Stránky

Praha. Projeďte si novou linku D. Grafika ukazuje, kde vzniknou stanice metra bez řidiče

dopravacz
Metro bez strojvedoucího
Déčko má být zcela automatická linka bez strojvedoucího řízená z jednoho dispečinku u stanice Nádraží Krč. Celou trasu by v první i druhé fázi mělo obsluhovat šestnáct souprav, dopravní podnik za ně plánuje zaplatit zhruba 2,8 miliardy korun. Vlaky by měly být po celé své délce průchozí a bez kabiny pro řidiče. Systém má dokázat rychle a efektivně reagovat na počet cestujících. Sám vyhodnotí, kdy je potřeba zkrátit nebo prodloužit interval mezi jednotlivými spoji. Novým prvkem budou skleněné bezpečnostní stěny, které oddělí nástupiště od kolejiště. Toto řešení je již delší dobu k vidění například v Paříži na lince metra 14. Plně automatické dopravní systémy zaznamenávají v poslední době rozvoj i jinde ve světě. Nové či prodloužené automatické linky se otevřely v Soulu, Inčchonu, Singapuru, Budapešti, Barceloně nebo malajsijském Kuala Lumpuru a chystají se další v Toulouse, Lyonu, Paříži, Glasgow nebo v Šanghaji.
Trasa D
Délka trasy Pankrác – Depo Písnice (I. etapa výstavby) 7,9 km
Jízdní doba trasy Pankrác – Depo Písnice                        16 minut
Celková suma za úsek Pankrác – Depo Písnice                36 miliard korun
Celková suma za úsek Pankrác – Náměstí Míru                15 miliard korun
Odhadovaná kapacita ve špičce v úseku Náměstí Míru – Depo Písnice 10 500 osob
Počet spojů ve špičce                                                       40 spojů za hodinu
Minimální provozní interval                                               90 sekund

Kudy povede metro D a jak budou vypadat jeho stanice

Náměstí Míru


Náměstí bratří Synků
Pankrác
Olbrachtova
Nádraží Krč
Nemocnice Krč
 Nové Dvory
Libuš
Písnice
Depo Písnice
Jak metro D uleví dopravě? Pomůže hlavně jihovýchodu Prahy, do města přijede méně aut
Jak se plánovalo řešení trasy metra v Praze v roce 1988
S obslužností Krče, Libuše a Písnice metrem se výhledově počítalo od roku 1988. První návrhy počítaly s vedením linky D v současné navrhované stopě z Depa Písnice (tehdy s plánovaným názvem Masokombinát) přes Nové Dvory, Krč, s přestupem na linku C ve stanici Pankrác (Mládežnická) a pak dále přes Nusle a Vršovice do stanice Náměstí Míru, kde je zajištěný přestup na linku A. Nyní plánovaná trasa D tyto představy prakticky kopíruje.
V roce 1988 se pak počítalo s vedením linky D přes Žižkov do stanice Vysočanská (Lidových milicí), kde by došlo k propojení s linkou B. Linka D měla končit ve stanici Letňany, kde dnes končí linka C.
Zajímavé je, že původní vedení linky D upřednostňuje vedení metra přes Žižkov. Linka tak nemá přímé spojení s centrem a taktéž zde není přímá návaznost na hlavní vlakové a autobusové nádraží.

Plány po roce 2000 
Po roce 2000 se severní část plánované trasy D změnila v souvislosti s výstavbou linky C do Letňan.
Ve zkratce lze říci, že linka C převzala roli linky D v dopravní obslužnosti severní části metropole. Déčko už proto nemělo končit ve stanici Letňany, ale ve stanici Vysočanská.
Změna nastala i v oblasti Žižkova. Právě zde měla linka pokračovat ze stanice Náměstí Míru, přiblížit se stanici Hlavní nádraží (byť se samostatnou stanicí v místech Churchillova náměstí) a až poté pokračovat přes Žižkov do stanice Basilejské náměstí a pak dále do Vysočan. Poté vznikla preferovanější varianta na Náměstí Republiky.

Zdroje: zpravy aktualne cz , idnes cz ,  praha eu


7/25/2019

Ostrava. Tramvajová vozovna zve na Den otevřených dveří

dopravacz
Den otevřených dveří v sobotu 1. června pořádá tramvajová vozovna Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) v Koželužské ulici. Akce probíhá u příležitosti 120 let od zahájení tramvajového provozu v Olomouci.
Prostřednictvím virtuální reality bude možné prohlédnout si interiér nejstarší olomoucké tramvaje číslo 16, která je momentálně deponována v Technickém muzeu v Brně.
Vystaveny budou také vozy určené pro údržbu trolejového vedení. Pro návštěvníky mají být přístupná pracoviště údržby. Pořadatelé nabídnou také ukázky odbavovacího a informačního systému.
Součástí doprovodného programu je představení vozidel Policie České republiky a Českého červeného kříže. Děti si mohou zařádit na skákacím hradě a soutěžit o drobné dárky. Pro všechny bude připraveno bohaté občerstvení.
Pro přepravu do tramvajové vozovny v Koželužské ulici mohou návštěvníci Dne otevřených dveří kromě běžných linek městské hromadné dopravy využít také zvláštní linku 120, která bude na úseku z Hlavního nádraží na Náměstí Hrdinů vypravena jako prodloužení linky číslo 3. Ta je o víkendech běžně ukončena na zastávce Sokolská. 
Tramvajová linka 120 platná dne 1.6.2019
Brány tramvajové vozovny v Koželužské ulici se veřejnosti otevřou v sobotu 1. června od 9 do 16 hodin. Návštěvníci si mohou prohlédnout například historickou tramvaj č. 223 z roku 1930 včetně vlečného vozu.
„K vidění bude první olomoucký elektrobus a všechny typy tramvají, které Dopravní podnik města Olomouce v současné době provozuje,“ pozvala mluvčí DPMO Martina Krčová.
Zdroje: dpmo cz , olomoucky denik cz


Praha. Retrobus Karosa Citelis oživí pražskou MHD

dopravacz
Městskou hromadnou dopravu od tohoto víkendu oživí Retrobus Karosa Citelis s evidenčním číslem 3510 v barvách pražských autobusů 30. let minulého století. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jej všem příznivcům autobusů představí tuto sobotu, 27. července na půdě vozovny Střešovice. Retrobus bude DPP využívat na vlastních prezentačních akcích, na komerční jízdy, občasně bude vypravován také do běžného provozu na lince 207.
„I když autobusy mnohdy zůstávají v pozadí za jinými dopravními prostředky, jsou v rámci možností přepravy v MHD nenahraditelné. A to nejen v pravidelné dopravě, ale díky své flexibilitě také v případě nenadálých událostí. Těší mě, že na jejich důležitost může Dopravní podnik hl. m. Prahy upozornit také kreativní cestou, jako je vypravení autobusu, který napodobí tento typ dopravního prostředku z třicátých let 20. století, “ říká Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod DPP.
Další jízdy Retrobusu plánuje DPP na víkend 3. – 4. srpna 2019 pro čtyři skupiny fanoušků. V sobotu 3. srpna v 10:00 hodin se zájemci sejdou na zastávce metra Depo Hostivař (výstupní zastávka BUS Depo Hostivař) a Retrobus je odveze do areálu garáže Hostivař, kde je pro ně připravena zážitková exkurze. Můžou se těšit na prohlídku garáže Hostivař, provozu mycí linky, návštěvu výpravny s popisem činností a periodických prohlídek vozů včetně jejich rozsahu. Dostanou se například i na prohlídku příjmu oprav. V 14:00 hodin je naplánovaná exkurze pro další skupinu zájemců, sraz bude u stanice metra Letňany, odkud je DPP Retrobusem odveze do garáže Klíčov, kde bude účastníky čekat obdobný program jako dopoledne.
V neděli 4. srpna bude program návštěv garáží pokračovat v téměř identickém duchu, dopoledne v Hostivaři, odpoledne ve Vršovicích. Sraz dopolední exkurze je v 10:00 u metra Depo Hostivař, odkud účastníky Retrobus odveze do garáže. V 14:00 hodin se návštěvníci budou moci svézt Retrobusem do garáže Vršovice. Vyjíždí se z autobusového terminálu u stanice metra Želivského. Jízdy, prohlídky i výklad si jistě užijí jak příznivci městské hromadné dopravy, tak každý, koho zajímají nejrůznější technické pozoruhodnosti.
Autobus bude občasně vypravován také do provozu na lince 207. Po ukončení kampaně se s ním veřejnost bude moci setkat při prezentacích, výstavách, propagaci DPP, na charitativních akcích nebo třeba při komerčních jízdách.
Autobus Karosa Citelis s evidenčním číslem DPP 3510 procházel v nedávné době rozsáhlou opravou karoserie. DPP se proto rozhodl v rámci oprav pro jeho úpravy do historické podoby a zachování k výše uvedeným účelům. Retro autobus je proveden ve vzhledu vycházejícím z podoby pražských autobusů 20. – 40. let, a to včetně dobového označení a znaků. Nechybí ani charakteristické barvy laku jako červená, krémová a bílá s černými a šedými doplňky. Pro navození dojmu dobového interiéru získaly sedačky nové čalounění v hnědé barvě, které připomíná dřevěné lavice. Chceme ukázat, že svět nebyl černobílý, ale možná barevnější než nyní.
„Díky Retrobusu si cestující budou moci připomenout staré časy, kdy býval autobus vzhledem ke svým schopnostem nejefektivnějším prostředkem městské hromadné dopravy. A dnes? I když mnoho lidí raději volí tramvaj nebo metro, je bez debaty, že jejich pole působnosti je omezené. Autobusy jsou tak stále nepostradatelné jak v běžném provozu, tak při operativním řešení mimořádných událostí“ říká Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.

Zdroje: busportal cz, dpp cz


TOP CZECH TRANSPORT 2019

dopravacz

TOP BUS CZECH TRANSPORT 2019

  • F1 - ISUZU VISIGO HYPER
  • F2 - IVECO BUS CROSSWAY LE NP
  • F3 - MAN LION´S COACH
  • F4 - MERCEDES-BENZ eCITARO
  • F5 - SCANIA INTERLINK HD
  • F6 - SETRA S 531 DT
  • F7 - SOR NS12 DIESEL
  • F8 - SOLARIS URBINO 12
  • F9 - VOLVO 9900

 Magazín Transport a Logistika CZ přenáší ze Slovenska na český trh úspěšnou čtenářskou anketu nazvanou TOP CZECH TRANSPORT 2019. Cílem ankety je přehled popularity značek a produktů v silniční dopravě v České republiky. 
Využijte možnost aktivní propagace svých značek a produktů v nové čtenářské anketě na českém mediálním trhu. Anketa probíhá ve spolupráci odborného časopisu TRANSPORT a LOGISTIKA CZ s odbornými sdruženími ČESMAD Bohemia, Česká logistická asociace a Svaz spedice a logistiky ČR. 

Čtenářská anketa o nejpopulárnější silniční vozidla v České republice. Hlasujte o své nejoblíbenější značce a produktech, včetně autobusů, do 9. srpna.

Hlasovat můžete do 9. srpna. Výsledky budou vyhlášeny 1. září 2019. Samozřejmě i na našem portále. V tištěné podobě v čísle 9 časopisu TRANSPORT a LOGISTIKA CZ.
TOP TRUCK CZECH TRANSPORT 2019
TOP BAU TRUCK CZECH TRANSPORT 2019
TOP VAN CZECH TRANSPORT 2019
Zdroj: busportal cz

Praha. Dopravní podnik otestuje Solaris Urbino 12 Hybrid

dopravacz
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude ode dneška v reálném provozu testovat další hybridní autobus. Tentokrát se jedná o sériové řešení s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid poskytla k dvouměsíčnímu ověřovacímu provozu společnost SOLARIS CZECH spol. s r. o. Autobus dostal evidenční číslo 4999 a cestující jej mohou do 22. září vyzkoušet na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213. 
„Chci, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a pokračoval v cestě stát se moderní společností 21. století, která pracuje s nejmodernějšími technologiemi dneška. Je důležité zkoušet a vyhodnocovat, jaké výsledky hybridní autobusy přinesou v pražských ulicích. Vedle toho takovéto systémy mají např. tyto výhody: zvýšení komfortu cestujících, snížení provozních nákladů, emisí a hlukové zátěže,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„V souladu s nedávno uzavřeným klimatickým závazkem hl. m. Prahy na snižování emisí pokračujeme v testování a přípravě projektů nízkoemisních a bezemisních autobusů, a to zejména s využitím elektrické trakce. Zavádění elektrobusů, bateriových trolejbusů, ale i dalších alternativních technologií je však poměrně časově náročné, a to hlavně s ohledem na nutnost budování nabíjecí či plnící infrastruktury a s tím související územní, stavební a majetkoprávní řízení,“ řekl při představení Solarisu v pondělí 21. července Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP. „Po otestování a vyhodnocení různých verzí hybridních autobusů ve skutečném provozu v Praze budeme příští rok rozhodovat o jejich možném trvalém nasazení na linky DPP. “
Hybridní autobusy v testované konfiguraci sice stále částečně využívají naftový pohon, nemají však žádné limity denního dojezdu a nepotřebují nabíjecí infrastrukturu. Hybridní řešení pohonu významně snižuje spotřebu nafty i produkované emise a zároveň omezuje hlučnost vozidla. Hybridní autobusy tak mohou být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a připravovanými projekty zcela bezemisních vozidel.
Autobus, který bude DPP testovat, používá technologii takzvaného sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený právě z generátoru či z trakčních kondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Kondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Použití kondenzátorů k ukládání energie dovoluje výrobci deklarovat životnost celého hybridního hnacího řetězce na 12 let.
Autobus Solaris Urbino 12 Hybrid je dlouhý 12 metrů a má celkovou kapacitu 102 cestujících: 24 sedících a 78 stojících. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování vozidla, odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus nedávno úspěšně otestován v běžném provozu, obdobně jako v Praze letos na jaře zkoušený kloubový hybrid Volvo.
DPP bude testovaný autobus nasazovat z garáže Hostivař na vybrané spoje zejména následujících linek:

•    133 (Florenc – Sídliště Malešice)
•    165 (Sídliště Zbraslav – Háje)
•    175 (Florenc – Háje)
•    207 (Staroměstská – Ohrada)
•    213 (Želivského – Nádraží Uhříněves)
Jízdní řády pro jednotlivé dny zájemci naleznou na webových stránkách DPP. Jako první vyjede na linku 213 v pondělí  22. července v 16:09 ze zastávky Želivského.
Technický popis vozidla:

•    Výrobce: Solaris Bus & Coach S.A., ul. Obornicka 46, Bolechowo-Osiedle, 62-005 Owińska, Polsko
•    Obchodní označení: Solaris Urbino 12 Hybrid
•    Palivo: motorová nafta 
•    Vznětový motor: Cummins ISB4.5E6C21H EURO VI c o objemu: 4500 cm³
•    Maximální výkon: 151 kW/2300 ot./min.
•    Výkon generátoru: 145 kW
•    Výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 170 kW)
•    Celková délka: 12 m
•    Šířka: 2,55 m
•    Výška: 3,1 m
•    Rozvor náprav: 5,9 m
•    Provozní hmotnost: 11 665 kg
•    Největší povolená hmotnost: 19 000 kg
•    Nejvyšší rychlost: 75 km/h

DPP uzavřel také smlouvu o nájmu s Iveco Czech Republic. Dva měsíce bude provozovat IVECO URBANWAY 12m Hybrid. V jednání je pronájem bateriového elektrobusu EKOVA ELECTRON 12T.

Zdroje: busportal cz, prazsky denik cz, dpp cz

Teplice rozšíří síť trolejbusů. Cílem je stoprocentní elektromobilita v MHD

dopravacz
Trolejbusový provoz v Teplicích posílí. Město plánuje jeho rozšíření do dalších ulic, kde zatím jezdily pouze autobusy.
Trolejbusy projedou Kozinovou ulicí či Obránců míru v okolí sídliště Luna. Budou nově zajíždět do sídliště Závětří. Počítá s tím strategický plán z roku 2017.
„Městská hromadná doprava bude kompletně elektrifikovaná. Z dieselových autobusů přecházíme na hybridní trolejbusy, podpoříme také klasické vozy,“ uvedl primátor lázeňského města Hynek Hanza (ODS). „Máme to rozložené do několika let, investujeme do dopravy postupně,“ dodal.
Přestože město postupně rozšiřuje počet hybridních vozů s bateriovým pohonem, je podle primátora potřeba zároveň rozšiřovat síť pro klasické trolejbusy a investovat i do dalších potřebných zařízení. Proto musí město vykupovat další pozemky pro zázemí trolejbusového provozu. Třeba teď v Trnovanech 2000 metrů čtverečních v celkové částce 1,5 milionu korun.
„V rámci optimalizace celé trakční sítě potřebujeme dobudovat propojky. Zároveň musíme upravit stávající měnírny, které jsou potřeba k tomu, aby byla energie pro trolejbusy stálá a kvalitní. Aby mohly jezdit nejen bezpečně, ale aby se zároveň hybridní trolejbusy včas nabíjely,“ podotkl primátor.
Na jaře poslalo město do procesu schvalování plán „zatrolejovat“ dalších 1 300 metrů v ulicích Přítkovská, Obránců míru, Maršovská, Jana Koziny a Bohosudovská. Celkem jde o výstavbu 91 nových trakčních sloupů. Nový úsek se napojí na stávající trolejové vedení v křižovatce Přítkovská – Bohosudovská a Přítkovská – Obránců míry. Podle serveru zdopravy.cz by stavba měla proběhnout příští rok od května do listopadu.
V plánu je také dotažení MHD do sídliště Závětří. „Upravit pro účely otáčení trolejbusů se musí stávající točna v sídlišti,“ zmínil náměstek primátora Jiří Štábl (ANO 2011). I on vítá do budoucna tzv. čistou MHD. Město proto pořídí dalších pět nových hybridních vozidel. Ty mohou zajíždět i tam, kde nejsou troleje. Umožňují to baterie umístěné ve vozidlech, které se při návratu zpět do trolejí dobíjejí.
Bezemisní MHD je budoucnost Teplic. Vítá to teplický zastupitel Lubomír Škarda (KSČM). „Dneska jednoznačně vede ekologický trend. Elektrika má svoji budoucnost. Trolejbusy jsou vizí Teplic. A pokud budou moci zajíždět i do míst, kam nyní jezdí autobusy, pak je to jedině dobře,“ sdělil Škarda.
Opozice také souhlasí
Opozice je v tomto směru s vedením města ve shodě. „Bezemisní doprava je krok správným směrem, protože centrum a další hlavní tahy ve městě jsou už dost zatížené výfukovými zplodinami z automobilové a nákladní dopravy,“ sdělil Adam Souček, předseda Strany zelených Teplice, který v zastupitelstvu města vystupuje za Volbu PRO! Teplice.
Pro cestující je rozhodující, aby MHD jezdila na čas. „Co mi je platné, že jezdí moderní vozidla, když na ně čekám na zastávce i deset minut po plánovaném odjezdu. A to v lepším případě. Několikrát se mi stalo, že to nejelo vůbec,“ komentoval plány radnice Martin Lašek.
Kromě hybridních vozidel pro MHD město nakoupí i klasické trolejbusy. Provoz v Teplicích zajišťuje společnost Arriva City.

Zdroj: denik cz

Arriva na Liberecku ukázala své vlaky.

dopravacz
Zatím tady koleje brázdí vlaky Českých drah, za pár měsíců je ale nahradí soukromý dopravce Arriva. Jeho vlaky se ovšem v kraji objevily už nyní společnost se ve čtvrtek, pátek a sobotu představila na všech tratích, kde od prosince začne jezdit. Jde o rychlíkové linky Praha - Tanvald a Rumburk - Kolín a také o osobní vlaky na linkách Liberec - Stará Paka - Lomnice nad Popelkou a Železný Brod - Tanvald.
„Cílem prezentačních jízd je ukázat cestujícím, co je čeká, a krajským úřadům, že jsme ve fázích konkrétních příprav. Třetím důvodem je nábor zaměstnanců,“ vysvětlil vedoucí provozní oblasti Čechy Jan Konopík.

Zaměstnanců, především strojvedoucích, ještě Arriva nemá tolik, kolik bude potřebovat. „V celé republice nám od prosince vzroste potřeba strojvedoucích o 140 lidí, zatím jich máme zhruba 90,“ popsal Konopík. Přesná čísla za Liberecký kraj uvádět nelze, neboť zde firma využije také zaměstnance z Prahy a naopak.
„Novým strojvedoucím nabízíme za odpracovanou normu 37,5 hodin týdně padesát tisíc korun měsíčně, k tomu máme benefity ve výši dalších 24 tisíc ročně,“ popsal Dominik Škach z marketingového oddělení Arrivy. Společnost shání i stevardy, těm slibuje téměř 30 tisíc měsíčně. Zaměstnance firma nenabírá jen „z ulice“, hlásí se jí také třeba lidé z Českých drah. „Zrovna dnes se s námi veze jeden jejich strojvůdce, který s námi jel už včera. Dnes se přišel podívat na naši další soupravu,“ popsal v pátek Škach během jízdy z Lomnice nad Popelkou do Staré Paky.
Právě zde dnes České dráhy nasazují jedny z nejstarších souprav, které mají, motorové vozy řady 810. Arriva naproti tomu na osobní vlaky v kraji plánuje nasadit nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro, které znají lidé například z tratě z Liberce do Hrádku nad Nisou.
„Je dohoda, že první rok tato vozidla být nasazena nemusí, teď ale intenzivně jednáme, aby byla,“ nastínil Konopík. Pokud by jednání nevyšla, cestující by zde zatím vozily motorové jednotky řady 845, vyrobené na konci osmdesátých let, které Arriva právě modernizuje. Stejné jednotky Arriva nasadí také na své rychlíkové linky. „V případě potřeby vlak doplní druhá posilová jednotka,“ popsal Konopík. Takové opatření se týká například úseku z České Lípy přes Doksy na Kolín, kde zejména v letní sezoně jezdí vysoký počet výletníků.
Byť nepůjde o zbrusu nová vozidla, cestujícím se podle Konopíka od prosince i tak zlepší komfort. „Musíme si uvědomit, že třeba na rychlících srovnáváme stávající vozidla z roku 1968 s vozidly z roku 1986 po modernizaci,“ řekl. Cestující podle něj ocení třeba wifi nebo elektrické zásuvky. „Od léta začneme ve vlacích poskytovat také občerstvení,“ dodal.

Zdroje: zdopravy cz,  denik cz

V Brně bez papíru: Dopravní podnik spustí platby kartou ve voze

dopravacz
Nákup jednorázové jízdenky v brněnské MHD bude pro cestující pohodlnější. Vozy Dopravního podniku města Brna budou nově opatřeny validátory, které umožní po nástupu koupi jízdenky přiložením bezkontaktní karty. V testovacím režimu vyjedou první vozy s validátory po Novém roce, kompletně se systém spustí na jaře. Náklady činí téměř 65 miliónů korun. Podnik to dnes oznámil v tiskové zprávě.
Nové validátory budou opatřené jak označovačem na papírové jízdenky, tak displejem, ke kterému budou cestující přikládat bankovní kartu. „Cestující kartu přiloží při svém nástupu a systém mu automaticky započte základní jízdenku na hodinu za 25 korun. Znovu si při výstupu musí pípnout pouze ten, kdo jede kratší dobu a má zájem o jízdenku za 20 korun,“ vysvětlil vedoucí tarifního oddělení podniku Vít Prýgl.
Nové elektronické odbavování cestujících je nastaveno tak, že cestujícímu na konci dne na základě jeho jízd vybere tu nejvýhodnější variantu. „Pokud pojede člověk během dne čtyřikrát, nezaplatí čtyři hodinové jízdenky za sto korun, ale systém mu započte jízdenku celodenní za 90 korun,“ dodal Prýgl. Podobný systém funguje v Ostravě.
Cestující, kteří budou mít zájem o zlevněnou nebo vícezónovou jízdenku, si tuto variantu zvolí ručně na displeji a poté kartou zaplatí. Kontrola takto zakoupených jízdenek bude vypadat stejně, jako doposud u elektronických předplatných jízdenek. Revizoři jsou vybaveni příslušnými čtečkami.
Stejný systém nákupu jízdenek by přitom měl fungovat i mimo Brno. „Předpokládáme, že spuštění nového systému elektronického odbavování v brněnské MHD by mělo časově korespondovat se stejným procesem v rámci celého Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje,“ uvedl ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Náklady na pořízení téměř 3000 validátorů činí pro dopravní podnik téměř 65 miliónů korun, přibližně třetinu z nich pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu. Už nyní je možné bezkontaktně jízdné platit kartou ve čtyřech vozech, které jsou v provozu na lince 76.

Zdroje: zdopravy cz , denik cz

7/24/2019

Jedna jízdenka na více vlaků. Jednotný tarif začne platit od prosince 2020

dopravacz
Od prosince příštího roku budou moci cestující využívat na železnici tzv. jednotný tarif. Ten jim umožní jet vlakem po Česku na jednu jízdenku s různými dopravci, řekl ve čtvrtek na konferenci na brněnském veletrhu Urbis František Vichta z ministerstva dopravy. Cena jízdenek se bude vypočítávat na základě ujetých kilometrů.
Vláda schválila jednu jízdenku na vlaky, povinná bude od roku 2020
Přestože tarif bude primárně kilometrický (podle počtu ujetých kilometrů, pozn. red.), bude nabízet i síťové či traťové jízdenky. Síťová jízdenka má umožnit cestovat po celé železniční síti bez ohledu na dopravce, stejně tak mají fungovat traťové jízdenky pro vymezené časové období. Počítá se také s možností zpátečních jízdenek. Ceník služeb zatím resort dopravy nepředstavil.
V současnosti si musí cestující kupovat v případě přestupů mezi vlaky více dopravců více jízdenek, což s jednotným tarifem nebude nutné. „Zachováváme však možnost, aby si dopravci prodávali i svoje jízdenky, musí však akceptovat jízdenky jednotného tarifu. V první fázi zatím půjde pouze o vlaky, které jsou v závazku veřejné služby,“ uvedl Vichta.
Zda budou dopravci uznávat jízdenky i ve vlacích, které neobjednává stát, záleží na nich. Podle Vichty z diskusí s nimi vyplývá, že by měli zájem se zapojit. Jde například o vlaky RegioJetu a Leo Expressu mezi Prahou a Ostravskem, o vlaky RegioJetu z Prahy do Brna, ale i pendolina Českých drah z Prahy do Ostravy.

Jednotný tarif má umožnit i rezervaci místenky, místa pro kolo, lehátka či lůžka a má poskytnout také doplatkové doklady. „Buď si cestující jízdenku koupí na pokladně zapojených dopravců, nebo bude možné mít jízdenku elektronickou. Patrně bude možné mít obdobu In karty Českých drah, která slouží jako identifikátor a nosič jízdenky,“ řekl Vichta.
Pětiletý provoz jednotných jízdenek bude stát 254 milionů

Plánovaný termín znamená, že tarif přijde rok po výrazném nástupu soukromých dopravců na české železnici. Od letošního prosince například začne provozovat čtyři rychlíkové linky Arriva a jednu Regio Jet, který začne také provozovat osobní vlaky v Ústeckém kraji. Po spuštění první etapy se počítá s druhou, která zapojí do systému i regionální autobusy.
Ministerstvo stále ještě o podobě systému diskutuje jak s dopravci, tak s Asociací krajů ČR a Českou asociací organizátorů veřejné dopravy. Zároveň řeší, jak bude vypadat monitoring cesty cestujícího a rozdělování tržeb dopravcům.
Z novely zákona o drahách vyplývá, že zavedení systému jednotných jízdenek na železnici a jeho pětiletý provoz budou stát 254 milionů korun. Systém jednotného tarifu budou muset využívat všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů.

Zdroj: magzine cz

RegioJet za první pololetí přepravil 3,1 milionu cestujících. Zisk se navýšil o desítky milionů korun

dopravacz
RegioJetu se na železnici daří. Tuzemský dopravce, který patří do Holdingu Student Agency podnikatele Radima Jančury a se svými dálkovými vlaky jezdí také na Slovensku a v Rakousku, hlásí další nárůst cestujících. Za první pololetí činí meziročně 12 procent, když RegioJet přepravil zhruba 3,1 milionu lidí. Firma díky tomu očekává také významný růst zisků.
V absolutních číslech 12% meziroční růst znamená, že RegioJet za první pololetí letošního roku přepravil přibližně o čtvrt milionu cestujících více než ve stejném období před rokem. Růst probíhá na všech trasách, tedy jak na spojích na trase Praha – Brno – Vídeň / Bratislava, tak i na tradiční trase Praha – Ostravsko – Košice.
„Naše vlaky využívá stále více cestujících, proto výrazně investujeme do rozvoje našeho vozového parku. Roste nám obsazenost spojů, vedle Ostravska se naše vlaky staly první volbou v očích zákazníků také na trasách do Brna. Aktuálně proto počítáme s pořízením celkem až stovky dalších vozů tak, abychom mohli dále navyšovat naše přepravní kapacity,“ říká Petr Kohoutek, finanční ředitel Holdingu Student Agency.

Kohoutek zároveň prozradil, že RegioJet díky pokračujícímu růstu cestujících očekává i další nárůst svého zisku, a to o desítky milionů korun. Vydělané peníze pak mají padnout mimo jiné na rozšiřování kapacit vozového parku. Stačit však nebudou, a proto železniční dopravce v červnu prodal zajištěné dluhopisy za téměř miliardu korun.
Zájem investorů prý předčil veškerá očekávání RegioJetu, který již začíná plán na pořízení dalších vozů a jejich modernizaci realizovat. Od německých drah DB právě přebírá celkem 18 lehátkových vozů, kterými posílí zejména své nejvytíženější noční vlaky na trase Praha – Košice. V následujících týdnech by tak noční spoje z Prahy do Košic a nazpět měly nabídnout výrazně vyšší kapacitu až kolem 1 tisíce cestujících na jeden vlak.
Vedle toho, že musel RegioJet pro utažení celé 18vozové soupravy po sklonově náročné trati pořídit i další výkonnou lokomotivu Siemens Vectron, pořizuje také další nové vozy Astra. Ty jsou vybavené individuálními obrazovkami v sedačkách a do konce roku má jezdit s logem RegioJet celkem 26 takových vozů.

Zdroj: magzine cz

Dopravní podnik představil podobu nových tramvají Škoda ForCity Smart.

dopravacz
Ostrava chystá zrychlení tramvajových tratí až na 80 kilometrů v hodině
Drážní úřad schválil ostravské tramvaje Stadler nOVA k běžnému provozu
Dopravní podnik Ostrava představil výslednou podobu nových tramvají Škoda ForCity Smart, které se v Ostravě objeví na podzim příštího roku. Ostrava bude prvním městem v České republice i střední Evropě, kde bude tento typ tramvaje jezdit.
Novým ostravským tramvajím bude opět dominovat tyrkysová barva, do které se již dva roky postupně přebarvuje vozový park DPO, a současně ladí i s městským vizuálním stylem. Dynamicky tvarované čelo tramvaje zajistí jak pohodlí a komfort pro řidiče, tak i větší bezpečnost v provozu. Tramvaji nebudou chybět ani dnes už typické tři ostravské vykřičníky nad dveřmi.
"Při tvorbě designu nové ostravské tramvaje jsme se inspirovali charakterem města, tak aby design zapadal nejen do historického centra, ale i do průmyslových oblastí. Důraz je kladen na tvarovou čistotu, účelnost a bezpečnost jak pro cestující, tak pro kolemjdoucí," říká Tomáš Chludil, designer kolejových vozidel Škoda Transportation.
Vozidla budou naplňovat nejmodernější ostravské standardy pro komfort a bezpečnost. Budou plně klimatizovaná, vybavena wi-fi pro připojení k internetu, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení cestujících, antivandalskými foliemi a vnějšími i vnitřními kamerovými systémy. Přesně tak, aby nové tramvaje nabízely cestujícím při cestách MHD maximální komfort, bezpečnost a nejmodernější technologie.
„Věřím, že nová tramvaj se bude líbit. Veřejnost opět necháme vybrat její jméno,“ říká generální ředitel DPO Daniel Morys a dodává, že by chtěl pro novou ostravskou „lokalku“ nějaké „fajné“ pojmenování, které by Ostraváci přijali.
Dopravní podnik Ostrava podepsal smlouvu na koupi 40 kusů tramvají Škoda ForCity Smart nejnovější generace, v hodnotě 1,9 miliardy korun. V ostrém provozu na linkách DPO by se měly objevit po všech schvalovacích procedurách na podzim roku 2020. Kapacita nových tramvajových souprav je 200 cestujících.

Zdroje: dpo cz , dopravacek eu

Pardubice. Prázdniny s trolejbusem- 40. narozeniny trolejbusu 353. 30. narozeniny trolejbusu 311

dopravacz
V letošním roce slaví hned dva z pardubických historických trolejbusů kulaté narozeniny. Trolejbus Škoda 14Tr číslo 311 Dopravního podniku města Pardubic byl vyroben před 30 lety, trolejbus Škoda 9Tr číslo 353 Pardubického spolku historie železniční dopravy zavítal poprvé do provozu již před 40 lety. Oba trolejbusy si své výročí připomenou v neděli 28. července od 13 hodin, kdy se společně setkají na zastávce Třída Míru, odkud budou během odpoledne odjíždět na všechny trolejbusové tratě v Pardubicích. Orientační harmonogram jízd obou „oslavenců“ bude zveřejněn na stránkách www.dpmp.cz 

Zdroje: pshzd cz, dpmp.cz