5/02/2020

Již 90 let vozí autobusy cestující v Brně

dopravacz
Historie vlaků v Brně? První přijel před 180 lety 11/11/2018
Dopravní podnik města Brna vlastní 327 autobusů, část z nich ve druhé polovině roku nahradí dodávka 20 krátkých a 20 kloubových autobusů. Autobusy jsou deponovány ve dvou vozovnách – větší ve Slatině a menší v Medlánkách. Nejstarším autobusem v majetku DPMB je Karosa B732 z roku 1989, který je součástí sbírky retrovozidel DPMB a lidé jej mohou vídat na dnech otevřených dveří a dalších akcích, které podnik pořádá. Nejmladšími autobusy jsou Urbanway 12M a Crossway LE LINE 12M z loňského roku. Všechny nové vozy, které DPMB pořizuje, jsou nízkopodlažní a vybavené klimatizací pro cestující. O řízení autobusů se stará 600 řidičů na hlavní pracovní poměr, kteří přepraví 127 miliónů cestujících ročně.

Z hlediska novodobé historie je nejvýznamnějším počinem DPMB v letech 2014 – 2018 nákup 160 autobusů na CNG a zřízení plničky CNG ve vozovně Slatina. „Jedná se o významný krok v ekologizaci dopravy, kdy navíc na pohonných hmotách ušetříme ročně až 60 miliónů korun. S počtem 160 autobusů na CNG jsme v Česku majiteli největšího vozového parku na tento pohon,“ vysvětlil Havránek.
Významným milníkem byl pilotní projekt, v rámci kterého na konci roku 2018 poskytl DPMB jeden autobus pro testování dalšího alternativního pohonu – biometanu získaného při čištění odpadních vod. Během šesti týdnů najel autobus na městských linkách 4750 km, projekt se ukázal jako fungující a navíc úspěšný, když se stal vítězem jedné z kategorií v soutěži E.ON Energy Globe 2019.

DPMB plánuje 90. výročí autobusové dopravy se svými fanoušky oslavit. „Pokud to okolnosti dovolí, rádi bychom v září příznivce autobusové dopravy pozvali na den otevřených dveří do vozovny Slatina. Budeme doufat, že se situace bude vyvíjet příznivě,“ dodal Havránek.
Autobusová doprava v Brně:
  • 327 autobusů vlastní DPMB
  • 160 autobusů je na zemní plyn
  • 100 autobusů musí DPMB zachovávat naftových, pro případ evakuace při nenadálých kritických událostech
  • 40 nových autobusů přibude na podzim roku 2020
  • 600 řidičů autobusů zaměstnává DPMB na hlavní pracovní poměr
  • 60 – na tolika linkách obsluhují autobusy město Brno a okolí
  • 80 – nejkratší linka MHD v Brně, trasa měří 1,8 km
  • 51 – nejdelší linka MHD v Brně, trasa měří 31,2 km
  • 40, 42, 44, 50, 78 a 84 – nejvytíženější autobusové linky
  • Karosa B732 – nejstarší vůz DPMB z roku 1989, který je součástí sbírky retrovozidel DPMB
  • Urbanway 12M a Crossway LE LINE 12M – nejmladší autobusy DPMB z roku 2019
Zajímavá data z historie:
  • 1930 Na konci roku jezdí na území města na sedmi linkách deset autobusů.
  • 1948 V závěru roku Brno provozuje sedm autobusových linek, délka sítě je 56 kilometrů a vozový park představuje 37 autobusů.
  • 1951 Dochází ke změně značení autobusových linek, písmena jsou nahrazena čísly.
  • 1960 Začíná rozmach autobusové dopravy, autobusy začínají pronikat do centra města.
  • 1970 V provozu je 26 stálých a sedm rekreačních autobusových linek.
  • 1988 Přepravu zajišťuje 319 autobusů na 42 linkách.
  • 1990 Začínají jezdit okružní linky 44 a 84.
  • 1995 Dochází k reorganizaci brněnské MHD, jsou zrušeny autobusové linky v centru města a vzniká autobusový terminál na ulici Úzké.
  • 2000 DPMB zavádí nový systém noční dopravy, kterou zajišťují pouze autobusy.
  • 2002 Dodány první nízkopodlažní vozy Citybus.
  • 2004 Zapojení městské hormadné dopryv v Brně do IDS JMK.
  • 2014 Dochází k výraznému omlazení autobusového vozového parku. Do DPMB jsou dodány nové kloubové autobusy Solaris Urbino 18, dále autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn Citelis 12 M CNG a SOR NBG 12. V areálu vozovny Slatina byla uvedena do provozu plnicí stanice CNG.
  • 2015 Na začátku roku dodávka autobusů Iveco Urbanway 12 M CNG a vozů SOR NBG 12. V polovině roku je v provozu stovka nových autobusů na CNG. Podíl nízkopodlažních autobusů se zvýšil na 89 %.
  • 2016 Zahájen provoz Seniorbusu. Provoz zahájil také zájezdový autobus Volvo 9700.
  • 2018 Byly dodány další autobusy Iveco Urbanway 18m a také sólo vozy SOR NB6. Celkem už máme 160 autobusů na CNG, z toho 44 kloubových. Ve vozovně Slatina byl instalován čtvrtý stojan CNG. Vyjíždí již čtvrtý Seniorbus. Proběhl zkušební provoz prvního autobusu na bioplyn z odpadní vody.
  • 2019 Úspěšně skončilo testování autobusu SOR NS12-diesel.
dopravacek eu

Žádné komentáře:

Okomentovat