6/26/2020

Autobusová doprava v Praze slaví 95 let

dopravacz
První autobusová linka s označením A vyjela do ulic Prahy 21. června 1925. Provoz zajišťovaly dva vozy, dnes v metropoli jezdí více než 2 000 autobusů městské a příměstské dopravy.
Důvodem zavádění autobusové dopravy pod hlavičkou Elektrických podniků bylo postupné zvětšování území města. V roce 1922 vznikla takzvaná Velká Praha, k historickému centru se připojilo téměř 40 okolních obcí a počet obyvatel vzrostl z 200 tisíc na téměř 660 tisíc. Pro nové městské části bylo potřeba zajistit dopravní obsluhu. Výstavba tramvajových tratí do těchto méně osídlených částí by byla nákladná, zvažoval se také provoz trolejbusů, nakonec bylo rozhodnuto využít autobusy. Jejich provoz byl zpočátku považován za doplňkový a byl také ztrátový.

S přípravami na zahájení provozu započaly Elektrické podniky v 1924, kdy podaly žádost o koncesi a vybíraly autobusy. Okresní politická správa si s povolením dala na čas a koncesi vydala až 4. června 1925. 21. června (v 5:57 ráno) , jako první v nové éře dějin autobusové dopravy provozované městem, tak byla spuštěna linka A Vršovice – Záběhlice. Autobusy vyjížděly na trasu mezi Čechovým náměstím přes Můstek a Staroměstské náměstí dlouhou 3,5 km z tramvajové vozovny v Libni na Rustonce v intervalu 20 minut (mimo špičku 30 minut). Jízda trvala 8 minut,  na lince sloužil každý den jeden vůz, druhý byl připraven jako záloha. Řidič plnil zároveň roli průvodčího a tarif byl odlišný od tramvají, jízdné bylo závislé na vzdálenosti. Za prvního půl roku provozu přepravila přes 190 tisíc lidí. V podobné trase jezdila linka, už pod číslem 101, do poloviny 80. let.  Původní autobusy s dřevěnou konstrukcí byly postupně nahrazovány typy s celokovovou karosérií a dieselovými motory.

Ještě v roce 1925 (4. října) začala jezdit linka B z Pankráce do Kunratic, v následujícím roce byly uvedeny do provozu další tři autobusové linky (C, D, E), zajišťující dopravu do pražských částí Bohnic, Hrdlořez s Malešicemi a Jinonic.

Autobusy v metropoli slaví výročí hned dvakrát. Vůbec první linka byla jako experiment zavedena 7. března 1908 z Malostranského náměstí na Hradčany. Záměrem bylo dopravně propojit obě části Prahy. Čtyři autobusy různých firem jezdily strmou Nerudovou ulicí. Po nehodě jednoho z autobusů byl  provoz byl v listopadu následujícího roku zastaven. Praha tak téměř 16 let autobusovou dopravu neměla.

V současné době, po 95 letech, je v Praze a okolí 141 autobusových linek Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) a 286 linek (včetně těch, které do města zajíždějí) provozuje 19  ostatních (soukromých) dopravců Pražské integrované dopravy (PID).

Autobusy pražského dopravního podniku svezou ročně na městských linkách 354 milionů a na příměstských 6,5 milionu cestujících, vozidla ostatních dopravců daších 22 milionů na městských a 65 milionů na příměstských linkách.

V počtu přepravených osob na území Prahy vede metro. Ročně se jím sveze 440,5 milionů osob. Tramvaje přepraví 369 milionů cestujících. Zatímco koncem roku 1925 zajišťovaly v Praze provoz na dvou linkách o délce téměř deset kilometrů čtyři autobusy, nyní jich má DPP ve flotile 1 143. Celková délka tras činí 1 820 kilometrů. Ostatní dopravci provozují v Praze a v okolí rovněž více než 1 000  autobusů.

Velký rozvoj zažívala autobusová doprava v roce 1960 a 1968, kdy bylo k metropoli přičleněno několik dalších přilehlých obcí. Nároky na provoz autobusů neklesl ani s otevřením prvního úseku metra v roce 1974. Podzemní dráha byla poměrně krátká. V Praze se stavělo přes 10 tisíc nových bytů ročně. Metropole se navíc opět rozrostla o 30 obcí. Meziroční pokles cestujících v autobusech nastal až v roce 1985, kdy byla otevřena trasa B metra. V posledním období, v souvislosti s růstem nové obytné zástavby na okrajích města a za jeho hranicemi, počet cestujících, které zejména příměstské autobusy přepraví, opět roste. 

Pokud se týká dopravního podniku, v současné době je denně v provozu v průměru 917 autobusů. Stáří vozového parku činí v průměru 6,66 roku. Autobusy v roce 2019 spotřebovaly 29,6 milionu litrů nafty. Celkové náklady na jejich provoz jsou 3,99 miliardy korun (včetně vnějšího pásma provozovaného DPP, náhradní dopravy, ZTP a smluvní dopravy – při ročních tržbách 1,18 miliardy korun. V autobusové části dopravního podniku loni pracovalo 3 198 zaměstnanců, z toho 2 170 řidičů.


Průměrné stáří vozů soukromých dopravců je 7,3 roků (k 31.3.2020). V evidenci je  1 371 autobusů, průměrně je vypravováno 1 180 vozů, které ujedou 65,1 milionu kilometrů s náklady 3 miliardy korun.

busportal cz

6/12/2020

Tuto sobotu se opět otevře své brány Muzeum MHD ve Střešovicích, nově bude otevřeno také každou středu

dopravacz
Tuto sobotu 13. června 2020 v 9 hodin opět otevírá své brány Muzeum MHD ve Střešovicích. DPP využil stav pandemie covid-19, během kterého muzea musela být zavřena, na nutné opravy ve vozovně Střešovice. V uplynulých týdnech haly vozovny opatřil protipožárním nátěrem.

Další novinkou pro tuto sezónu je, že od 17. června do 2. září 2020 bude Muzeum otevřeno také každou středu odpoledne od 13 do 18 hodin.
Muzeum, které se nachází v historickém objektu tramvajové vozovny v pražských Střešovicích, nabízí  návštěvníkům si prohlédnout jedinečnou sbírku památek z historie městské hromadné dopravy v hlavním městě České republiky. Stálá expozice je zde k vidění od roku 1993 a nabízí nevšední zážitek. Už samotná vozovna byla v roce 1991 vyhlášena technickou památkou. Stavba vznikla v roce 1909 a je typickou ukázkou účelových dopravních staveb Elektrických podniků hlavního města Prahy z období počátků MHD. Svému účelu sloužila až do roku 1992, kdy byla přestavěna na muzeum.
Historická linka č. 41 bude tak opět od soboty 13. června 2020 začínat svou trasu ve vozovně Střešovice.

dpp cz

Do pražských ulic vyjela „kulturní tramvaj“ (Škoda-15T-9371), pomůže propagovat akce v hlavním městě

dopravacz
V Praze byla ve středu 10. června představena „kulturní tramvaj“ v rámci projektu Jedeme za kulturou, který připravila Hana Třeštíková ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy, a.s., Prague City Tourism, a.s., a Galerií hl. m. Prahy.


Uvnitř bude tramvaj propagovat různé kulturní události, na které se v Praze může veřejnost těšit. Zároveň sama do ulic kulturu přiveze a poslouží jako pojízdné pódium nebo k netradičním divadelním představením.
„Kulturní život se po koronaviru konečně pomalu probouzí. Těší mě, že můžeme Pražanům zprostředkovat setkání s kulturou i tímto netradičním způsobem,“ říká radní hl. m. Prahy pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková.
Kulturní tramvaj bude součástí běžného provozu – primárně na lince číslo 9. Lidé ji ale rozeznají na první pohled. Základním motivem, který zdobí její zevnějšek, je obraz Pohled na Prahu od Ládví z roku 1908 českého impresionistického malíře Antonína Slavíčka. V tramvaji se cestující potkají třeba s Karlem Čapkem, Emou Destinovou nebo Antonínem Dvořákem. Osmnáct portrétů osobností české kultury vyhlíží z okna tramvaje a díky QR kódům umístěným na voze se cestující mohou o těchto osobnostech dozvědět řadu zajímavostí a zjistit, kde jsou v Praze s nimi spojená místa.

dopravacek eu

6/02/2020

Tramvaje Stadler jezdí v Ostravě už dva roky

dopravacz
PRVNÍ ROK PROVOZU STADLERŮ V OSTRAVĚ-8/19/2019

V sobotu 30. května to byly přesně dva roky od doby, kdy byly zahájeny testy pro zkušební provoz s nejmodernější tramvají v Česku. Tyrkysové „Štádlerky“ se staly novým symbolem Ostravy i vlajkovou lodí Dopravního podniku Ostrava (DPO).
Část ostravské veřejnosti vyčítala dopravnímu podniku, že nakupuje v zahraničí, když existují domácí výrobci tramvají.

V segmentu, který Ostrava potřebovala, však lepší výrobek nebyl.

„Nákup Stadlerů byl jednoznačně pozitivním krokem. Jsou téměř bezporuchové, tiché a staly se symbolem našeho moderního dopravního podniku,“ říká na adresu Stadlerů generální ředitel DPO Daniel Morys.

Čtyřicet kusů moderních vozidel, v hodnotě přibližně miliardy korun, dodala do Ostravy švýcarská firma Stadler, která se tímto krokem dostala vlastně vůbec poprvé v segmentu tramvajových vozidel na český trh. Zahraniční dodavatel zároveň deklaroval, že 40 % dodávky je tvořeno českými dodavateli.

Všechny vozy jsou klimatizované, nízkopodlažní, se zabudovaným kamerovým systémem, Wi-Fi i USB nabíjecími porty. Celkem ujely již 3,5 milionu kilometrů.

Nejvíce najel vůz s evidenčním číslem 1701, který přijel do Ostravy 24. dubna 2018 a to 128 862 km. Poslední vůz s číslem 1740 dorazil do Ostravy 23. října 2019. Momentálně jsou Stadlery nejvíce vypravovány na lince č. 8.

Dopravní podnik Ostrava v roce 2017 vyhlásil anketu o nejlepší název pro tyto tramvaje. Vítězný název nOVA se však příliš nepoužívá a mezi obyvateli Ostravy jsou tyrkysová vozidla nazývána domácky „Štádlerky“.

Ostravané si také odhlasovali, že vozidla budou zdobit nad druhými dveřmi tři ostravské vykřičníky. Stadlery si v listopadu 2019 nasadily kníry na podporu akce Movember a letos v březnu DPO vypravil, u příležitosti MDŽ, do provozu Paní Tramvaj, kdy na čelní stranu tramvaje nalepil dívčí rty.

Ty však brzy překryla rouška z důvodu koronavirové krize.



dpo cz, dopravacz , patriotmagazin cz https://www.instagram.com/dopravaczcz/