dopravacz
1 V Plzni odprodají zbývající tramvaje Škoda Astra-3/04/2020
2 Mezi Mostem a Litvínovem jezdí už dvě tramvaje EVO 2- 3/05/2020
3 ZAHÁJENÍ TURISTICKÉ SEZONY NA ŽELEZNICI SE ODKLÁDÁ, VLAKY PRO VÝLETNÍKY ZATÍM NEVYJEDOU -3/28/2020
4 Lanovku na Petřín čeká jarní výluka-3/05/2020
5 Tramvaje T2 se po necelých 56 letech vrací do provozu v Praze - 3/04/2020
dopravacz
Stránky
▼
5/31/2020
5/30/2020
TOP-3 dopravacz-duben 2020
5/25/2020
5/24/2020
Přípravy na zavedení automatizovaného provozu metra na nové trase D pokračují, DPP o něm uvažuje také na lince C
dopravacz
Dopravní podnik hl. m. Prahy zahajuje v těchto dnech předběžné tržní konzultace s potenciálními dodavateli automatických systémů metra pro modernizaci stávající linky C a novou linku D. DPP chce oslovit celkem 8 předních světových výrobců, např. kanadský koncern Bombardier, německý Siemens, francouzský Alstom, italskou společnost Ansaldo STS ze skupiny Hitachi, Thales, Stadler a další.
První kolo konzultací poběží zhruba do poloviny letošního července, vypsání veřejné zakázky se plánuje předběžně v průběhu první poloviny příštího roku.
„S automatizovaným provozem metra v Praze počítáme na nové trase D, ale uvažujeme o něm také na lince C. Při plném provozu jezdíme na lince C na maximu kapacit a další navýšení provozu či zkrácení intervalů budeme Pražanům moci nabídnout až po nasazení automatického systému metra. Naším záměrem je mít jednotný technologický systém a soupravy pro obě linky C i D, proto jej připravujeme jako jeden společný projekt. Očekáváme, že při objednávce automatických souprav pro obě linky pražského metra se dostaneme na výhodnější jednotkové ceny,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Proces přípravy veřejné zakázky, její samotný průběh a následná realizace dopravního systému automatického metra včetně dodávky souprav je časově náročný proces. Zahájení provozu na nové lince D je plánováno na konec roku 2027. Abychom tento termín splnili, musíme paralelně pracovat nejen na stavební části projektu, ale i na realizaci dodávky nového automatického dopravního systému. Ekonomicky dává smysl, abychom ji realizovali souběžně nejen pro déčko, ale i pro modernizovanou linku C. Předběžné tržní konzultace se nám osvědčily u řady předchozích tendrů, pomohou nám vyspecifikovat řadu otázek. Očekávám, že první kolo v tomto případě povedeme zhruba do poloviny letošního července a po zpracování informací předpokládám vypsání samotné veřejné zakázky v průběhu první poloviny příštího roku,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Dopravní podnik hl. m. Prahy zahajuje v těchto dnech předběžné tržní konzultace s potenciálními dodavateli automatických systémů metra pro modernizaci stávající linky C a novou linku D. DPP chce oslovit celkem 8 předních světových výrobců, např. kanadský koncern Bombardier, německý Siemens, francouzský Alstom, italskou společnost Ansaldo STS ze skupiny Hitachi, Thales, Stadler a další.
První kolo konzultací poběží zhruba do poloviny letošního července, vypsání veřejné zakázky se plánuje předběžně v průběhu první poloviny příštího roku.
„S automatizovaným provozem metra v Praze počítáme na nové trase D, ale uvažujeme o něm také na lince C. Při plném provozu jezdíme na lince C na maximu kapacit a další navýšení provozu či zkrácení intervalů budeme Pražanům moci nabídnout až po nasazení automatického systému metra. Naším záměrem je mít jednotný technologický systém a soupravy pro obě linky C i D, proto jej připravujeme jako jeden společný projekt. Očekáváme, že při objednávce automatických souprav pro obě linky pražského metra se dostaneme na výhodnější jednotkové ceny,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Proces přípravy veřejné zakázky, její samotný průběh a následná realizace dopravního systému automatického metra včetně dodávky souprav je časově náročný proces. Zahájení provozu na nové lince D je plánováno na konec roku 2027. Abychom tento termín splnili, musíme paralelně pracovat nejen na stavební části projektu, ale i na realizaci dodávky nového automatického dopravního systému. Ekonomicky dává smysl, abychom ji realizovali souběžně nejen pro déčko, ale i pro modernizovanou linku C. Předběžné tržní konzultace se nám osvědčily u řady předchozích tendrů, pomohou nám vyspecifikovat řadu otázek. Očekávám, že první kolo v tomto případě povedeme zhruba do poloviny letošního července a po zpracování informací předpokládám vypsání samotné veřejné zakázky v průběhu první poloviny příštího roku,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Nejkratší interval 115 sekund je ve špičce na lince C, na linkách A a B je pak nejkratší interval v délce 140 sekund. Trasa C je tak nejvytíženější linkou pražského metra. Stávající technologie systému zabezpečení vlakové cesty metra na lince C neumožňuje další zkrácení intervalu ve špičce pod již zavedených 115 sekund. Navýšení přepravní kapacity a zkrácení intervalů až na 85 vteřin by právě umožnilo zavedení provozu bezobslužných vlaků.
Automatizace linky C je součástí dlouhodobé koncepce obnovy vozového parku pražského metra. S postupným příchodem nových bezobslužných souprav metra na linku C DPP plánuje stávající vlaky M1 z linky C přesouvat na linku B. To by DPP umožnilo zahájit postupné vyřazování nejstarších souprav typu 81-71M z provozu.
Záměrem DPP je postupovat tak, aby při automatizaci linky C nebyl narušen její provoz. Výměna vozového parku na lince C v počtu 53 souprav by probíhala postupně několik let. Během tohoto přechodného období DPP předpokládá smíšený provoz stávajících souprav M1 s nově nasazovanými bezobslužnými vlaky až do plné automatizace linky C. Obdobným způsobem probíhala automatizace linek 1 a 4 v Paříži.
dopravacek eu
DP města Ústí nad Labem připravuje projekt na využití vodíkové technologie v MHD
dopravacz
Využití vodíku v městské hromadné dopravě patří mezi nejvýznamnější rozvojové projekty Dopravního podniku města Ústí nad Labem. Je to velký krok do budoucnosti k provozování ekologické dopravy.
Na základě Memoranda o spolupráci mezi statutárním městem Ústí nad Labem a společností Spolchemie a.s., která je producentem vodíku, má dopravní podnik příležitost využít vodíkovou technologii v městské hromadné dopravě jako jeden z prvních v rámci České republiky.
V roce 2019 byly také zahájeny významné investiční akce plánované na rok 2020 a další roky, a to včetně akcí s dotační podporou. Za zmínku určitě stojí příprava výstavby vodíkové plnící stanice pro potřeby nejen dopravního podniku, ale i dalších dopravců a veřejnosti, kteří budou disponovat dopravními prostředky na vodíkový pohon.
,,Je to velmi náročný projekt, který se neobejde bez dotační podpory a velkého nasazení akcionáře, zaměstnanců podniku a obchodních partnerů tak, aby již v roce 2022 v Ústí nad Labem jezdily první vodíkové autobusy a byla zprovozněna vodíková plnící stanice,“ uvedl Martin Prachař, předseda představenstva společnosti.
Škoda Electric dodala do Ústí nad Labem devět kloubových trolejbusů Škoda 27 Tr
Ústí nad Labem má nové parciální trolejbusy
DP města Ústí nad Labem pořídil pět autobusů Urbanway 12M CNG
dopravacek eu
Využití vodíku v městské hromadné dopravě patří mezi nejvýznamnější rozvojové projekty Dopravního podniku města Ústí nad Labem. Je to velký krok do budoucnosti k provozování ekologické dopravy.
Na základě Memoranda o spolupráci mezi statutárním městem Ústí nad Labem a společností Spolchemie a.s., která je producentem vodíku, má dopravní podnik příležitost využít vodíkovou technologii v městské hromadné dopravě jako jeden z prvních v rámci České republiky.
V roce 2019 byly také zahájeny významné investiční akce plánované na rok 2020 a další roky, a to včetně akcí s dotační podporou. Za zmínku určitě stojí příprava výstavby vodíkové plnící stanice pro potřeby nejen dopravního podniku, ale i dalších dopravců a veřejnosti, kteří budou disponovat dopravními prostředky na vodíkový pohon.
,,Je to velmi náročný projekt, který se neobejde bez dotační podpory a velkého nasazení akcionáře, zaměstnanců podniku a obchodních partnerů tak, aby již v roce 2022 v Ústí nad Labem jezdily první vodíkové autobusy a byla zprovozněna vodíková plnící stanice,“ uvedl Martin Prachař, předseda představenstva společnosti.
Škoda Electric dodala do Ústí nad Labem devět kloubových trolejbusů Škoda 27 Tr
Ústí nad Labem má nové parciální trolejbusy
DP města Ústí nad Labem pořídil pět autobusů Urbanway 12M CNG
dopravacek eu
Plzeňský kraj se připravuje na cestování na jednu jízdenku
dopravacz
Spolu s novým jednotným tarifem zahrnujícím i jednotlivé jízdné přichází od 14. června i nový autobusový dopravce - ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek pro server iDnes uvedl, že první dva týdny budou považovány za přechodné období, kdy se mohou ještě objevit nějaké zádrhele. „Právě proto bude v těchto dnech symbolické jízdné 12 korun. Samozřejmě bych byl rád, kdyby se žádný problém neobjevil, ale stát se může cokoli." Tzv. Promo jízdné bude platit výhradně v autobusech dopravce ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY (neplatí na linkách jedoucích na Rokycansku do oblasti Hořovicka). Jedna jízda stojí na jakoukoliv vzdálenost 12 Kč (plné jízdné), resp. 6 Kč pro 50% a 3 Kč pro slevy 75%. Tato jízdenka je nepřestupní. V autobusech se lze odbavit též pomocí předplatného. V případě koupi předplatného a doplatkové jízdenky bude cena jízdenky vždy 12 Kč (plné jízdné). Ve vlacích a jiných dopravních prostředcích platí běžný tarif.
Podle náměstka hejtmana nic nenasvědčuje tomu, že by nevyjel nový autobus z důvodu pozastavení výroby některého z výrobců nebo uzavření hranic. Pro Arrivu bude jezdit 315 nových autobusů IVECO, MAN, SETRA a Dekstra v barvách Plzeňského kraje. Podle Arrivy nehrozí ani nedostatek řidičů, kteří by s autobusy vyjeli. Hned první den dopravce vypraví 577 spojů.
Koncem tohoto týdne by měly být všechny jízdní řády součástí IDOS, finální seznam všem spojů je k dispozici na webu Integrované dopravy Plzeňského kraje (IDPK). Součástí integrace je také železniční doprava.
Novinkou v tarifu IDPK bude přestupní jednotlivé jízdné. Od 1. července postačí zakoupení jízdenky v počátečním spoji. Při přestupu již nebude nutné si kupovat znovu lístek. Jednotlivé jízdné bude platit ve vlacích, autobusech a spojích MHD (Plzeň, Stříbro, Přeštice, Domažlice, Rokycany a Sušice). Předplatné platí jako dosud. Od července dojde na několika místech v Plzeňském kraji k úpravám zón IDPK. Důvodem je revize stávajícího systému a také přizpůsobení se novým jízdním řádům a chystanému tarifu Plzeňského kraje.
Vzniknou nové zóny 069 Kolinec, 057 Modrava, 092 Hamry a 128 Cebiv. V mezikrajských relacích dojde ke vzniku nových zón 151 Věšín, 152 Rožmitál p. Třemšínem, 153 Žlutice a 037 Blatná.
Nově bude možné předplatné IDPK a jízdenky Turista Plzeňskem využívat také na spojích tzv. Zelených autobusů mezi Špičákem, Železnou Rudou a Kvildou a mezi Horskou Kvildou a Bučinou.
Jízdenka Turista Plzeňskem - vyrazte s Plzeňskou kartou na výlet
busportal cz
Spolu s novým jednotným tarifem zahrnujícím i jednotlivé jízdné přichází od 14. června i nový autobusový dopravce - ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek pro server iDnes uvedl, že první dva týdny budou považovány za přechodné období, kdy se mohou ještě objevit nějaké zádrhele. „Právě proto bude v těchto dnech symbolické jízdné 12 korun. Samozřejmě bych byl rád, kdyby se žádný problém neobjevil, ale stát se může cokoli." Tzv. Promo jízdné bude platit výhradně v autobusech dopravce ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY (neplatí na linkách jedoucích na Rokycansku do oblasti Hořovicka). Jedna jízda stojí na jakoukoliv vzdálenost 12 Kč (plné jízdné), resp. 6 Kč pro 50% a 3 Kč pro slevy 75%. Tato jízdenka je nepřestupní. V autobusech se lze odbavit též pomocí předplatného. V případě koupi předplatného a doplatkové jízdenky bude cena jízdenky vždy 12 Kč (plné jízdné). Ve vlacích a jiných dopravních prostředcích platí běžný tarif.
Podle náměstka hejtmana nic nenasvědčuje tomu, že by nevyjel nový autobus z důvodu pozastavení výroby některého z výrobců nebo uzavření hranic. Pro Arrivu bude jezdit 315 nových autobusů IVECO, MAN, SETRA a Dekstra v barvách Plzeňského kraje. Podle Arrivy nehrozí ani nedostatek řidičů, kteří by s autobusy vyjeli. Hned první den dopravce vypraví 577 spojů.
Koncem tohoto týdne by měly být všechny jízdní řády součástí IDOS, finální seznam všem spojů je k dispozici na webu Integrované dopravy Plzeňského kraje (IDPK). Součástí integrace je také železniční doprava.
Novinkou v tarifu IDPK bude přestupní jednotlivé jízdné. Od 1. července postačí zakoupení jízdenky v počátečním spoji. Při přestupu již nebude nutné si kupovat znovu lístek. Jednotlivé jízdné bude platit ve vlacích, autobusech a spojích MHD (Plzeň, Stříbro, Přeštice, Domažlice, Rokycany a Sušice). Předplatné platí jako dosud. Od července dojde na několika místech v Plzeňském kraji k úpravám zón IDPK. Důvodem je revize stávajícího systému a také přizpůsobení se novým jízdním řádům a chystanému tarifu Plzeňského kraje.
Vzniknou nové zóny 069 Kolinec, 057 Modrava, 092 Hamry a 128 Cebiv. V mezikrajských relacích dojde ke vzniku nových zón 151 Věšín, 152 Rožmitál p. Třemšínem, 153 Žlutice a 037 Blatná.
Nově bude možné předplatné IDPK a jízdenky Turista Plzeňskem využívat také na spojích tzv. Zelených autobusů mezi Špičákem, Železnou Rudou a Kvildou a mezi Horskou Kvildou a Bučinou.
Jízdenka Turista Plzeňskem - vyrazte s Plzeňskou kartou na výlet
busportal cz
Obnovujeme provoz rychlíků, pojede i městská linka v Praze (18/05/2020)
dopravacz
Na rychlíkových tratích se od pondělí 18. května rozjede většina vlaků, které jsme před vyhlášením mimořádných opatření provozovali. Na koleje se vrátí i městská linka S49 na trase Praha-Hostivař – Roztoky u Prahy. Nejvytíženější víkendové rychlíky z Prahy do Tanvaldu a Rakovníka posilujeme a převezou tak více cestujících a kol než dosud. Společně s obnovou řady spojů pokračují i všechna naše nastavená hygienická opatření.
Vnímáme zvyšující se zájem o cestování, a proto obnovujeme provoz na všech čtyřech rychlíkových linkách a na pražské městské lince. Díky postupnému návratu života do obvyklých kolejí navíc posilujeme i vybrané víkendové rychlíky z Prahy do Tanvaldu, resp. do Rakovníka o další vůz, abychom přepravili co nejvíce cyklistů a jejich kol. Například rychlíky s odjezdem v 7:20 a 9:20 z Prahy hlavního nádraží a v 15:59 a 17:59 z Tanvaldu tak pohodlně přepraví až 75 kol. V případě dalšího růstu poptávky cestujících po přepravě budeme průběžně navyšovat kapacitu míst pro cestující i na dalších vlacích nebo linkách.
Plně je obnoven provoz rychlíkové linky R24 Praha – Kladno – Rakovník a městské linky S49 Praha-Hostivař – Roztoky u Prahy. Kvůli výluce ale budou vlaky z Kolína do Šluknova končit v Rumburku a drobná omezení zůstanou i u rychlíků z Prahy přes Příbram a Písek do Českých Budějovic. V platnosti prozatím zůstává omezení osobních vlaků na Liberecku na linkách L3 Liberec – Lomnice nad Popelkou a L31 Železný Brod – Tanvald.
V nastavených hygienických opatřeních nijak nepolevujeme a vlaky denně dezinfikujeme. Pravidelně čistíme i všechna madla, kterých by se lidé mohli přidržovat. Děláme maximum pro rozptýlení všech obav cestujících při využívání našich vlaků i autobusů. Do vlaku je možné nastupovat jen se zakrytými ústy a nosem.
Na rychlíkových tratích se od pondělí 18. května rozjede většina vlaků, které jsme před vyhlášením mimořádných opatření provozovali. Na koleje se vrátí i městská linka S49 na trase Praha-Hostivař – Roztoky u Prahy. Nejvytíženější víkendové rychlíky z Prahy do Tanvaldu a Rakovníka posilujeme a převezou tak více cestujících a kol než dosud. Společně s obnovou řady spojů pokračují i všechna naše nastavená hygienická opatření.
Vnímáme zvyšující se zájem o cestování, a proto obnovujeme provoz na všech čtyřech rychlíkových linkách a na pražské městské lince. Díky postupnému návratu života do obvyklých kolejí navíc posilujeme i vybrané víkendové rychlíky z Prahy do Tanvaldu, resp. do Rakovníka o další vůz, abychom přepravili co nejvíce cyklistů a jejich kol. Například rychlíky s odjezdem v 7:20 a 9:20 z Prahy hlavního nádraží a v 15:59 a 17:59 z Tanvaldu tak pohodlně přepraví až 75 kol. V případě dalšího růstu poptávky cestujících po přepravě budeme průběžně navyšovat kapacitu míst pro cestující i na dalších vlacích nebo linkách.
Plně je obnoven provoz rychlíkové linky R24 Praha – Kladno – Rakovník a městské linky S49 Praha-Hostivař – Roztoky u Prahy. Kvůli výluce ale budou vlaky z Kolína do Šluknova končit v Rumburku a drobná omezení zůstanou i u rychlíků z Prahy přes Příbram a Písek do Českých Budějovic. V platnosti prozatím zůstává omezení osobních vlaků na Liberecku na linkách L3 Liberec – Lomnice nad Popelkou a L31 Železný Brod – Tanvald.
V nastavených hygienických opatřeních nijak nepolevujeme a vlaky denně dezinfikujeme. Pravidelně čistíme i všechna madla, kterých by se lidé mohli přidržovat. Děláme maximum pro rozptýlení všech obav cestujících při využívání našich vlaků i autobusů. Do vlaku je možné nastupovat jen se zakrytými ústy a nosem.
Co se mění a jaké vlaky se vrací na koleje?
- obnoven je provoz všech rychlíků, včetně prvního ranního a posledního večerního v úseku Mladá Boleslav – Praha a opačně,
- v provozu bude i rychlík s odjezdem v 11:20 z Prahy hlavního nádraží, na základě požadavku Libereckého kraje ale jede jen do Turnova. Původní rychlík s odjezdem v 13:44 z Tanvaldu začne svou jízdu až v Turnově,
- víkendové rychlíky v 7:20 a 9:20 z Prahy hlavního nádraží a v 15:59 a 17:59 z Tanvaldu jsou posíleny o další vůz vhodný pro přepravu kol.
- obnoven je provoz všech vlaků i v úseku Svor – Rumburk, kvůli pokračujícímu výlukovému jízdnímu řádu na trati Rumburk – Dolní Poustevna ale nejede žádný vlak Arrivy v úseku Rumburk – Šluknov.
- obnoven je provoz všech rychlíků,
- víkendový rychlík s odjezdem v 9:05 ze stanice Praha-Bubny Vltavská a v 17:23 z Rakovníka je kapacitně posílen,
- o víkendu 16. a 17. května budou rychlíky posíleny pro návštěvníky Muzea v Lužné u Rakovníka,
- od 1. června 2020 budou po ukončení výluky Negrelliho viaduktu rychlíky odjíždět opět ze stanice Praha Masarykovo nádraží.
- obnoven bude provoz pátečních posilových i víkendových rychlíků,
- drobné omezení v úseku Písek – Protivín.
- obnoven je provoz všech osobních vlaků na trase.
arriva cz
V budějovické MHD zůstane u jednoho hybridu, podnik koupí klasické autobusy
dopravacz
Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) minulý týden vzbudil mezi příznivci MHD rozruch akvizicí hybridního autobusu Volvo. Mluvčí podniku Barbora Bláhová nyní upřesnila, že zůstane pouze u jediného kusu. Podnik místo toho chystá nákup klasických naftových vozidel.
„Představenstvo společnosti posoudilo nabídku firmy Volvo a shledalo ji za ekonomicky výhodnou. Z toho důvodu byl vůz zakoupen. Samozřejmě bychom měli rádi vetší flotilu hybridních vozidel, ale dotace nám tuto technologii šetrnou k životnímu prostředí paradoxně neumožňují získat, a proto je nákup nových vozidel mimo naše investiční možnosti,“ uvedla Bláhová.
Na neexistenci dotačního titulu na hybridní autobusy, které kombinují naftový a elektrický pohon, si už loni stěžoval i Dopravní podnik hl. m. Prahy. Právě on testoval zmíněné Volvo v první polovině loňského roku jako první.
DPMCB vůz testoval v provozu loni v říjnu a nyní se rozhodl pro jeho zakoupení. Autobus najezdil při testech v krajském městě přes 4 000 kilometrů s průměrnou spotřebou 34,41 litru na 100 kilometrů. „Což představuje mimořádně příznivou spotřebu, zejména s ohledem na podmínky provozu a fakt, že se jedná o kloubový vůz,“ uvedl budějovický dopravní podnik.
Autobus kombinuje pohon naftového motoru a baterie. Baterii využívá především pro rozjezdy, při dosažení rychlosti 30 km/h přepíná na naftový motor. Baterie se dobíjí při brzdění. Výhodou hybridů je, že nepotřebují žádnou dobíjecí infrastrukturu a nemají omezený denní dojezd. Jízda je rovněž plynulejší a tišší. Nevýhodou je především vyšší cena oproti klasickým dieselům, a to až o 80 procent.
DPMCB proto chystá nákup deseti klasických velkokapacitních autobusů. První tendr vypsal loni, pro nezájem dodavatelů jej ale musel zrušit. Nyní probíhají tržní konzultace.
V Českých Budějovicích testují kloubový autobus SOR NS 18 DIESEL
Hybridní autobus Volvo v bruselských barvách se po Praze testuje i v Budějovicích
„Představenstvo společnosti posoudilo nabídku firmy Volvo a shledalo ji za ekonomicky výhodnou. Z toho důvodu byl vůz zakoupen. Samozřejmě bychom měli rádi vetší flotilu hybridních vozidel, ale dotace nám tuto technologii šetrnou k životnímu prostředí paradoxně neumožňují získat, a proto je nákup nových vozidel mimo naše investiční možnosti,“ uvedla Bláhová.
Na neexistenci dotačního titulu na hybridní autobusy, které kombinují naftový a elektrický pohon, si už loni stěžoval i Dopravní podnik hl. m. Prahy. Právě on testoval zmíněné Volvo v první polovině loňského roku jako první.
DPMCB vůz testoval v provozu loni v říjnu a nyní se rozhodl pro jeho zakoupení. Autobus najezdil při testech v krajském městě přes 4 000 kilometrů s průměrnou spotřebou 34,41 litru na 100 kilometrů. „Což představuje mimořádně příznivou spotřebu, zejména s ohledem na podmínky provozu a fakt, že se jedná o kloubový vůz,“ uvedl budějovický dopravní podnik.
Autobus kombinuje pohon naftového motoru a baterie. Baterii využívá především pro rozjezdy, při dosažení rychlosti 30 km/h přepíná na naftový motor. Baterie se dobíjí při brzdění. Výhodou hybridů je, že nepotřebují žádnou dobíjecí infrastrukturu a nemají omezený denní dojezd. Jízda je rovněž plynulejší a tišší. Nevýhodou je především vyšší cena oproti klasickým dieselům, a to až o 80 procent.
DPMCB proto chystá nákup deseti klasických velkokapacitních autobusů. První tendr vypsal loni, pro nezájem dodavatelů jej ale musel zrušit. Nyní probíhají tržní konzultace.
V Českých Budějovicích testují kloubový autobus SOR NS 18 DIESEL
Hybridní autobus Volvo v bruselských barvách se po Praze testuje i v Budějovicích
5/23/2020
ČSAD Autobusy Plzeň uhájily jednu dotovanou regionální linku v Plzeňském kraji. Do Vejprnic a Tlučné
dopravacz
Cestující v Plzeňském kraji čeká od poloviny června velké střídání dopravců: místo ČSAD Autobusy Plzeň budou jezdit po kraji autobusy Arrivy. Dopravce patřící do skupiny Z – Group Zdeňka Zemka ale uhájil v kraji nakonec kromě několika provozů městské hromadné dopravy také v provoz linky z obcí Tlučná a Vejprnice do Plzně.
Obě obce se rozhodly na základě průzkumu trhu využít na deset let jejich služeb, už nyní na trase jezdí. Cestující čekají nové autobusy. Jde konkrétně o linky 55, 66 a N55 na trase Plzeň – Vejprnice – Tlučná. V rámci celé zakázky ujedou autobusy zhruba 2,6 miliónu km, přičemž částka, kterou obce zaplatí dopravci formou kompenzace za 10 let, činí necelých 97 miliónů Kč. Kontrakt oznámila společnost v tiskové zprávě.
Obce pro zabezpečení dopravy požadovaly autobusy pořízené nejdříve v roce 2020. Na podzim letošního roku se tak na uvedených linkách objeví zcela nové nízkopodlažní autobusy. Základní obsluhu obstarají dva velkokapacitní autobusy o délce 18 metrů a čtyři vozy standardní délky. O jaké autobusy půjde zatím dopravce neuvedl. Vozidla budou vybaveny klimatizací, vnějšími i vnitřními elektronickými ukazateli, naváděcí soustavou pro nevidomé a v neposlední řadě bezdrátovou sítí Wi-Fi s bezplatným připojením k Internetu pro cestující.
V autobusech bude nadále uznáván zvláštní tarif jízdného stanovený obcemi, rovněž předplatné Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Kromě tradiční platby jízdného u řidiče v hotovosti nebo z čipové karty dopravce či Plzeňské karty bude nově možnost úhrady také pomocí bezkontaktní bankovní karty.
Cestující v Plzeňském kraji čeká od poloviny června velké střídání dopravců: místo ČSAD Autobusy Plzeň budou jezdit po kraji autobusy Arrivy. Dopravce patřící do skupiny Z – Group Zdeňka Zemka ale uhájil v kraji nakonec kromě několika provozů městské hromadné dopravy také v provoz linky z obcí Tlučná a Vejprnice do Plzně.
Obě obce se rozhodly na základě průzkumu trhu využít na deset let jejich služeb, už nyní na trase jezdí. Cestující čekají nové autobusy. Jde konkrétně o linky 55, 66 a N55 na trase Plzeň – Vejprnice – Tlučná. V rámci celé zakázky ujedou autobusy zhruba 2,6 miliónu km, přičemž částka, kterou obce zaplatí dopravci formou kompenzace za 10 let, činí necelých 97 miliónů Kč. Kontrakt oznámila společnost v tiskové zprávě.
Obce pro zabezpečení dopravy požadovaly autobusy pořízené nejdříve v roce 2020. Na podzim letošního roku se tak na uvedených linkách objeví zcela nové nízkopodlažní autobusy. Základní obsluhu obstarají dva velkokapacitní autobusy o délce 18 metrů a čtyři vozy standardní délky. O jaké autobusy půjde zatím dopravce neuvedl. Vozidla budou vybaveny klimatizací, vnějšími i vnitřními elektronickými ukazateli, naváděcí soustavou pro nevidomé a v neposlední řadě bezdrátovou sítí Wi-Fi s bezplatným připojením k Internetu pro cestující.
V autobusech bude nadále uznáván zvláštní tarif jízdného stanovený obcemi, rovněž předplatné Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Kromě tradiční platby jízdného u řidiče v hotovosti nebo z čipové karty dopravce či Plzeňské karty bude nově možnost úhrady také pomocí bezkontaktní bankovní karty.
zdopravy cz
České dráhy nasadily do provozu na Olomoucku třetí Stadler GTW
dopravacz
České dráhy představily první jednotky Stadler pro Olomoucký kraj
zdopravy cz
České dráhy nasadily do provozu další, v pořadí třetí jednotku řady 646 Stadler GTW, a to na trati z Olomouce do Drahanovic (provozní soubor Haná). První spoj, na který byla jednotka 646 020 nasazena, vyjel z Olomouce hl.n. ve středu ve 22:35. Oznámila to dnes mluvčí drah Vanda Rajnochová.
České dráhy pořídily pro Olomoucký kraj před více než rokem celkem 12 jednotek Stadler GTW. Jejich modernizace se ale zadrhla, do první soutěže se nikdo nepřihlásil. Dráhy se proto rozhodly zprovoznit čtyři jednotky vlastními silami, než bude vybrán opravce, který je zmodernizuje všechny. Čtvrtý vlak by měl vyjet ještě letos. Po celkové modernizaci budou jednotky nasazeny také na Jesenicku (provozní soubor Sever), kde obslouží tratě ze Šumperka do Hanušovic a Jeseníku nebo z Olomouce do Moravského Berouna.
Na rozdíl od první soutěže se na druhý pokus zájemci přihlásili, vítěz ale zatím nebyl vybrán. Kompletní modernizace bude zahrnovat i vybavení souprav LCD monitory, přibude wifi připojení, elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky a nové bude také čalounění sedadel.
Jednotky dříve jezdily pro Deutsche Bahn na tratích kolem Berlína. České dráhy zaplatily za vlaky 190 milionů korun bez DPH. Modernizace měla vyjít na 300 milionů korun.
zdopravy cz
5/21/2020
FlixBus ke konci května obnoví provoz dalších vnitrostátních linek
dopravacz
FlixBus obnoví provoz na dalších dvou vnitrostátních linkách. Od pátku 22. května začne jezdit z Prahy do Českého Krumlova střídavě přes zastávky Písek a České Budějovice nebo Benešov, Tábor a Třeboň. O týden později obnoví provoz mezi Prahou do Brnem. Jedná se o dvě další linky dálkových autobusů, které se po útlumu v době nouzového stavu kvůli pandemii koronaviru vrací na české silnice.
Stejně jako u dálkových spojů FlixBusu z Prahy do Karlových Varů, Liberce a Mostu se i v případě Českého Krumlova a Brna prozatím jedná o omezený provoz.
„Vidíme, že zájem cestujících o vnitrostátní spoje roste, postupně se zákazníci vracejí i do dálkové přepravy. Očekáváme, že brzy budeme moci posílit frekvenci spojů na klíčových trasách a nabídnout tak zákazníkům více spojů denně,“ uvádí mluvčí společnosti FlixBus Martina Čmielová.
FlixBus obnoví provoz na dalších dvou vnitrostátních linkách. Od pátku 22. května začne jezdit z Prahy do Českého Krumlova střídavě přes zastávky Písek a České Budějovice nebo Benešov, Tábor a Třeboň. O týden později obnoví provoz mezi Prahou do Brnem. Jedná se o dvě další linky dálkových autobusů, které se po útlumu v době nouzového stavu kvůli pandemii koronaviru vrací na české silnice.
Stejně jako u dálkových spojů FlixBusu z Prahy do Karlových Varů, Liberce a Mostu se i v případě Českého Krumlova a Brna prozatím jedná o omezený provoz.
„Vidíme, že zájem cestujících o vnitrostátní spoje roste, postupně se zákazníci vracejí i do dálkové přepravy. Očekáváme, že brzy budeme moci posílit frekvenci spojů na klíčových trasách a nabídnout tak zákazníkům více spojů denně,“ uvádí mluvčí společnosti FlixBus Martina Čmielová.
Spoje do Českého Krumlova budou vyjíždět z pražského nádraží Florenc každý den v 8:00 h. Od pondělí do čtvrtka pojedou přes Písek a České Budějovice, v pátek, sobotu a neděli vede trasa přes Benešov, Tábor a Třeboň. Stejné je to i v opačném směru, kdy spoje odjedou z Českého Krumlova od pondělí do čtvrtka v 17:30 a o víkendu v 17:00 hodin.
Do Brna budou autobusy FlixBus jezdit denně v 12:05 s příjezdem v 14:40, v pondělí, čtvrtek a sobotu navíc v 20:05 a v pátek a neděli ve 20:35 hodin. V opačném směru z Brna pojedou denně v 7:40 a každý den kromě úterý a středy ještě v 16:10 hodin.
Cestující jsou během odbavení i po dobu celé cesty povinni mít zakrytá ústa i nos například rouškou. Nástup do autobusu je umožněn pouze zadními dveřmi, u kterých je cestujícím k dispozici dezinfekce na ruce. Samotné odbavení probíhá přes mobilní telefony a digitální snímač.
dopravacek eu
RegioJet obnovil mezinárodní spojení do více než desítky evropských destinací, od 18.května vyjíždí i do Vídně
dopravacz
Společnost RegioJet pokračuje v postupné obnově své sítě mezinárodních linek. Po spojení do Berlína, Londýna a Amsterdamu dopravce od pondělí začne jezdit také z Brna do Vídně. Posílení se dočkají i vnitrostátní linky.Do Vídně bude jezdit autobus od pondělí jednou denně. Spoj bude mít garantovaný přestup z vlaku RegioJetu z Prahy s odjezdem v 7:20 z Prahy, z Brna odjíždí v 10 hodin. Zpět odjíždí ve 13:15 z Vídně.RegioJet tento týden postupně obnovuje tři linky. V pondělí začal dvakrát týdně jezdit spoj z Prahy do Drážďan a Berlína, včera poprvé vyjel autobus do Amsterdamu a Londýna. V praxi tak má Česko spojení například i s Haagem, Eindhovenem, Frankfurtem, Norimberkem, Düsseldorfem nebo letištěm v Kolíně nad Rýnem.Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje je obsazenost různá. „Třeba do Londýna máme zítra vyprodány dva autobusy, do Berlína jezdí kolem 20 lidí každým směrem,“ dodal.Další rozšíření spojů a obnovení pravidelného mezinárodního vlakového spojení pak RegioJet plánuje s tím, jak se mají v červnu naplno otevřít hranice se zeměmi, jako je Rakousko nebo Slovensko. „Aby se jednalo o skutečné otevření hranic ve srovnání se stávajícím stavem a mezinárodní doprava mohla fungovat bez omezení, je zapotřebí, aby cesty do a z těchto zemí, kde je epidemiologická situace podobně příznivá jako v ČR, nebyly omezeny prokazováním testů bezinfekčnosti či jinými překážkami – a to včetně zrušení testů pro občany ČR po jejich návratu zpět,“ dodal Ondrůj.
Větší výběr mají postupně i zákazníci u vnitrostátních linek. „Zájem o cestování se výrazně zvyšuje s tím, jak se postupně vracejí děti do škol, lidé do zaměstnání a fungování dalších provozů se vrací do normálu. Například u vlakových spojů se počet cestujících za posledních 14 dnů zvýšil přibližně trojnásobně,“ řekl Ondrůj.
Přehled přidaných spojů ve vnitrostátní dopravě
Praha – Jihlava
Nově přidané spoje:
pátek 14:00 z Prahy do Jihlavy, 16:00 z Prahy do Jihlavy
neděle 14:15 z Jihlavy do Prahy, 16:15 z Jihlavy do Prahy
Praha – Jihlava
Nově přidané spoje:
pátek 14:00 z Prahy do Jihlavy, 16:00 z Prahy do Jihlavy
neděle 14:15 z Jihlavy do Prahy, 16:15 z Jihlavy do Prahy
Praha – Písek – České Budějovice
Nově přidané spoje:
čtvrtek 16:00 z Prahy do Písku
pátek 16:00 z Prahy do Českých Budějovic
neděle 15:30 z Písku do Prahy, 15:40 z Českých Budějovic do Prahy
Nově přidané spoje:
čtvrtek 16:00 z Prahy do Písku
pátek 16:00 z Prahy do Českých Budějovic
neděle 15:30 z Písku do Prahy, 15:40 z Českých Budějovic do Prahy
Praha – Karlovy Vary – Cheb
Obnovení provozu až do Chebu. Zatím v pracovní dny v 5:00 z Chebu (6:00 z Karlových Varů) a v 16:30 z Prahy do Karlových Varů a nově také do Chebu.
Obnovení provozu až do Chebu. Zatím v pracovní dny v 5:00 z Chebu (6:00 z Karlových Varů) a v 16:30 z Prahy do Karlových Varů a nově také do Chebu.
Nově přidané spoje:
pátek 14:30 z Prahy do Karlových Varů, 15:30 z Prahy do Karlových Varů
neděle 17:00 z Karlových Varů do Prahy, 18:00 z Karlových Varů do Prahy
pátek 14:30 z Prahy do Karlových Varů, 15:30 z Prahy do Karlových Varů
neděle 17:00 z Karlových Varů do Prahy, 18:00 z Karlových Varů do Prahy
Praha – Liberec
Nově přidané spoje:
středy a čtvrtky 6:30 z Liberce, 16:30 z Prahy
pátek 16:30 z Prahy, 18:00 z Prahy
neděle 15:40 z Liberce, 17:40 z Liberce
Nově přidané spoje:
středy a čtvrtky 6:30 z Liberce, 16:30 z Prahy
pátek 16:30 z Prahy, 18:00 z Prahy
neděle 15:40 z Liberce, 17:40 z Liberce
Praha-Most/Chomutov
Nově přidané spoje:
pátek 17:00 z Prahy přes Most do Chomutova
neděle 16:55 z Chomutova přes Most do Prahy
Nově přidané spoje:
pátek 17:00 z Prahy přes Most do Chomutova
neděle 16:55 z Chomutova přes Most do Prahy
Spoje Praha-Vídeň-Praha pojedou denně podle následujícího jízdního řádu:
- Praha hl. n. 7:20 vlak RJ
- Brno hl. n. 9:46 vlak RJ
- Brno AN Grand (docházková vzdálenost od hl. n.) 10:00 autobus RJ
- Vídeň Hbf. (Südtiroler Platz) 12:00 autobus RJ
- Vídeň Hbf. (Südtiroler Platz) 13:15 autobus RJ
- Brno AN Grand (docházková vzdálenost od hl. n.) 15:20 autobus RJ
- Brno hl. n. 16:09 vlak RJ
- Praha hl. n. 18:42 vlak RJ
Již tento týden byl zahájen provoz z Prahy do Drážďan a Berlína (2x týdně) a dále do Londýna, Amsterdamu, Haagu, Eindhovenu, Rotterdamu, Frankfurtu nad Mohanem, Norimberku, Düsseldorfu a letiště Kolín n. R. / Bonn.
Další rozšíření spojů a obnovení pravidelného mezinárodního vlakového spojení pak RegioJet plánuje s tím, jak se naplno mají v červnu otevřít hranice se zeměmi, jako je Rakousko nebo Slovensko.
zdopravy cz dopravacek eu
5/17/2020
Po Písku bude jezdit pět elektrobusů od SOR a dva autobusy na CNG Iveco
dopravacz
ČSAD AUTOBUSY České Budějovice (Busem) uzavřelo smlouvu se SOR Libchavy na dodání pěti nízkopodlažních elektrobusů pro provoz městské hromadné dopravy v Písku. Do ulic vyjede jeden autobus EBN 8 (dvoudvéřiový) pro 51 cestujících a čtyři EBN 11 (třídvéřové) pro 86 cestujících. Celková cena zakázky je 48,2 milionů korun bez DPH. Busem pořídilo také dva nízkopodlažní autobusy Iveco Urbanway 12 CNG od Zliner za 12,7 milionů korun. Součástí vybavení nových autobusů je klimatizace. Nákup nízkoemisních a bezemisních autobusů je součástí koncepce Smart City a bude částečně financován z IROP. Nová vozidla budou dodána v září. Jízdní řády pro elektrobusy se připravují tak, aby co nejvíce vyhovovaly potřebám města s asi 30 tisíci obyvateli. Nové městské autoubusy částečně nahradí dieselové Mercedes-Benz Conecta.
ČSAD AUTOBUSY České Budějovice plánuje také obnovu vozidel na meziměstských linkách, pořídí dvanáct nových autobusů s naftovým pohonem.
Zdroje: busportal cz, zdopravy cz
ČSAD AUTOBUSY České Budějovice (Busem) uzavřelo smlouvu se SOR Libchavy na dodání pěti nízkopodlažních elektrobusů pro provoz městské hromadné dopravy v Písku. Do ulic vyjede jeden autobus EBN 8 (dvoudvéřiový) pro 51 cestujících a čtyři EBN 11 (třídvéřové) pro 86 cestujících. Celková cena zakázky je 48,2 milionů korun bez DPH. Busem pořídilo také dva nízkopodlažní autobusy Iveco Urbanway 12 CNG od Zliner za 12,7 milionů korun. Součástí vybavení nových autobusů je klimatizace. Nákup nízkoemisních a bezemisních autobusů je součástí koncepce Smart City a bude částečně financován z IROP. Nová vozidla budou dodána v září. Jízdní řády pro elektrobusy se připravují tak, aby co nejvíce vyhovovaly potřebám města s asi 30 tisíci obyvateli. Nové městské autoubusy částečně nahradí dieselové Mercedes-Benz Conecta.
ČSAD AUTOBUSY České Budějovice plánuje také obnovu vozidel na meziměstských linkách, pořídí dvanáct nových autobusů s naftovým pohonem.
Zdroje: busportal cz, zdopravy cz
Turistické linky na Liberecku zahajují provoz
dopravacz
Od soboty 16. května se částečně obnovují autobusové a vlakové spoje, vyjedou také cyklobusy do Jizerských hor a Krkonoš. Novinkou je linka do Českého Švýcarska.
Postupné uvolňování koronavirových opatření v České republice se projevuje i na postupné obnově části provozu autobusových a vlakových linek v Libereckém kraji. Rada v pondělí 11. května rozhodla o obnovení provozu vlaků na železniční trati do Harrachova a zahájení provozu vybraných sezónních autobusových linek a spojů.
„Tím, že vláda urychlila zmírnění některých restriktivních opatření, sledujeme postupné zvyšování počtu cestujících ve veřejné dopravě a adekvátně na to reagujeme,“ vysvětluje Jan Sviták, náměstek hejtmana. Minulý týden již byl posílen vlakový provoz na Frýdlantsko, který však řešil primárně cesty do zaměstnání v Liberci. „Nedivím se, že lidé mají potřebu také vyrazit ven do přírody a tomu se přizpůsobuje I. etapa obnovy provozu linek, které plní nabídku převážně volnočasového spojení,“ konstatuje Sviták.
Od soboty 16. května se vlaky linky L1 prodlužují do Harrachova na stav téměř odpovídající před koronavirovému provozu, kde na ně opět bude navazovat místní autobusová linka 943. Zde však vlaky nadále budou končit, protože Polsko zatím neumožňuje běžné cestování na své území, stejně tak nepouští své občany ven“, informuje Jiří Hruboň, ředitel organizátora dopravy KORID LK. V provozu nebudou vložené posilové vlaky mezi Tanvaldem a Libercem. S mírným zpožděním také zahajují provoz oblíbené cyklobusy do Jizerských hor a na pomezí Krkonoš. Linky 395 do Bedřichova, 650 na Smědavu a 795 na Jizerku nabídnou své služby o víkendech. Linka 270 z Liberce do Stráže pod Ralskem bude posílena a nabídne přepravu jízdních kol. Zcela novinkou je linka 469, která s cyklovlekem přiblíží obyvatelům Libereckého kraje Národní park České Švýcarsko. Pojede z České Lípy přes Lužické hory do Jetřichovic a obslouží turisticky zajímavá místa na území Libereckého i Ústeckého kraje, na jehož území budou uznávány jízdní doklady DÚK.
Od pondělí 18. května se obnovuje z velké části provoz rychlíků z Prahy do Turnova a Tanvaldu nebo rychlíků z Kolína do Nového Boru a Rumburku. Na přelomu května a června by měly být v provozu sezónní linky do Českého ráje a Krkonoš. V době letních prázdnin pak řádně plánované posilové autobusové i vlakové spoje, například Mácháč.
Všechny letošní plány na provoz turistické dopravy se však realizovat nepodaří. „Složitá je situace při překračování hranic. Vhodné podmínky pro veřejnou dopravu zde nastanou až po uvolnění omezení na obou stranách,“ uvádí Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK. „Proto se budeme více soustředit na vnitrostátní turistiku. Opatření při cestování veřejnou dopravou budeme průběžně upravovat podle vývoje epidemiologické situace. Předpokládám, že například povinné používání roušek nebo důkladná dezinfekce dopravní prostředků přetrvají delší dobu,“ dodává Blažek.
Od 15. května obnovuje provoz komerční linka 530190 Jablonec nad Nisou - Praha společnosti BusLine. Z důvodu uzavírky Rádelského mlýna jede linka po objízdné trase a neobsluhuje Rychnov u Jablonce nad Nisou.
busportal cz
Od soboty 16. května se částečně obnovují autobusové a vlakové spoje, vyjedou také cyklobusy do Jizerských hor a Krkonoš. Novinkou je linka do Českého Švýcarska.
Postupné uvolňování koronavirových opatření v České republice se projevuje i na postupné obnově části provozu autobusových a vlakových linek v Libereckém kraji. Rada v pondělí 11. května rozhodla o obnovení provozu vlaků na železniční trati do Harrachova a zahájení provozu vybraných sezónních autobusových linek a spojů.
„Tím, že vláda urychlila zmírnění některých restriktivních opatření, sledujeme postupné zvyšování počtu cestujících ve veřejné dopravě a adekvátně na to reagujeme,“ vysvětluje Jan Sviták, náměstek hejtmana. Minulý týden již byl posílen vlakový provoz na Frýdlantsko, který však řešil primárně cesty do zaměstnání v Liberci. „Nedivím se, že lidé mají potřebu také vyrazit ven do přírody a tomu se přizpůsobuje I. etapa obnovy provozu linek, které plní nabídku převážně volnočasového spojení,“ konstatuje Sviták.
Od soboty 16. května se vlaky linky L1 prodlužují do Harrachova na stav téměř odpovídající před koronavirovému provozu, kde na ně opět bude navazovat místní autobusová linka 943. Zde však vlaky nadále budou končit, protože Polsko zatím neumožňuje běžné cestování na své území, stejně tak nepouští své občany ven“, informuje Jiří Hruboň, ředitel organizátora dopravy KORID LK. V provozu nebudou vložené posilové vlaky mezi Tanvaldem a Libercem. S mírným zpožděním také zahajují provoz oblíbené cyklobusy do Jizerských hor a na pomezí Krkonoš. Linky 395 do Bedřichova, 650 na Smědavu a 795 na Jizerku nabídnou své služby o víkendech. Linka 270 z Liberce do Stráže pod Ralskem bude posílena a nabídne přepravu jízdních kol. Zcela novinkou je linka 469, která s cyklovlekem přiblíží obyvatelům Libereckého kraje Národní park České Švýcarsko. Pojede z České Lípy přes Lužické hory do Jetřichovic a obslouží turisticky zajímavá místa na území Libereckého i Ústeckého kraje, na jehož území budou uznávány jízdní doklady DÚK.
Od pondělí 18. května se obnovuje z velké části provoz rychlíků z Prahy do Turnova a Tanvaldu nebo rychlíků z Kolína do Nového Boru a Rumburku. Na přelomu května a června by měly být v provozu sezónní linky do Českého ráje a Krkonoš. V době letních prázdnin pak řádně plánované posilové autobusové i vlakové spoje, například Mácháč.
Všechny letošní plány na provoz turistické dopravy se však realizovat nepodaří. „Složitá je situace při překračování hranic. Vhodné podmínky pro veřejnou dopravu zde nastanou až po uvolnění omezení na obou stranách,“ uvádí Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK. „Proto se budeme více soustředit na vnitrostátní turistiku. Opatření při cestování veřejnou dopravou budeme průběžně upravovat podle vývoje epidemiologické situace. Předpokládám, že například povinné používání roušek nebo důkladná dezinfekce dopravní prostředků přetrvají delší dobu,“ dodává Blažek.
Od 15. května obnovuje provoz komerční linka 530190 Jablonec nad Nisou - Praha společnosti BusLine. Z důvodu uzavírky Rádelského mlýna jede linka po objízdné trase a neobsluhuje Rychnov u Jablonce nad Nisou.
busportal cz
30. sezóna historické linky č. 41 v Praze začíná v sobotu 16. května
dopravacz
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zítra, v sobotu 16. května, zahájí již 30. sezónu historické linky č. 41 (dlouhá léta označovanou č. 91). Po oba víkendové dny na ni nasadí vůz č. 1304, jež nedávno prošel rekonstrukcí a je určený pro komerční jízdy. Jedná se o vlečný vůz se středním vstupem – „krasin“, kterých v minulosti v Praze jezdilo celkem 280 kusů. Vůz, kterým se budou moci cestující o tomto víkendu projet, pochází z první dodávky těchto nezapomenutelných vozů z dubna roku 1930 a od jeho vjezdu na pražské koleje tedy uplynulo rovných 90 let. Fanoušci historických tramvají si přijdou na své i v dalších dnech. Kvůli pozastavenému provozu nostalgické linky č. 23 bude DPP od pondělí 18. května 2020 vypravovat historické vozy T3 do běžného provozu, a to na tramvajové linky např. č. 2, 5 a 15, aby byla zachována provozuschopnost těchto historických vozů.
DPP zve všechny zájemce na první letošní jízdy historické linky č. 41. Jednorázové jízdné na historické lince činí:
• pro dospělé 35 Kč (denní jízdné 100 Kč)
• pro děti do 15 let, kočárek s dítětem, ZTP a důchodce nad 70 let 20 Kč (denní jízdné 60 Kč).
Krasinu je devadesát
V prvních letech provozu pražských elektrických drah bývaly v provozu zpravidla jen motorové vozy, vlečné se používaly jen v době zvýšených přepravních nároků. Postupem doby se situace změnila a vlečné vozy se staly nedílnou součástí pražské městské hromadné dopravy. Využíváno bylo několik typů, nejen ty přestavěné z vozů koněspřežné tramvaje, ale postupně byly dodávány nové typy – „vamberáky“, „vajíčka“ a „plecháče“.
V roce 1929 začaly Elektrické podniky ve spolupráci s Ringhofferovými závody připravovat zcela nový typ vlečného vozu – „krasin“, který měl jen jednu plošinu uprostřed, z níž se vcházelo od dvou oddílů. Plošina byla proti vnitřku položena níže, takže se fakticky jednalo o první částečně nízkopodlažní tramvajový vůz v pražské MHD. Výška podlahy střední plošiny se pohybovala kolem 390 milimetrů nad úrovní dlažby. Návrh konstrukce schválilo ministerstvo železnic 16. ledna 1930.
První vozy byly nasazeny do provozu již v dubnu 1930 a brzy se staly jednou z nejoblíbenějších pražských tramvají všech dob. Vůz č. 1307 byl v roce 1930 představen na mezinárodní výstavě
v Poznani. V roce 1930 byly dodány i dvě soupravy dvojčitých motorových vozů, které byly vzhledově a také značně konstrukčně shodné s vlečnými vozy „krasin“. Zkušenosti s těmito motorovými vozy ovšem nebyly zdaleka tak dobré, jako s vlečnými vozy, proto byly do roku 1951 vyřazeny z provozu. Letos v dubnu tak uplynulo již 90 let, co vůz č. 1307 slouží v pražské MHD.
Nostalgická linka č. 23 prozatím mimo provoz, historické vozy se objeví na jiných linkách
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zítra, v sobotu 16. května, zahájí již 30. sezónu historické linky č. 41 (dlouhá léta označovanou č. 91). Po oba víkendové dny na ni nasadí vůz č. 1304, jež nedávno prošel rekonstrukcí a je určený pro komerční jízdy. Jedná se o vlečný vůz se středním vstupem – „krasin“, kterých v minulosti v Praze jezdilo celkem 280 kusů. Vůz, kterým se budou moci cestující o tomto víkendu projet, pochází z první dodávky těchto nezapomenutelných vozů z dubna roku 1930 a od jeho vjezdu na pražské koleje tedy uplynulo rovných 90 let. Fanoušci historických tramvají si přijdou na své i v dalších dnech. Kvůli pozastavenému provozu nostalgické linky č. 23 bude DPP od pondělí 18. května 2020 vypravovat historické vozy T3 do běžného provozu, a to na tramvajové linky např. č. 2, 5 a 15, aby byla zachována provozuschopnost těchto historických vozů.
Historická linka č. 41 opět v provozu
• pro dospělé 35 Kč (denní jízdné 100 Kč)
• pro děti do 15 let, kočárek s dítětem, ZTP a důchodce nad 70 let 20 Kč (denní jízdné 60 Kč).
V motorovém voze lze jízdné uhradit bezhotovostně platební kartou, ve vlečném voze je prozatím možná pouze platba v hotovosti. Linka pojede na trase Brusnice – Planetárium, jízdní řády jsou k dispozici na webu DPP
Krasinu je devadesát
V prvních letech provozu pražských elektrických drah bývaly v provozu zpravidla jen motorové vozy, vlečné se používaly jen v době zvýšených přepravních nároků. Postupem doby se situace změnila a vlečné vozy se staly nedílnou součástí pražské městské hromadné dopravy. Využíváno bylo několik typů, nejen ty přestavěné z vozů koněspřežné tramvaje, ale postupně byly dodávány nové typy – „vamberáky“, „vajíčka“ a „plecháče“.
V roce 1929 začaly Elektrické podniky ve spolupráci s Ringhofferovými závody připravovat zcela nový typ vlečného vozu – „krasin“, který měl jen jednu plošinu uprostřed, z níž se vcházelo od dvou oddílů. Plošina byla proti vnitřku položena níže, takže se fakticky jednalo o první částečně nízkopodlažní tramvajový vůz v pražské MHD. Výška podlahy střední plošiny se pohybovala kolem 390 milimetrů nad úrovní dlažby. Návrh konstrukce schválilo ministerstvo železnic 16. ledna 1930.
První vozy byly nasazeny do provozu již v dubnu 1930 a brzy se staly jednou z nejoblíbenějších pražských tramvají všech dob. Vůz č. 1307 byl v roce 1930 představen na mezinárodní výstavě
v Poznani. V roce 1930 byly dodány i dvě soupravy dvojčitých motorových vozů, které byly vzhledově a také značně konstrukčně shodné s vlečnými vozy „krasin“. Zkušenosti s těmito motorovými vozy ovšem nebyly zdaleka tak dobré, jako s vlečnými vozy, proto byly do roku 1951 vyřazeny z provozu. Letos v dubnu tak uplynulo již 90 let, co vůz č. 1307 slouží v pražské MHD.
Nostalgická linka č. 23 prozatím mimo provoz, historické vozy se objeví na jiných linkách
Vzhledem k tomu, že nostalgická linka č. 23 prozatím zůstává mimo provoz, historické vozy T3 se objeví v běžném provozu na jiných linkách. DPP bude od pondělí 18. května vypravovat z vozovny Střešovice dva vlaky na linku č. 2 (pořadí 2 a 5) a jeden o víkendech na stejnou linku (v sobotu pořadí 4 a v neděli pořadí 2). Od úterý 19. května se mohou vozy T3SUCS vypravované z vozovny Hloubětín objevit na těchto pořadích: linka č. 5, pořadí 8, 10 a 4 a linka č. 15, pořadí 9, 11 a 4. DPP tak činí v souladu s péčí řádného hospodáře: pokud by nostalgické vozy T3 zůstaly stát bez provozu několik málo měsíců, jejich opětovný návrat do pravidelného provozu by byl velmi složitý a zejména nákladný.
busportal cz
5/07/2020
PRAHA POSÍLÍ PROVOZ AUTOBUSŮ A TRAMVAJÍ, BUDOU JEZDIT PODLE POLOPRÁZDNINOVÝCH JÍZDNÍCH ŘÁDŮ. OBNOVÍ TAKÉ PROVOZ LANOVKY NA PETŘÍN
dopravacz
Praha, 6. května 2020 – Hl. město Praha, ROPID a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) posílí současný prázdninový provoz autobusů a tramvají. Od pondělí 11. 5. 2020 budou autobusy na městských linkách v Praze opět jezdit podle tzv. poloprázdninových jízdních řádů, které cestující znají z letošního ledna a února, nebo ze začátku pandemie Covid-19. Zastávky na znamení na autobusových i tramvajových linkách se od stejného data vrací do původního režimu. V pondělí 11. 5. 2020 se v omezeném rozsahu rozjede také oblíbená lanová dráha na Petřín. Po skončení nouzového stavu, tj. od pondělí 18. 5. 2020, budou v kratších intervalech podle poloprázdninových jízdních řádů jezdit v Praze i tramvaje.
V návaznosti na uvolňování mimořádných opatření souvisejících s pandemií Covid-19 a postupný nárůst počtu cestujících využívajících MHD se hl. m. Praha, ROPID a DPP rozhodly posílit provoz městských autobusů i tramvají a přejít na tzv. poloprázdninové jízdní řády:
- u autobusů od pondělí 11. 5. 2020 od zahájení ranního provozu,
- u tramvají od pondělí 18. 5. 2020 od zahájení ranního provozu.
Provoz autobusů na městských linkách v Praze ve srovnání s aktuálním prázdninovým provozem posílí cca o 6 %, u tramvají se zkrátí současný interval 10/12/10 na 8/10/10, u páteřních linek č. 9, 17 a 22 pak na 4/5/5.
Zastávky na znamení – návrat do původního režimu
Od pondělí 11. 5. 2020 se zastávky na znamení na městských autobusových i tramvajových linkách vrací do původního režimu. Autobusy a tramvaje na nich budou zastavovat při přítomnosti cestujících na zastávce, pro výstup je potřebné zmáčknout tlačítko STOP (u autobusů), resp. signalizaci k řidiči
(u tramvají). Při zastavení budou řidiči i nadále otevírat všechny dveře (kromě předních) kvůli rychlejší výměně vzduchu i cestujících ve vozidle.
(u tramvají). Při zastavení budou řidiči i nadále otevírat všechny dveře (kromě předních) kvůli rychlejší výměně vzduchu i cestujících ve vozidle.
Ostatní stávající opatření zavedená v souvislosti s pandemií Covid-19 zůstávají prozatím v platnosti, tj. např. nastupování prostředními a dalšími dveřmi u všech autobusů na městských linkách a tramvají mimo 14T a 15T, zkrácení provozu vybraných linek ve 22:30, či noční jízdní řády dle grafikonů pro pracovní den po celý týden. Školní spoje, linka AE i nostalgická linka č. 23 zůstávají nadále mimo provoz.
Obnovení provozu lanové dráhy na Petřín
V pondělí 11. 5. 2020 od 9:00 zahájí DPP provoz lanové dráhy na Petřín v omezeném režimu, který vyplývá z platných mimořádných opatření vlády ČR. Převážet tak bude maximálně 30 cestujících v jedné kabině, tj. v každém oddíle 6 osob. Vzhledem k omezení kapacity vozy nebudou zastavovat na mezistanici Nebozízek, aby nedocházelo k překročení stanoveného maximálního limitu přepravovaných osob. Letní jízdní řád lanovky zůstane zachován v intervalu 10/15 min., jak jsou cestující v tomto období zvyklí.
DPP žádá cestující, aby při využívání lanovky dodržovali následující opatření:
- Při čekání na lanovku dodržovali vzájemné 2metrové rozestupy,
- Měli v MHD, tedy i ve vozech i ostatních prostorách lanové dráhy, zakrytý nos a ústa,
- Při nákupu jízdenek ve vstupních vestibulech využívali bezkontaktní a bezhotovostní platbu kartou.
V případě příznivého vývoje epidemiologické situace DPP počítá s průběžným navyšováním přepravní kapacity lanovky.
Postupný návrat k plnému provozu na železnici a příměstských autobusových linkách
Praha schválila také postupný návrat k plnému provozu na železnici a v příměstských autobusech na svém území. Od 18. května 2020 by se měly vrátit posilové vlaky na páteřních linkách S7 a S9, v úsecích Praha – Řevnice, Praha – Český Brod a Praha – Lysá nad Labem bude opět zkrácen interval ve špičkách z 30 na 15 minut, v pracovní dny dopoledne také na lince S9 v úseku Praha – Říčany. Obnoven bude také provoz na městské železniční lince S49 z Roztok u Prahy do Prahy – Hostivaře.
Dále se od 25. května se předpokládá návrat příměstských autobusových linek do původního stavu před omezením. Od 30. května by se pak měl obnovit provoz dočasně zrušených nočních víkendových vlaků z Prahy do Středočeského kraje ve 2:30 a vyjet by měly i sezonní vlaky z Prahy do středních Čech.
Obnovení vlaků i autobusů s vazbou na Středočeský kraj je podmíněno schválením ze strany Krizového štábu Středočeského kraje.
pid cz
NOVÁ DOPRAVNÍ MAPA PRAHY ZOBRAZUJE KAŽDOU LINKU I ZASTÁVKU
dopravacz
Organizace ROPID připravila nový typ dopravní mapy – schéma linkového vedení v Praze, v němž jsou zakresleny všechny linky, které jsou zahrnuty do systému PID v Praze včetně všech zastávek. Každá linka nebo skupina linek má svou vlastní barevnou čáru, což usnadní orientaci v mapě zejména u autobusových linek, kterých je v Praze velký počet. Nové mapy se objevují ve velkoplošných vitrínách v ulicích Prahy, schéma ve formě skládaného letáku je možné si zdarma vyzvednout také v infocentrech nebo stáhnout na webu pid.cz.
„Pro snadnou orientaci cestujících máme celou řadu informačních materiálů. Od jednoduchých schémat metra či tramvají přes podrobnější schémata nočního provozu či železnice až po detailní mapy se zakreslením jednotlivých ulic a zastávek. Po vzoru jiných měst jsme se pokusili spojit dohromady přehlednost schématu a detailnost mapy do jednoho materiálu, který mohou nově Pražané spatřit v ulicích metropole. Podle reakcí veřejnosti rozhodneme o dalším využití této novinky,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
„Jedná se o malý unikát – takové schéma Praha ještě neměla. Cestující jistě znají podobná schémata pro tramvaje, noční dopravu nebo třeba vlaky. Komplexní schéma, kde je všechno najednou do detailu jednotlivých zastávek a ještě k tomu rozkresleno po jednotlivých linkách, byste ale dosud hledali marně,“ popisuje ředitel ROPID Petr Tomčík.
„Každá linka, ať už se jedná o metro, tramvaj, autobus či přívoz, má určenou svou barvu. Pokud jedou dvě nebo více linek v určitém úseku spolu shodnou trasou, nebo mají dokonce navzájem proložené intervaly, je tento svazek zjednodušen do jedné čáry. Tloušťka čar také naznačuje interval, jak často spoje v daném úseku jezdí,“ doplňuje autor nové mapy František Brynda, hlavní grafik ROPIDu.
Každá zastávka je reprezentovaná bodem (obousměrná), trojúhelníkem (jednosměrná) nebo v případě, kdy je na malém prostoru více zastávek či pokud se jedná o složitější přestupní uzel, ji představuje tabulka s názvem uzlu a výčtem linek. Schéma zobrazuje také infocentra nebo parkoviště P+R. Pokud je mezi některými zastávkami rychlejší (nebo alespoň časově srovnatelné) jít pěšky, je zde naznačena i pěší vazba včetně orientační časové náročnosti. „Pár takových spojení je například v centru, mnoho lidí třeba chodí pěšky na hlavní nádraží ze zastávky Jindřišská,“ dodává František Brynda.
Schéma zobrazuje celé území hl. m. Prahy. Kde to bylo možné, je zobrazena ještě přilehlá oblast Středočeského kraje. Na okrajích je vždy vyznačeno, jakým směrem linka pokračuje dále.
S orientací ve schématu může často pomoci i nenápadný prvek, proto jsou tam naznačeny třeba serpentiny, lesy, parky, vodní plochy nebo dokonce i mosty. Podobnou úlohu plní také tramvajové vozovny.
Schéma zobrazuje především trvalý stav, nicméně jsou zde zobrazeny některé dlouhodobé výluky, jako například Negrelliho viadukt, který ovlivňuje linkové vedení mnoha vlaků, rekonstrukce nádraží Praha-Vršovice nebo upozornění na rekonstrukci tramvajové trati na Sídliště Barrandov. Tyto „větší“ či dlouhodobé výluky budeme i nadále do schématu zakreslovat a na webu tudíž bude zveřejněna vždy aktuální verze.
Schéma je ke stažení zde, v aplikaci PID Lítačka nebo k dostání v tištěné podobě ve složeném formátu ve vybraných dopravních infocentrech.
pid cz
Organizace ROPID připravila nový typ dopravní mapy – schéma linkového vedení v Praze, v němž jsou zakresleny všechny linky, které jsou zahrnuty do systému PID v Praze včetně všech zastávek. Každá linka nebo skupina linek má svou vlastní barevnou čáru, což usnadní orientaci v mapě zejména u autobusových linek, kterých je v Praze velký počet. Nové mapy se objevují ve velkoplošných vitrínách v ulicích Prahy, schéma ve formě skládaného letáku je možné si zdarma vyzvednout také v infocentrech nebo stáhnout na webu pid.cz.
„Pro snadnou orientaci cestujících máme celou řadu informačních materiálů. Od jednoduchých schémat metra či tramvají přes podrobnější schémata nočního provozu či železnice až po detailní mapy se zakreslením jednotlivých ulic a zastávek. Po vzoru jiných měst jsme se pokusili spojit dohromady přehlednost schématu a detailnost mapy do jednoho materiálu, který mohou nově Pražané spatřit v ulicích metropole. Podle reakcí veřejnosti rozhodneme o dalším využití této novinky,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
„Jedná se o malý unikát – takové schéma Praha ještě neměla. Cestující jistě znají podobná schémata pro tramvaje, noční dopravu nebo třeba vlaky. Komplexní schéma, kde je všechno najednou do detailu jednotlivých zastávek a ještě k tomu rozkresleno po jednotlivých linkách, byste ale dosud hledali marně,“ popisuje ředitel ROPID Petr Tomčík.
„Každá linka, ať už se jedná o metro, tramvaj, autobus či přívoz, má určenou svou barvu. Pokud jedou dvě nebo více linek v určitém úseku spolu shodnou trasou, nebo mají dokonce navzájem proložené intervaly, je tento svazek zjednodušen do jedné čáry. Tloušťka čar také naznačuje interval, jak často spoje v daném úseku jezdí,“ doplňuje autor nové mapy František Brynda, hlavní grafik ROPIDu.
Každá zastávka je reprezentovaná bodem (obousměrná), trojúhelníkem (jednosměrná) nebo v případě, kdy je na malém prostoru více zastávek či pokud se jedná o složitější přestupní uzel, ji představuje tabulka s názvem uzlu a výčtem linek. Schéma zobrazuje také infocentra nebo parkoviště P+R. Pokud je mezi některými zastávkami rychlejší (nebo alespoň časově srovnatelné) jít pěšky, je zde naznačena i pěší vazba včetně orientační časové náročnosti. „Pár takových spojení je například v centru, mnoho lidí třeba chodí pěšky na hlavní nádraží ze zastávky Jindřišská,“ dodává František Brynda.
Schéma zobrazuje celé území hl. m. Prahy. Kde to bylo možné, je zobrazena ještě přilehlá oblast Středočeského kraje. Na okrajích je vždy vyznačeno, jakým směrem linka pokračuje dále.
S orientací ve schématu může často pomoci i nenápadný prvek, proto jsou tam naznačeny třeba serpentiny, lesy, parky, vodní plochy nebo dokonce i mosty. Podobnou úlohu plní také tramvajové vozovny.
Schéma zobrazuje především trvalý stav, nicméně jsou zde zobrazeny některé dlouhodobé výluky, jako například Negrelliho viadukt, který ovlivňuje linkové vedení mnoha vlaků, rekonstrukce nádraží Praha-Vršovice nebo upozornění na rekonstrukci tramvajové trati na Sídliště Barrandov. Tyto „větší“ či dlouhodobé výluky budeme i nadále do schématu zakreslovat a na webu tudíž bude zveřejněna vždy aktuální verze.
Schéma je ke stažení zde, v aplikaci PID Lítačka nebo k dostání v tištěné podobě ve složeném formátu ve vybraných dopravních infocentrech.
pid cz