Stránky

12/03/2018

Praha už zná nový vzhled zastávek MHD, prototyp se začne zkoušet za rok. IPR představil nové zastávkové přístřešky

dopravacz
Hlavní město vybralo vítěze designové soutěže na novou podobu přístřešků pro MHD a zábradlí. Autorem vítězného návrhu je duo Michala Froňka a Jana Němečka., kteří vyhráli i předchozí městskou soutěž na podobu nových laviček a košů. Designéři v minulosti v rámci Iniciativy pro lepší město spolupracovali s reklamní společností BigBoard. Ta je hlavním konkurentem francouzské firmy JCDecaux, která nyní provozuje většinu přístřešků MHD. První testovací exemplář naleznete v Praze příští rok v říjnu. 
„Chceme moderní metropoli se vším všudy a k tomu neodmyslitelně patří na první pohled tak obyčejné, ale velmi viditelné věci, jako jsou odpadkové koše, lavičky či zastávky MHD. Na údržbu těchto věcí navíc Praha historicky vynakládá nepřiměřené peníze, a i toto hledisko vítěz soutěže dokázal zohlednit. Jsem rád, že se nyní tyto věci řeší skutečně profesionálně,“ říká radní pro oblast správy majetku Jan Chabr.
Zadáním jednacího řízení bylo navrhnout takový přístřešek, který je funkční, kvalitní, reprezentativní a má univerzální a nadčasový design. Porotci hodnotili i snadnou údržbu a odolnost proti vandalismu. To vítězný návrh splnil a nové přístřešky tak mají i estetický přínos, navíc i výrazně ušetří náklady na provoz a údržbu, tím pádem může v Praze vyrůst více přístřešků.
„Zvítězil velice kvalitní návrh, který bude věrně sloužit Pražanům po další desetiletí. Vítězné duo autorů, které získalo prvenství i v designové soutěži na set lavičky, koše a stojanu na kola, dokázalo, že lze skloubit funkčnost a eleganci,“ vysvětluje v tiskové zprávě Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
Přístřešky budou z práškovaného litého hliníku černošedivé barvy a reklama se objeví pouze na jednom bočním panelu, všechny ostatní stěny tak budou průhledné. Uvnitř zastávky je umístěn orientační panel, který informuje o čase a datu, odjezdech, předpovědi počasí a také nese název zastávky. IPR si pochvaluje i variantu s průchozí zadní stěnou zastávky. Ta dle slov autorů umožní snadnější přístup a pohyb uvnitř přístřešku a v jeho okolí. Největší novinkou bude již zníměný orientační panel, který bude zobrazovat mnohé podstatné informace.
Testovací prototyp se v ulicích metropole objeví v říjnu 2019. Přístřešky se začnou vyměňovat postupně až v roce 2021, kdy městu vyprší smlouva se současným dodavatelem přístřešků JCDecaux. Společnost podle odhadu IPR vlastní 767 přístřešků, které bude nutné nahradit bezprostředně po skončení smlouvy. Následně se budou vyměňovat dosluhující přístřešky. Před tím musí Praha vybrat nového provozovatele a dodavatele přístřešků, což může s ohledem na možnost různých odvolání trvat delší dobu. Hrozí proto, že do vypršení smlouvy s JCDecaux město nestihne zajistit nový mobiliář.

Vypsání soutěže vedení města schválilo v dubnu roku 2016, vyhlášena byla až letos v březnu. Přihlásilo se celkem 20 účastníků, do druhého kola jich postoupilo šest. Z těch komise vybrala vítěze, který nyní vyrobí prototypy. Město je pak od října příštího roku vyzkouší na ulicích. Na základě výsledků testu společnost připraví výkresovou dokumentaci k výrobě, kterou bude vlastnit hlavní město a bude ji moci využít při výběrovém řízení na firmu, která mobiliář vyrobí a dodá.
Jak bude zastávka vypadat?

Vítězný návrh porota ocenila zejména za jeho designovou čistotu, variabilitu, komfort užívání a jednoduchost sériové výroby a celkové údržby. Nové přístřešky tak mají nejen estetický přínos ale i výrazně sníží náklady na provoz a údržbu. Vítězný přístřešek je z práškovaného litého hliníku černo šedivé barvy a kromě jedné bočnice určené k reklamním účelům má všechny ostatní stěny průhledné. Uvnitř zastávky je umístěn orientační panel, který informuje o časech a datu, odjezdech, předpovědi počasí a také nese název zastávky.
Zajímavým prvkem vítězného návrhu je průchozí zadní stěna zastávky. Ta podle autorů umožní snadnější přístup a pohyb uvnitř přístřešku a v jeho okolí. Tento konkrétní typ s průchozí zadní stěnou je jen jedním z celé série různých variant přístřešků, které autoři navrhli.

Zdroje: zdopravy cz, tram-bus cz, mhd86 cz, iprpraha cz

Žádné komentáře:

Okomentovat