Stránky

10/30/2019

DO PARDUBIC DORAZIL PRVNÍ TROLEJBUS ŠKODA 32 TR

dopravacz
První z pěti objednaných trolejbusů Škoda 32 Tr dorazil dne 29. 10. 2019 do Pardubic na silničním trajleru. Trolejbusy si pardubický DP objednal v loňském roce. V tendru na jejich dodání byla jediným účastníkem Škoda Electric, která nabídla jeden vůz za necelých 10,5 mil. Kč. 
12/03/2018:
10.04.2019:
06.28.2019
Život je jízda... Zážitek z jízdy s novým trolejbusem budou mít již brzy občané Pardubic, kam dorazí 5 plně klimatizovaných trolejbusů Škoda 32 Tr. (foto: Zdeněk Kresa)

Trolejbusy Škoda 32 Tr jsou postaveny na platformě modelu SOR NS 12. První vozy začaly sloužit koncem roku 2018 v Opavě, která je prozatím s deseti vozidly jejich největším provozovatelem. Další vozy došly nyní do Teplic, a to včetně kloubové verze 33 Tr, nicméně zde prozatím nové trolejbusy nesvezly cestující. Pět vozů si objednaly v listopadu 2018 Pardubice, dalších 10 zamíří v příštím roce do Jihlavy. 

Trolejbusy měly být dodány do Pardubic nejpozději v průběhu listopadu letošního roku. Tuto podmínku by se mělo podařit splnit. Všech pět vozů by mělo být v Pardubicích k dispozici koncem příštího týdne. Vozidla absolvovala zkušební jízdy v Plzni, k jejich formálnímu předání provozovateli dojde až v Pardubicích.  

Zdroj: cs-dopravak cz

10/28/2019

Liberecký kraj zdraží výrazně jízdné, v některých relacích až o 30 %

dopravacz
Cestující v Libereckém kraji čeká od 1. listopadu nepříjemné překvapení. Za jízdu veřejnou dopravou zaplatí více, v některých případech až o 30 %. Zlevní naopak jízda z Liberce do jizerskohorského Bedřichova.
Kraj ohlásil zdražení tarifu IDOL už v létě, kdy ještě nezveřejnil nový ceník. Nový tarif přináší ve většině relací zdražení o pět až deset korun na jednu cestu, což znamená v průměru zvýšení cen o 20 – 25 %. V některých případech ale ceny stoupnou i o třicet procent. Například při jízdě z Liberce do Mníšku na bezkontaktní čipovou kartu Opuscard dosud cestující platili 20 korun, nově bude jízdenka stát 26 korun. Kompletní nový tarif je na stránkách IDOL.
Tarif IDOL zdraží po šesti letech. Kraj vysvětluje změnu růstem nákladů a snahou o udržení současného rozsahu dopravy.
„V příštím roce totiž stoupnou náklady na dopravu oproti letošku o přibližně 60 milionů korun. Růst nákladů vyplývá z nových dopravních smluv, především v železniční dopravě, do kterých se teprve nyní plně promítl podstatný nárůst mezd a ostatních nákladů z posledních let,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Navrhovaná změna pokryje podle Půty přibližně polovinu zvýšených nákladů na dopravu, zbytek doplatí kraj.
Nový tarif přinese i zcela nečekaná zjištění: nově bude levnější často jezdit vlakem na jízdenku Českých drah než na krajský tarif. Například z Liberce do Frýdlantu vyjde nově na tarif IDOL jízdenka 50 korun (42 při platbě Opuscard), s ČD na 47 korun. V případě integrované jízdenky ji ale lze využít ještě pro MHD v Liberci.
Na stejné úrovni zůstávají síťové jízdenky, zlevní naopak jízdenka z Liberce do Bedřichova. Nově radní rozhodli o tom, že Bedřichov bude v tarifním pásmu Liberce, pro cestu do oblíbeného východiska pro výlety do Jizerských hor tak bude stačit dvacetikorunová jízdenka namísto stávajících 25 Kč.

Veřejná doprava v Libereckém kraji přijde podle odhadů v letošním roce bezmála na 737 milionů korun a bude zhruba o 15 milionů dražší než loni. Z toho přes 406 milionů představují náklady na železniční dopravu a zbytek je doprava autobusová. Navíc kraj přispívá dalších 18 milionů korun na tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

Zdroj: zdopravy cz

10/25/2019

Sháníte tramvaj? V Plzni prodávají díky nákupu nových pět dvacetiletých Aster

dopravacz
Další tuzemský dopravní podnik začal s vyřazováním starších typů tramvají a jejich odprodejem. Zatímco většina dopravců v zemi se zbavuje hlavně starších typů tramvají T3 a jejich odvozenin, Plzeňské městské dopravní podniky začaly prodávat relativně nové tramvaje: LTM 10.08 Astra od Škody, které začaly jezdit před zhruba dvaceti lety.
Vyplývá to z nabídky na prodej pěti kusů, které PMDP zveřejnily na svých stránkách. Jde o tramvaje, které mají najeto mezi 679 až 833 tisíci kilometry, vyvolávací cena je v jednom případě 710 tisíc korun, v ostatních 830 tisíc korun. PMDP nabízí prodej tramvají jednotlivě, vyhraje nejvyšší nabídka. Uzávěrka pro podání nabídek je na konci října.
PMDP nahrazuje Astry novými tramvajemi EVO2  od Krnovských opraven a strojíren, které postupně zařazuje do své flotily. „Vyřazení starých vozů je podmíněno nákupem nových z důvodu nejen potřeby modernizace vozového parku a zajištěním většího komfortu jak pro cestující, tak pro řidiče, ale také z důvodu potřeby zajištění kontinuální a kvalitní přepravy cestujících,“ dodal mluvčí PMDP René Vávro.
Pokud firma využije i opci na dalších pět tramvají EVO2, vyřadí i posledních pět tramvají LTM 10.08. „Postupujeme vždy s péčí řádného hospodáře, proto se snažíme prioritně vyřazené vozy nabízet k prodeji formou veřejné soutěže o nejvýhodnější nabídku. Jsou tak nabídnuty formou inzerátu zájemcům z nejen z řad DP, ale i ostatním subjektům,“ dodal Vávro.

Stejný typ tramvaje dodala Škoda ještě do Ostravy, Olomouce, Brna a pro provoz mezi Mostem a Litvínovem.

zdopravy cz

BRNO PLÁNUJE NÁKUP AŽ 40 NOVÝCH VELKOKAPACITNÍCH TRAMVAJÍ

dopravacz
Investice do brněnské MHD: nové tramvaje ze stavebnic i další tratě
Po přejmenování na Šalingrad mohou obyvatelé Brna vybrat název i podobu tramvají
Dopravní podnik města Brna vypsal předběžné tržní konzultace, z nichž vyplývá, že má zájem na pořízení až 40 velkokapacitních obousměrných tramvají. Výrobci mají možnost zodpovědět otázky do 4. 11. 2019. 
Nové tramvaje by měly být dle DPMB dlouhé 29 až 31 m a mít šířku 2,45 až 2,55 m. Jejich kapacita má při 5 os/m2 činit minimálně 230 osob, přičemž alespoň 60 se může posadit. Min. 15 sedadel má  být přístupno bez podest. Průměr kol má být min. 600 mm, podvozky musí být plně otočné a použity musí být min. 4, přičemž je požadováno, aby byly všechny podvozky hnací. Na každé straně vozu musí být min. 5 dveří a nástupní hrana musí být max. ve výšce 350 mm nad temenem kolejnice. Max. rychlost by měla být 70 km/hod, požadovaná životnost je min. 25 let. Ze specifikace nevyplývá, která z uvedených kritérií budou následně hodnocena, resp. zda například vyšší kapacita bude zohledňována jako výhodná, anebo se dopravce spokojí s uvedenými min. parametry.
Abychom si dokázali představit pod specifikací konkrétní existující (či lépe řečeno vznikající) tramvaj, můžeme uvést, že výše uvedené specifikaci odpovídá například bezezbytku model Škoda 40T pro Plzeň, jenž má délku rovných 29 m (tedy minimum požadované v Brně) a v obousměrné variantě by měl nabízet při 5 os/m2 celkem 231 míst, z toho 64 k sezení. Rovněž další parametry odpovídají verzi, kterou by měla Škodovka dodávat na „domácí půdu“.

Výrobci mají zodpovědět otázky, kolik a jakých tramvají dodali za posledních 5 let, jaký počet z těchto vozů byl obousměrný, zda je přijatelná garance 95% provozuschopnosti po dobu trvání záruky (3–5 let), zda výrobce splňuje uvedené parametry, anebo zda umožňuje provádět opravy vozidel i ve vlastních dílnách dopravce.

cs-dopravak cz

ČD versus Stadler. Dráhy srovnávají skóre, vysoudily pokutu za RegioSpidery pro Vysočinu

dopravacz
České dráhy míří k desetileté smlouvě na Vysočině, kraj nabídku tají
České dráhy dostanou od firmy Stadler 13 milionů korun. Jedná se o pokutu za pozdní dodávku vlaků
České dráhy uspěly u Obvodního soudu pro Prahu 1 se svou žalobou na německého výrobce vlaků Stadler Pankow. Spor se týká 17 motorových vozů řady 841 pro kraj Vysočina, známých pod obchodní značkou Českých drah RegioSpider.
Dráhy nyní za jejich vady a nedodržení „koeficientu provozuschopnosti“ vysoudily pokutu 2,155 milionu korun plus úroky z prodlení. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí drah Radek Joklík. Jde o prvoinstanční rozhodnutí, Stadler má právo se odvolat.
„Vzhledem k tomu, že vozy trpěly vadami, pro které nebylo možné je provozovat, jelikož byly v opravě, byl naplněn onen koeficient provozuschopnosti, při jehož dosažení bylo možné požadovat smluvní pokutu. Ta byla předmětem sporu,“ uvedl Joklík.
Dráhy tak musely u soudu mimo jiné doložit podanou reklamaci a dobu, po kterou byla vozidla kvůli vadám (a jakým) odstavena. To se naopak nepodařilo u stejného soudu v případě 16 RegioSpiderů (řada 840) pro Liberecký kraj, takže soud žalobu drah o 7,9 milionu korun zamítl. Tento spor už skončil, dráhy se neodvolaly.
Celkem dráhy s německým výrobcem RegioSpiderů ze švýcarské skupiny Stadler vedou či vedly pět sporů o celkovou částku přes sto milionů korun.

Dosud na body vedl Stadler, když vedle výše zmíněného sporu o „koeficient provozuschopnosti“ v Libereckém kraji dosáhl rovněž zamítnutí drážní žaloby na 1,2 milionu korun. Tyto peníze dráhy žádaly jako náhradu za dodatečné náklady na strojvedoucí, které vznikly údajně vadnou technickou dokumentací.
Naopak Stadler už musel zaplatit smluvní pokutu i s úroky za pozdní dodávku vozidel pro Vysočinu (celkem 16,5 milionu), nejnovějším výrokem obvodního soudu tak dráhy zatím srovnaly pomyslné skóre na 2:2.
Velkým finále zřejmě bude poslední pátá žaloba, kde jde zhruba o 77 milionů, za záruční vady, opravy a zároveň jako slevu; spor se týká motoráků pro Liberecký kraj. Ještě nepadlo ani prvoinstanční rozhodnutí.
Dráhy celkem počátkem tohoto desetiletí koupily od Stadleru Pankow 33 RegioSpiderů (Regio-Shuttle RS1) za 1,8 miliardy korun, 17 pro Vysočinu a 16 pro Liberecký kraj.

zdopravy cz

Rozvoz zásilek taxíkem. Liftago spustilo logistický systém, zlákalo Alzu

dopravacz
Česká aplikace Liftago už nezajišťuje pouze dopravu lidí v podobě taxislužby, nýbrž vstoupila i na trh přepravy zásilek. O spuštění logistického systému informovali zástupci firmy ve středu na tiskové konferenci. Systém má propojit volné řidiče s firmami, které potřebují něco rozeslat po městě.
„Největší kapacita je aktuálně na straně našich řidičů. Nový systém přispívá ke zvýšení využitelnosti aut, která už na ulicích jsou, ale zároveň tím řidičům vytváří další příležitost k výdělku. Mohou totiž čas, kdy čekají na cestující, využít k rozvozu zásilek,“ uvedl ředitel Liftaga Ondřej Krátký.
Do systému se už zapojili i řidiči firmy Sushitime, kteří jezdí převážně v době oběda či večeře, v mezičase tak místo čekání budou místo jídla vozit další zásilky. Liftago očekává, že se do systému postupně zapojí i další komerční řidiči, kurýři na kole či pěší. Na straně e-shopů už zlákalo Alzu a platformu pro e-shopy Shoptet.

„V rámci naší pilotní spolupráce se daří obsluhovat okolí našeho holešovického showroomu v řádu desítek minut,“ uvedl ředitel marketingu Alza.cz Jan Sadílek. Liftago uvedlo, že jedná o zapojení s desítkami dalších možných partnerů.
Kde vás svezeme?
Česká republika

  • Praha
  • Brno
  • Ostrava
  • Plzeň
  • Liberec
  • Olomouc
  • Ústí nad Labem
  • České Budějovice
  • Zlín

Zdroje:  zdopravy cz , liftago cz


10/24/2019

Pesa ukázala novou podobu vlaků pro RegioJet v Ústeckém kraji, změní se ještě barvy

dopravacz
Polský výrobce železničních vozidel Pesa zveřejnil nový design jednotek Pesa Elf.eu, které si u něj objednal RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. Součástí je i nové barevné uspořádání, to ale není ještě podle RegioJetu konečné.
Novou podobu zveřejnil jako první polský server Rynek Kolejowy. Nové je hlavně čelo, které bylo původně podstatně více zakulacené. Na první pohled se tak nový vlak blíží více svoji podobou RegioPanterům ze Škody Transportation.
Zatímco design by měl být již konečný, barvy budou nejspíše nakonec jiné. „Barevné řešení jednotek Pesa Elf.eu pro Ústecký kraj se aktuálně upravuje. Vizualizace proto není finální. Jde o pracovní verzi, která ještě musí projít schvalovacím procesem s Ústeckým krajem,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Ústecký kraj vyžaduje po dopravcích zelenou barvu, která je symbolem Dopravy Ústeckého kraje. Tak budou vypadat například i jednotky 628, které RegioJet nasadí od prosince.
Z návrhu vyplývá už i číselné označení nových vlaků: půjde o řadu 654. RegioJet od Pesy kupuje celkem 7 těchto dvousystémových jednotek za více než půl miliardy korun. Pesa má nové vlaky dodat během druhé poloviny roku 2021 tak, aby plné zahájení jejich provozu mohlo proběhnout v souladu se smlouvu mezi RegioJet a Ústeckým krajem od změny jízdního řádu v prosinci 2021. Do té doby bude RegioJet jezdit s dieselovými staršími vlaky, konkrétně jednotkami 628 po Deutsche Bahn.

Nasadí je na regionální spoje na linkách U5, U7 a U13 a doplňkových výkonů v rámci aglomerace Ústí nad Labem.



Model Pesa Elf.Eu vychází z modelu Pesa Elf II. Jeho výroba ale neběží pro některé dopravce podle představ. Varšavský městský dopravce SKM minulý týden zrušil kvůli zpoždění dodávek smlouvu s Pesou.

zdopravy cz

Praha mění plány na budoucí podobu Smíchovského nádraží

dopravacz
Smíchovské nádraží na mape
Smíchovské nádraží se dočká opravy.
Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR) změnil mírně svoji představu o tom, jak má v budoucnu vypadat nový dopravní terminál na místě stávajícího Smíchovského nádraží. Na nedávné konferenci o nádražích pořádané Správou železniční dopravní cesty to oznámili zástupci IPR Praha, redakce Zdopravy.cz získala první vizualizace celého projektu po aktualizaci.
SŽDC už dříve kvůli lepší koordinaci s Prahou posunula plány na opravy Smíchovského nádraží. Praha zde chce vybudovat velký dopravní terminál, kam by se přesunuly autobusy končící nyní Na Knížecí. Náklady odhaduje Praha na tři miliardy korun.
Smíchov má v příštích letech projít velkou proměnou, u nádraží a na části jeho pozemků vznikne i nová čtvrť Smíchov City developera Sekyra Group. Pražští radní už v červnu schválili vypsání zakázky na vypracování projektu nového terminálu. Součástí bude i parkoviště P+R.
Terminál se má stavět postupně, nejprve začne stavba P+R domu a autobusového terminálu se zastávkami na střeše. Poté vznikne část nad prostorem nástupišť železniční stanice, kam se přesunou autobusy z terminálu Na Knížecí. Jako nejbližší reálný termín zahájení stavby se mluví o roce 2021.

zdopravy cz

V Ostravě už je všech 40 tramvají Stadler, dopravní podnik je s nimi spokojen

dopravacz
Ostrava končí s tramvajemi ČKD K2, do ulic vyrazila dvacítka nových vozů od Stadleru
Ostrava chystá zrychlení tramvajových tratí až na 80 kilometrů v hodině
DPO- Stadlery už ujely 1 000 000 kilometrů s cestujícím
PRVNÍ ROK PROVOZU STADLERŮ V OSTRAVĚ
Dopravní podnik Ostrava (DPO) dnes převzal poslední, čtyřicátou tramvaj Stadler Tango NF2 „nOVA“ ze zakázky za více než miliardu korun. Díky těmto tramvajím výrazně obměnil svůj vozový park, který se podle DPO stal nejmodernějším v zemi. Tramvaje už v Ostravě najely téměř dva miliony kilometrů a jezdí bez poruch. Novinářům to dnes řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.
„Zkušenosti našich řidičů jsou s nimi výborné, jsou spokojeni s jízdními vlastnostmi. Cestující kvitují vybavení tramvají. I naše údržba je spokojena s technickou úrovní, protože neevidujeme žádné zásadní technické nedostatky,“ řekl Morys.
Tramvaje speciálně pro Ostravu vyvinula švýcarská společnost Stadler. Vyráběla je na několika místech, například v polských Siedlcích. Zhruba 40 procent částí dodali čeští subdodavatelé. Podnik předpokládá, že 85 procent z hodnoty vozů zaplatí dotace.
Nízkopodlažní tramvaj může najednou přepravovat téměř 190 cestujících. Je plně klimatizovaná, včetně kabiny řidiče. Je vybavena kamerovým systém, USB konektory nebo moderními sedadly. Má několik bezpečnostních prvků, které chrání řidiče, ale také třeba chodce při sražení, aby nebyl vtažen pod vůz. Ve špičce v Ostravě nové tramvaje obsluhují 20 procent tramvajových spojů, o víkendech to jsou dvě třetiny.
Ředitel řekl, že v obnově vozového parku bude podnik pokračovat. „Máme uzavřený kontrakt se společností Škoda Transportation, která vyhrála soutěž na velkokapacitní tramvaje pro více než 200 osob. Hodnota tohoto kontraktu je téměř dvě miliardy korun,“ řekl Morys. První z těchto tramvají by se ve zkušebním provozu měla v ulicích města objevit na konci příštího roku.

Zdroje:  dpo cz, zdopravy cz