • Provoz trolejbusových (TBUS) linek a linky č. 90 jako v sobotu.
  • Na linkách č. 6, 9 (denní spoje), 10, 66, 73, 92, 95, 96, 99, 103 a 109 zastaven provoz.
    Sobota 28. prosince 2019
  • Provoz jako v sobotu.
    Neděle 29. prosince 2019
  • Provoz jako v neděli.
    Pondělí 30. prosince 2019
  • Provoz tramvajových (TRAM) a autobusových (ABUS) linek jako v pracovní den.
  • Provoz trolejbusových (TBUS) linek jako v sobotu.
  • Na linkách č. 6, 9 (denní spoje), 10, 66, 73, 90, 92, 95, 96, 99, 103 a 109 zastaven provoz.
    Úterý 31. prosince 2019
  • Provoz jako v sobotu s omezením cca od 19:30 h.
  • Na lince č. 24 navýšení spojů v době přepravní špičky.
  • Na linkách č. 32, 40 a 45 (směr Outlet / Globus / Avion) omezen provoz již cca od 17:30 h.
  • Na lince č. 39 prodloužení trasy vybraných spojů až na zastávku Hrabová,statek.
  • Na lince č. 48 (směr Hrabová,PZ) omezen provoz.
  • Na lince č. 90 zastaven provoz.
  • Na linkách č. 97 a 98 provoz jako v pracovní den.
    Středa 1. ledna 2020 - Nový rok
  • Provoz jako v neděli s omezením cca do 08:00 h.
  • Na linkách č. 32, 40 a 45 (směr Outlet / Globus / Avion) omezen provoz.
  • Na lince č. 90 zastaven provoz.
  • Na linkách projíždějících kruhovým objezdem u zastávky Josefa Kotase krátkodobé omezení provozu ve večerních hodinách z důvodu konání Novoročního ohňostroje.
    Čtvrtek 2. ledna 2020
  • Provoz bez omezení jako v pracovní den.
    Pátek 3. ledna 2020
  • Provoz bez omezení jako v pracovní den.
  • Končí školní prázdniny.
Zdroj: dpo cz

12/11/2019

AŽD dokončila modernizaci Švestkové dráhy. Vlaky automaticky kontrolují trať, není ani metr modrého zábradlí

dopravacz
Modernizované RegioSprintery pro AŽD už jezdí, zatím v Karlovarském kraji u GWTR
Společnost AŽD Praha dokončila modernizaci trati z Čížkovic do Obrnic, kterou v roce 2016 koupila jako nevyužívanou od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Od neděle 15. prosince zde spustí provoz nových přímých vlaků v závazku Ústeckého kraje linky U10 z Litoměřic do Mostu, které budou rychlejší než autobusy.

Půjde o jednu z nejmodernějších lokálek v zemi: na celkem čtyřech místech je maximální rychlost sto kilometrů v hodině. AŽD podle generálního ředitele Zdeňka Chrdleho pojala trať částečně i jako „showroom“ pro své zákazníky, na které ukazuje své různé technologie zabezpečovacího zařízení. Do modernizace trati vložila firma 100 milionů korun, 110 milionů korun stálo pořízení a modernizace motorových jednotek RegioSprinter.
AŽD na trati kromě svého zabezpečovacího zařízení testuje i například diagnostický prostředek, který kontroluje stav kolejnice: zaznamenává zvuky z kola a přes optický kabel podél trati posílá informace o do řídícího systému trati. Může tak odhalit například lom kolejnice. Prakticky každý vlak tak kontroluje technický stav trati.
Trať kontrolují současně i drony. „V rámci testů se naši odborníci zaměřují na specifikaci vlastností bezpilotních systémů a prostředků, kterými by měly být vybaveny. Cílem totiž je, aby drony dokázaly maximálně přiblížit detaily sledovaného zařízení, jako jsou návěstidla, přestavníky a tak dále, včetně odhalování vizuálních vad kolejnic a lomů. První výsledky jsou velmi uspokojivé. Pokud se nám podaří překonat legislativní překážky pro provoz dronů na železnici, jsme připraveni tuto novinku nabídnout správcům infrastruktury,“ popisuje Chrdle.
Podle Chrdleho se při modernizaci trati setkali s velkým problémem rušení přejezdů. „Rádi bychom jejich počet zredukovali, podařilo se nám zrušit pouze jediný. Přejezdů je příliš, bohužel jejich rušení je právně složité,“ dodal. Pochvaluje si naopak spolupráci se SŽDC, po části jejích tratí vlaky jezdí.
Modernizací prošla celá trať i většina nádražních budov. Pokladna není ani na jedné stanici, jízdenky se budou kupovat ve vlaku, platit bude pouze tarif Dopravy Ústeckého kraje. Pohled na soukromou trať ukazuje i zajímavý kontrast v nákladech. Na Švestkové dráze po modernizaci není ani metr modrého zábradlí. SŽDC čelí dlouhodobě kritice, že toto zábradlí na stanice umisťuje zbytečně, státní správce se odvolává na normy.

zdopravy cz