7/26/2021

ZMĚNY V TARIFU PID. 01/08/2021

dopravacz
od 1.8.2021 dochází ke změnám Tarifu Pražské integrované dopravy. Středočeský kraj s ohledem na výpadek příjmů způsobený pandemií koronaviru přistoupí ke zvýšení cen jízdného ve veřejné dopravě cca o 25 %. Úpravy se dotknou jak jednorázových jízdních dokladů, tak i předplatních kuponů. Jelikož je dopravní systém Prahy a Středočeského kraje vzájemně propojen, je nutné upravit ceny jízdních dokladů pro jednotlivou jízdu i na území Prahy. Ceny pražských předplatních kuponů včetně nejvýhodnějšího ročního kuponu za 3650 Kč nicméně zůstanou zachovány, stejně jako všechny dosavadní slevy pro různé věkové skupiny cestujících. Zjednoduší se zároveň systém prokazování nároků na tyto slevy (kromě vlaků PID). Naopak lidem ve hmotné nouzi, kteří pobírají příspěvek na živobytí, poskytne Praha pro překonání těžkostí s dopady pandemie slevu ve výši 70 % na předplatní jízdné.

Současné jízdné na 30 minut bude nově za 30 Kč (dosud 24 Kč) a 90minutové jízdné bude za 40 Kč (dosud 32 Kč). Ceny budou platné pro jízdné v papírové formě a elektronické verzi v mobilní aplikaci PID Lítačka. Nově však budou odlišné ceny a objednávací kódy u jízdného placeného přes SMS. Jízdné bude na 30 minut nově za 31 Kč (obj. kód DPT31) a 90minutová varianta za 42 Kč (obj. kód DPT42).

Mírně se zvyšuje i cena 24hodinového „turistického“ jízdného, a to na 120 Kč (dosud 110 Kč) a třídenního na 330 Kč (dosud 310 Kč).

Adekvátně se mění i ceny zvýhodněného jízdného, nově však jen pro seniory od 60 do 65 let.

Spolu s cenami ročních kuponů zůstávají nezměněny také ceny měsíčních a čtvrtletních kuponů pro Prahu. Kvůli velmi malému využití se ruší pětiměsíční varianta kuponů. Praha navíc za stanovených podmínek dočasně (do konce roku 2022) poskytne lidem v hmotné nouzi, kteří pobírají příspěvek na živobytí, slevu 70 % na měsíční a čtvrtletní kupony.

Zvyšují se ceny přenosných časových kuponů, které využívají především hotely, cestovní kanceláře nebo firmy.
Přehled jízdného platného na území Prahy (pásma P, 0 a B)
Přehled předplatního jízdného platného pouze na území Prahy (pásma P, 0 a B)
Přenosné kupony platné na území Prahy
Jednodušší prokazování bezplatné přepravy pro děti a seniory
Dochází ke zjednodušení prokazování nároku na zvýhodněné jízdné pro jednotlivou jízdu a krátkodobé 24hodinové jízdné pro seniory od 60 do 65 let. Nově bude k prokázání nároku postačovat doklad totožnosti.

Dále se podařilo výrazně zjednodušit systém prokazování nároku na bezplatné cestování pro děti od 6 do 15 let a seniory od 65 let. Namísto dnešních speciálních průkazek a aplikací bude nově stačit pouze relevantně doložit věk, například dokladem totožnosti. Navíc děti od 6 do 10 let již nebudou muset prokazovat věk vůbec. Ovšem pozor, ve vlacích PID toto zjednodušení neplatí a jsou stále potřeba stávající speciální průkazy a průkazky.

Manipulační poplatek za úkony při pořízení různých slevových průkazek a slevových kategorií bude nově sjednocen na 60 Kč pro všechny jejich typy (papírovou a elektronickou). Dosud byly tyto poplatky rozdílné podle média.

Nová sleva pro lidi v hmotné nouzi
Hlavní město Praha se rozhodlo v aktuální složité době podpořit nízkopříjmové skupiny obyvatel poskytnutím výrazné slevy na měsíční a čtvrtletní kupony pro pražskou MHD. Doprava na území Prahy bude nyní dostupná pro osoby v hmotné nouzi pobírající příspěvek na živobytí se 70% slevou na měsíčních (165 Kč) a čtvrtletních (444 Kč) kuponech. Sleva je schválená do 31.12.2022. Pro uplatnění slevy je nutné nechat si udělat Průkazku PID pro osoby v hmotné nouzi. Alternativou je také pořízení karty Lítačka. Na úřadu práce je potřeba získat potvrzení o poskytnutí dávky pomoci v hmotné nouzi – příspěvku na živobytí. Toto potvrzení je třeba doložit při žádosti o tuto průkazku a při každém nákupu kuponu i při přepravní kontrole – potvrzení platí vždy jen pro jeden měsíc.

Cestování lanovkou na Petřín
Pro lanovku na Petřín bude nově stanoveno speciální jednotné nepřestupní jízdné 60 Kč. Platným jízdním dokladem pro lanovku zůstávají předplatní kupony pro Prahu nebo jízdné s platností 24 hodin a více, doklady pro cestování za zvláštní ceny jízdného a doklady opravňující k bezplatné přepravě!

Airport Express
Na speciální autobusové lince AE (Airport Express) z letiště Václava Havla Praha na Hlavní nádraží bude stát nepřestupní plnocenné jízdné 100 Kč (dosud 60 Kč).

Nové ceny za parkování u MHD
Změna cen se dotkne také záchytných parkovišť P+R na území Prahy. U nehlídaných parkovišť bude parkování do 12 hodin i nadále zdarma, hlídané parkování na okrajích Prahy bude nově za 50 Kč na den, parkoviště blíže centru budou zpoplatněna 100 Kč na den. Ceny za parkování již nebudou součástí Tarifu PID.

Ceny jízdného pro jednotlivou jízdu na území Středočeského kraje budou (kromě nejlevnější varianty na 15 minut za 14 Kč a varianty na 30 minut za 22 Kč) odstupňovány po 10 Kč za každé další pásmo, například 3pásmové jízdné bude za 30 Kč, 4pásmové za 40 Kč atd. Časová platnost jednotlivého jízdného zůstává zachována a je i nadále odstupňována po 30 minutách.

Adekvátně se mění i ceny zvýhodněného jízdného.

Ceny všech předplatních kuponů se zvýší cca o 25 %.

Mírně se upraví také ceny vícepásmového 24hodinového jízdného pro cestování po Středočeském kraji.

Přehled jízdného pro jednotlivou jízdu linkami PID (Praha + Region)
Neplatí na lanové draze na Petřín.

Přehled plnocenného předplatného pro cestování po regionu (mimo Prahu)

Přehled zvýhodněného předplatného pro cestování po regionu (mimo Prahu)
Krátkodobé časové jízdné (Praha + Region)

Cena za přepravu zavazadel a psa
Zvyšuje se cena za přepravu zavazadel a psa, podléhají-li placení přepravného, na 20 Kč (dosud 16 Kč).

Ve vlacích PID se cena za přepravu zavazadel řídí tarifem železničního dopravce.

Motivace pro poctivé a slušné chování zůstává
Spolu se zvýšením cen některých jízdních dokladů bude upravena také výše přirážky (pokuty) za jízdu bez platného jízdního dokladu. Základní sazba ve výši 1500 Kč se nemění, avšak při platbě na místě nebo do 15 dnů v doplatkové pokladně bude nově přirážka k jízdnému ve výši 1000 Kč (dosud 800 Kč). Pouze v Praze bude přirážka při pořízení plnocenného ročního kuponu pro Prahu do 5 dnů od uložení přirážky jen 800 Kč.

Zvyšují se také přirážky za porušení přepravního řádu a smluvních přepravních podmínek PID, například za znečištění nebo jiné poškození vozidla, a to na 1000 Kč.


pid cz



INTEGRACE VEŘEJNÉ DOPRAVY NA KOLÍNSKU A KUTNOHORSKU OD 1. 8. 2021

dopravacz

Od 1. srpna 2021 (neděle) bude do společného integrovaného systému Prahy a Středočeského kraje zahrnuta rozsáhlá oblast zahrnující Kolínsko, Kutnohorsko a Uhlířskojanovicko. Při integraci bude zavedeno 38 nových autobusových linek PID, na 24 linkách PID a 6 linkách SID bude upraven jejich provoz a jedna linka PID bude zrušena. Zrušeno bude celkem 73 linek SID včetně linek MHD Kutná Hora. Všechny zrušené linky budou nahrazeny novými nebo upravenými linkami PID s přehlednějším linkovým vedením. V nejvyšší možné míře je snahou na nových linkách zavést koordinaci linek mezi sebou pro vytvoření atraktivního intervalu a vybrané autobusové linky navázat na vlakové spoje. U části tras dochází k posílení provozu v pracovní dny i o víkendech a ke zkvalitnění směrové nabídky.

Vyhodnocení oblasti Kostelecka a Kouřimska
Připravované změny v provozu autobusových linek v oblasti Kostelce nad Černými lesy vycházejí z vyhodnocení pravidelnosti provozu linek jezdících po silnici I/2 ve směru do Prahy a výsledků přepravních průzkumů, resp. obsazenosti jednotlivých spojů zejména na linkách 381, 382, 383 a 387. V minulých letech došlo k masivnímu nárůstu individuální automobilové dopravy, ovšem bez adekvátního navýšení kapacity komunikační sítě, což v praxi znamenalo extrémní nárůst provozu osobních automobilů na silnici I/2, mající vliv také na přesnost autobusových spojů.

Dalším podstatným momentem bylo postupné navyšování počtu vlaků mezi Českým Brodem, resp. Strančicemi a Prahou, které vedlo k postupnému růstu zájmu cestujících o toto spojení do Prahy. Na tento trend bylo reagováno postupným navyšováním návazných autobusových spojů mezi Kostelcem nad Černými lesy a Českým Brodem, kde se projevil nárůst počtu cestujících. Lze s jistotou tvrdit, že nárůst cestujících ve směru na Český Brod má zcela jasnou příčinnou souvislost s klesajícím počtem cestujících na přímých linkách do Prahy.

Z údajů o obsazenosti uvedených linek jednoznačně vyplývá, že v posledním období (do roku 2019) dochází k postupné ztrátě zájmu obyvatel celé lokality o autobusové spoje ve směru do Prahy. Průměrné využití vozidel v přepravních špičkách v maximálním profilu všech výše uvedených linek dosahovalo v roce 2019 hodnoty 37% nabízené kapacity. 
Z tohoto důvodu bylo připraveno komplexní dopravní řešení, které spočívá v následujících bodech:

  • omezení linek 381, 382, 383 a 387 v přepravních špičkách zrušením posilových spojů a zavedením pravidelného intervalu 15 minut (namísto dnešního intervalu 5-10 minut) v odpolední špičce na odjezdu z Prahy
  • pro Kostelec nad Černými lesy a obce na trasách linek 659 a 660 dojde k navýšení počtu spojů navazujících na vlaky linek S1 a S7 v Českém Brodě
  • zrychlení dopravního spojení obcí Nučice, Konojedy, Prusice, Oplany a Výžerky do Prahy zavedením zrychlených spojů linky 659 mimo obec Svatbín a zavedení přestupní vazby v Českém Brodě na spěšné vlaky do Prahy (ty zastavují v úseku Český Brod – Praha jen ve stanici Praha- Libeň); dojezdový čas do Prahy se zkracuje oproti dnešnímu stavu o cca 30 minut
  • možnost optimalizace nasazení jednotlivých typů vozidel; využití kloubových autobusů na lince 387 za Kostelcem nad Černými lesy je minimální, nové dopravní řešení umožňuje na všechny spoje nasadit vůz standardní délky, resp. uvažovat o rozšíření provozu nízkokapacitních autobusů, což bude mít další pozitivní ekonomický i provozní efekt (komunikační síť v regionu spíše vyhovuje provozu těmto vozidlům); shodný princip může být uplatněn také v případě linek 465, 489, 490, 494, 495 i 653.
  • návaznosti mezi linkou 659 a linkami 381 a 387 budou i nadále zachovány v Kostelci nad Černými lesy pro cesty do oblasti Říčan a jižní části Prahy
  • omezení linky 383 bude kompenzováno nasazením kapacitních kloubových autobusů
  • pro většinu obcí v úseku Ondřejov – Mukařov bude vylepšen provoz návazných autobusových linek 489, 490 a 495 navazujících na vlaky ve stanici Strančice jako kompenzace za omezení linky 383
  • pro Jevany, Vyžlovku a Louňovice bude zavedena nová linka 582, která bude v provozu v přepravních špičkách, bude zajíždět do blízkosti nádraží v Říčanech a tam navazovat na vlaky linky S9 ve směru do Prahy
Zdroj: pid cz












5/23/2021

V PRAZE JEZDÍ PRVNÍ TRAMVAJ V NOVÉM KABÁTU PRAŽSKÉ INTEGROVANÉ DOPRAVY

dopravacz

\

Do pražských ulic vyjela 19. května 2021 kloubová nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T ev. č. 9121, která je jako první opatřena novým barevným řešením podle výsledků soutěže na novou vizuální identitu Pražské integrované dopravy. Po testovacím autobusu Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) SOR NB12 ev. č. 3694, který v novém nátěru vyjel v loňském roce, si mohou cestující sami vyzkoušet, jak nová jednotná podoba vozidel Pražské integrované dopravy vypadá.

Podle vítězného návrhu nové podoby Pražské integrované dopravy od studia superlative.works tvořeného designéry Petrem Štěpánem, Bohumilem Vašákem a Mikulášem Macháčkem je nyní v plánu postupně změnit a sjednotit vizuální styl nejen dopravních prostředků v Praze a Středočeském kraji, ale také upravit stávající logo PID a s tím související prvky pro cestující.

Po autobusu vyjela po modernizaci do pražských ulic také první tramvaj 14T v novém designu Pražské integrované dopravy. Všechny nové vozy PID budou mít do budoucna novou tvář: moderní barevné řešení, díky kterému snadno každý rozpozná dopravní prostředky, kde platí Lítačka. Jednotná podoba má vyzdvihnout hlavní přínos integrované dopravy, což je možnost cestovat napříč Prahou i regionem na jednu jízdenku bez ohledu na druh dopravy či dopravce. Postupně bude podoba každého autobusu, tramvaje, vlaku nebo metra neodmyslitelně patřit k jedné značce – té naší, pro kterou dopravci jezdí, uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Jsme rádi, že nová vizuální identita PID ožívá i na tramvajích. Věříme, že její aplikace napříč dopravními prostředky do budoucna zjednoduší cestování mezi Prahou a Středočeským krajem,“ říká Petr Štěpán ze studia superlative.works.

Společně se Středočeským krajem nyní chystáme schválení nového grafického manuálu, který se tak stane závazným pro celý společný integrovaný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje. „Kromě jednotného vzhledu vozidel MHD, příměstských a regionálních autobusů i vlaků řeší tento projekt též změnu loga PID i dalších návazných jednotících prvků. Základní manuál budeme po jeho schválení dále rozpracovávat pro cca 60 jednotlivých typů vozidel, která se v celé integrované dopravě pohybují,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

„Nový design také myslí na vozíčkáře a rodiče s kočárky. Navádění bude mnohem více uživatelsky příjemné a přehledné. Dnes se musí lidé orientovat podle malých samolepek u dveří, které přestanou být vidět po otevření dveří. Teď je vystřídá jasné a výrazné navádění, které nikdo nepřehlédne. Jsem rád, že v rámci soutěže pro finální návrh od studia superlative.works nakonec společně hlasovala Praha i Středočeský kraj. Našli jsme shodu – a co je u nové vizuální identity důležitější?“ dodává Adam Scheinherr.

Nové jednotné barevné řešení vozidel bude aplikováno pouze na nově pořizované vozy nebo tam, kde by stejně musel být aplikován nový nátěr nebo polep. Nové barevné schéma PID ponese také nejbližší dodávka nových elektrobusů Škoda a autobusů Solaris pro DPP.

„Jsem rád, že se u nové jednotné vizuální identity dopravních prostředků PID podařilo najít rovnováhu mezi výtvarným pojetím a praktičností z pohledu údržby vozidel s důrazem na minimalizaci vícenákladů, např. při vyměňování jednotlivých dílů. Jednotné barvy PID ponesou už všechna nově nakupovaná vozidla DPP. Letos to bude 20 midibusů+ značky Solaris a první elektrobus Škoda E’City, příští rok zbytek elektrobusů, a také první nové trolejbusy. Stávající vozidla budeme převádět do nové barevnosti pouze v případě celkové opravy vozidla s nutností jeho přelakování. Vzhledem k velikosti, průměrnému stáří a životnosti vozového parku DPP se nová identita bude na vozidlech DPP objevovat postupně. U autobusů předpokládáme obměnu zhruba za 10 let, u tramvají nebo souprav metra to bude trvat ještě déle,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodává: „Tramvaj 14T ev. č. 9121 jsme pro převlečení do nových barev PID nevybrali náhodně. Na tomto vozidle jsme plánovali tzv. malou modernizaci, v rámci které se kompletně odstrojuje interiér. Tyto tramvaje pak odlišujeme novým celopolepem od těch, u kterých modernizace ještě neproběhla. Navíc lak na některých částech karoserie byl poškozen a plánovali jsme jeho obnovu. Proto je přední a zadní čelo tramvaje přelakováno do nové identity, zatímco pro zbytek karoserie jsme využili celopolep. Jinými slovy, přebarvení tramvaje do nové identity PID nestálo DPP ani korunu navíc. Její domovskou vozovnou, ostatně jako pro všechny tramvaje 14T, budou Kobylisy. Ještě dnes se touto tramvají mohou svézt cestující, odpoledne bude jezdit na lince 17. V dalších dnech se s ní nejčastěji setkají kromě 17 také na linkách 3, 8 a 10.“

A kde si můžete tramvaj 14T v novém kabátě vyzkoušet? Stačí zadat do Mapy spojů PID (http://mapa.pid.cz) číslo vozu 9121 a zobrazí se vám aktuální poloha tramvaje včetně konkrétní linky a pořadí.


pid cz 

5/08/2021

V sobotu 8. května otevírá Muzeum MHD v Praze

dopravacz




Otevírací doba Muzea MHD:

Každou sobotu, neděli a svátky (od 8. května 2021 do 19. prosince 2021) od 9.00 hodin do 17.00 hodin.
Středy (od 2. června 2021 do 1. září 2021) od 13.00 hodin do 18.00 hodin.

Vstupné 

  • děti do 6 let: zdarma
  • děti 6–15 let: 60 Kč
  • studenti do 26 let: 60 Kč
  • dospělí: 100 Kč
  • senioři nad 65 let: 60 Kč
  • rodinné vstupné (2x dospělí + max. 3 děti): 250 Kč
  • držitelé průkazu ZTP/P a průvodci ZTP/P: zdarma 
  • vstupenky se prodávají v pokladně muzea a každá je označena datem

Výpravy nad 15 osob

  • děti do 15 let: 20 Kč
  • dospělí: 60 Kč
  • vedoucí skupiny (1 osoba): zdarma
Muzeum MHD v Praze-Střešovicích

Díky uvolňování protiepidemických opatření Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) po pětiměsíční přestávce tuto sobotu 8. května 2021 opět otevře brány Muzea MHD. Otevřeno bude jako obvykle o víkendech a státních svátcích od 9. do 17. hodiny. Pro fanoušky veřejné dopravy DPP současně vydává tři nové výroční turistické vizitky – ke 120. výročí tramvajového vozu ev. č. 109, ke 130. výročí vzniku první české elektrické dráhy a ke 130. výročí zahájení provozu lanové dráhy na Petřín. Jejich prodej DPP zahájí právě tuto sobotu a všechny budou k dostání právě v Muzeu MHD.

Muzeum MHD v pražské vozovně Střešovice bylo naposled otevřeno loni v neděli 13. prosince. „Během lockdownu jsme nezaháleli, přestávku jsme využili například k aplikaci speciálního protipožárního nástřiku ve čtvrté hale. Mám radost, že tuto sobotu 8. května 2021 v 9:00 můžeme muzeum opět otevřít pro veřejnost alespoň v omezeném rozsahu. Vzhledem ke stále platným protiepidemickým opatřením jsou povoleny individuální nebo rodinné návštěvy, v jednu chvíli může být v muzeum maximálně 37 osob. Organizované skupiny turistů si proto budou bohužel muset počkat na další vlnu rozvolnění. K návštěvě muzea není nutný žádný test na covid-19,“ řekl Petr Malík, vedoucí jednotky Historická vozidla DPP a Muzea MHD. „Pevně věřím, že od 2. června do 1. září budeme moci otevřít také ve středu odpoledne, od 13. do 18. hodiny.

Do muzea s novým audioprůvodcem v aplikaci Prague Trips

Vstupné do Muzea MHD je nově 100 Kč pro dospělého, 60 Kč pro děti ve věku 6-15 let, studenty do 26 let a seniory nad 65 let. Děti do 6 let, držitelé průkazu ZTP/P a průvodci ZTP/P mají vstup do muzea zdarma. Rodinu, tj. 2 dospělých a max. 3 děti vyjde vstupné do muzea 250 Kč. Muzeum MHD má nově také svého audioprůvodce, kterého DPP zprovoznilo loni v polovině prosince, bohužel těsně před uzavřením expozic. Návštěvníci si jej o tomto víkendu mohou poprvé poslechnout přímo v prostorech muzea, u jednotlivých exponátů. Stáhnout či přehrát si jej mohou v aplikaci dopravního podniku Prague Trips, která je k dispozici zdarma na AppStore a Google Play.

Tři nové výroční vizitky

Pro fanoušky veřejné dopravy a její historie DPP nachystal tři nové výroční turistické vizitky ke 120. výročí tramvajového vozu ev. č. 109, ke 130. výročí vzniku první české elektrické dráhy a ke 130. výročí zahájení provozu lanové dráhy na Petřín. Všechny tři vizitky budou v prodeji od této soboty 8. května 2021. Všechny tři budou k dispozici pouze v Muzeu MHD a ve vybraných Infocentrech DPP. Výroční turistickou vizitku lanové dráhy na Petřín si budou moci fanoušci zakoupit také v dolní stanici lanovky na Malé Straně. Další turistické vizitky v rámci edice Fotonálepek plánuje DPP vydat ještě letos k vozům ev. č. 6921, 7001 a 7269.

Všechny tři výročí si DPP připomíná právě letos. Na konec června připadá 120. výročí zahájení provozu dnešního muzejního vozu ev. č. 109. Je to jeden ze tří nejstarších dochovaných motorových vozů střešovického Muzea MHD, který v roce 1901 vyrobily Ringhofferovy závody v Praze na Smíchově v rámci početných dodávek vozidel pro rozšíření provozu na elektrifikovaných tratích koňské dráhy. „Tento vůz připomíná dobu skutečných začátků elektrického provozu tramvají v Praze. Začínal jezdit v době, kdy v Praze ještě fungovala koňka. Prezentuje současně tehdejší novinku pražských tramvají, kterou byla červeno-krémovo-bílá kombinace barev vozové skříně, která později zcela nahradila starší tmavozelený nátěr, jaký má např vůz ev. č. 88, který 120 let oslavil loni. V období dodávek nových motorových vozů na přelomu 19. a 20. století byla vnější kombinace barev vozové skříně součástí rozlišování tramvajových linek do doby, než bylo zavedeno číselné značení. Je to muzejní vůz, pro který jsme letos začali vyřizovat povolení k provozu. Cestující a fanoušci se na něm budou moci svézt v poslední červnový víkend, na který připadá jeho výročí, a na který plánujeme slavnostní jízdu. Měl by jet také v čele průvodu historických tramvají, který připravujeme v rámci oslav 130. výročí od zahájení provozu první české elektrické dráhy za předpokladu rozvolnění protiepidemických opatření,“ uvádí Petr Malík.

Právě ke 130. výročí od vzniku první české elektrické dráhy je druhá ze série výročních turistických vizitek. První elektrickou tramvajovou dráhu postavil na Letné František Křižík v roce 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v Praze. Vedla od Letenského zámečku, od horní stanice tehdejší lanovky na Letnou přes Oveneckou ulici k hornímu vchodu Královské obory v Bubenči. Trať měřila 766 metrů. První zkušební jízdu na ní Křižík vykonal 6. července 1891, do provozu byla slavnostně uvedena o 12 dnů později, 18. července. V roce 1893 byla prodloužena do Bubenče k Místodržitelskému letohrádku, celkem pak měřila 1,4 km. V provozu byla do roku 1900.

130. výročí si letos připomíná také lanová dráha na Petřín. K této události je určena poslední výroční vizitka, kterou letos vydává DPP. Stavba lanovky na Petřín začala v únoru 1891 a o pět měsíců později, 25. července 1891 byl na ní slavnostně zahájen provoz, o necelý měsíc dříve, než byla otevřena Petřínská rozhledna. Právě lanovka na Petřín sloužila jako dopravní spojení k Petřínské rozhledně z Malé Strany. Podobně jako první elektrická dráha, byla lanovka na Petřín i samotná Petřínská rozhledna postaveny u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v Praze.

Zdroje: dpp cz  , busportal cz , zdopravy cz    


3/18/2021

18/03/2021. V Plzni dnes naposledy vyjely tramvaje Astra, končí po 24 letech provozu

dopravacz

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) ve čtvrtek 18. března naposledy do provozu vypravily tramvaje typu LTM 10.08, známé pod názvem ASTRA.
03/04/2020 V Plzni odprodají zbývající tramvaje Škoda Astra

V Plzni dnes definitivně končí jedna éra tramvajového provozu. Naposledy dnes do běžného provozu s cestujícími vyjely tramvaje Škoda LTM 10.08, které jsou veřejnosti známé pod názvem Astra. Šlo o první tramvaje ve městě, které nabídly bezbariérové cestování.

Provoz tramvají po byl ukončen po 24 letech. „Jedna z tramvají v Plzni zůstane a zařadí se do flotily historických vozů,“ řekl mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro. Poslední dva vozy je možné spatřit naposledy dnes na pravidelných spojích linky 1. „Dnes jsme naposledy vypravili na pravidelné jízdní řády zbývající dvě tramvaje tohoto typu. Jednu z nich, konkrétně vůz ev. č. 301, který byl vyroben jako druhý prototyp a své první cestující svezl v Plzni 16. 7. 1998, plánujeme zachovat a zařadit mezi historické vozy v našem depozitáři,“ popisuje Jiří Trnka, technik elektrické dráhy PMDP.

Tramvaje s oficiálním označením LTM 10.08 byly první vyrobené vozy pro tramvajovou dráhu z produkce plzeňské Škody v poválečném období. Název Astra je zkratkou ze slova Asynchronní tramvaj podle asynchronních trakčních motorů na střídavý proud. Tramvaj byla také prvním částečně nízkopodlažním vozem s bezbariérovým přístupem a s výsuvnou plošinou.

Škoda do Plzně dodala celkem jedenáct těchto tramvají. Vozy se přes mnoho technických a konstrukčních problémů staly průlomovým mezníkem v tramvajové dopravě a vykonaly v Plzni velkou službu.

„Tramvaje Astra jsme už v minulém roce začali postupně nahrazovat novými vozy, které nabízí ještě větší komfort pro cestující, větší podíl nízké podlahy, moderní informační a odbavovací systém, klimatizaci prostoru pro cestující a další soudobé technologie zvyšující pohodlí a bezpečnost provozu,“ říká Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.

Část tramvají už Plzeňské městské dopravní podniky prodaly, stojí například jako atrakce u dálnice D10, některé skončily na náhradní díly v Brně.


Zdroje: busportal cz, zdopravy cz , dopravacz

3/12/2021

Do Ústeckého kraje míří nové komfortní autobusy

dopravacz

ICOM transport v rámci nájmu autobusů poskytne Dopravní společnosti Ústeckého kraje SETRY 415 LE Business. Pro Teplicko se chystají třínápravové SETRY, ale i autobusy IVECO.
Ústecký kraj na mape

Icom vloni na konci roku pořídil šedesát nízkopodlažních autobusů SETRA 415 LE s klimatizací, vysokými sedačkami a USB porty, uvezou 79 pasažérů z toho 45 sedících. Asi třicet vozů jezdí v rámci PID a ostatní jsou nasazovány na linky regionální dopravy napříč celým koncernem. Patnáct z nich půjčuje Icom v rámci smlouvy o nájmu Dopravní společnosti Ústeckého kraje.

ICOM transport se prostřednictvím ČSAD Slaný vrátí v prosinci po téměř dvou letech do Ústeckého kraje opět jako provozovatel dopravní obslužnosti, vyhrál výběrové řízení na oblast Teplicko.

V okolí Teplic bude zajišťovat meziměstskou autobusovou dopravu od 1. prosince po dobu deseti let. ČSAD Slaný počítá s tím, že převezme nejen řidiče, ale také infrastrukturu od stávajícího dopravce Arriva City. Všechna vozidla budou mít zelený design podle požadavků Ústeckého kraje.

V rámci příměstské dopravy bude jezdit 21 autobusů značky SETRA. Půjde o první třínápravové low-entry autobusy v koncernu ICOM transport v rámci linkové dopravy. Vybaveny budou kompletním informačním systémem pro cestující klimatizací, USB porty, kamerovým systémem a také systémem pro sčítání cestujících.

Zdroje: busportal cz  ,  ICOM transport cz