11/22/2018

Na trase Praha – Ostrava se možná neobejdete bez místenky. ČD zvažují povinnou rezervaci u všech vlaků

dopravacz

Změny v dálkových vlacích: České dráhy zvažují povinné místenky mezi Prahou a Ostravou
Linka Praha-Ostrava
Linka mezi Prahou a Ostravou patří k nejvytíženějším železničním trasám v České republice. U vlaků Pendolino je povinná místenka samozřejmostí, České dráhy ale zvažují stejný krok i u ostatních rychlíků na této trase. Změna by ČD usnadnila případné posilování spojů. Zda se cestující neobejdou na spoji Praha – Ostrava bez místenky, se dozvíme do konce roku.
Počet lidí, kteří cestují státním železničním dopravcem, meziročně roste zhruba o dvě procenta. I kvůli tomu České dráhy navyšují průměrný denní počet vypravených vlaků o 116 jednotek. Rostoucí počet cestujících si vynutil změnu také na vytížené lince mezi Prahou a Moravou, již od září proběhlo několik etap posílení expresů a rychlíků. S posílením počítá dopravce i v novém jízdním řádu 2019.
„Vracíme se k modelu se základním dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidáváme další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Michal Štěpán.
Bez místenky ani ránu
Štěpán také na pondělní tiskové konferenci informoval novináře o tom, že státní dopravce zvažuje zavedení povinných místenek ve všech vlacích na komerčních linkách mezi Prahou a Ostravou. Jasno by společnost měla mít do konce roku, nový jízdní řád tak 9. prosince zatím odstartuje bez plošného zavedení povinně místenkových vlaků na těchto linkách. Dopravce chce znát výlukový plán Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), protože nepravidelnosti v dopravě podle Štěpána mohou tento systém narušit.
Za hlavní důvody, proč dopravce o tomto kroku uvažuje, Michal Štěpán označil zvýšení konkurenceschopnosti a zaručení komfortu. Zatím všem cestujícím doporučuje, navzdory posilování spoje, aby si vždy vyřídili rezervaci.
Kapacitu vlaků ČD navyšují podle rezervací
Českým drahám včasná rezervace míst pomáhá při navyšování kapacit u jednotlivých vlaků. „Podle počtu rezervovaných míst přidáváme další ad hoc posilové vozy. Každá využitá rezervace je pro nás důležitá informace o obsazení vlaku, a pokud je většina míst s předstihem rezervována, můžeme, pokud je to technicky a provozně možné, přidat další posilové vozy,“ dodal Michal Štěpán.
Rezervační systém zaměstnance ČD varuje při vysokém počtu vydaných místenek. Dispečeři mohou dopředu zajistit posílení konkrétního vlaku v momentě, kdy mají dostatečný předstih. Podle Štěpána často vlaky, které jezdí prokazatelně plné, ještě v den před odjezdem vypadají jako poloprázdné. Pouze 40 % cestujících si totiž nejpozději den předem zakoupí místenku. To by se mohlo povinnou místenkou v příštím roce změnit.
České dráhy chtějí cestující ke koupi místenek přimět hlavně díky marketingových nástrojů. Prodej by podle Štěpána podpořili například online kampaní, inzercí či využitím zákaznické databáze. Pro řadu lidí totiž zakoupení místenky společně s jízdenkou ještě není samozřejmostí.

Zdroj: lidovky cz

Žádné komentáře:

Okomentovat