5/23/2021

V PRAZE JEZDÍ PRVNÍ TRAMVAJ V NOVÉM KABÁTU PRAŽSKÉ INTEGROVANÉ DOPRAVY

dopravacz

\

Do pražských ulic vyjela 19. května 2021 kloubová nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T ev. č. 9121, která je jako první opatřena novým barevným řešením podle výsledků soutěže na novou vizuální identitu Pražské integrované dopravy. Po testovacím autobusu Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) SOR NB12 ev. č. 3694, který v novém nátěru vyjel v loňském roce, si mohou cestující sami vyzkoušet, jak nová jednotná podoba vozidel Pražské integrované dopravy vypadá.

Podle vítězného návrhu nové podoby Pražské integrované dopravy od studia superlative.works tvořeného designéry Petrem Štěpánem, Bohumilem Vašákem a Mikulášem Macháčkem je nyní v plánu postupně změnit a sjednotit vizuální styl nejen dopravních prostředků v Praze a Středočeském kraji, ale také upravit stávající logo PID a s tím související prvky pro cestující.

Po autobusu vyjela po modernizaci do pražských ulic také první tramvaj 14T v novém designu Pražské integrované dopravy. Všechny nové vozy PID budou mít do budoucna novou tvář: moderní barevné řešení, díky kterému snadno každý rozpozná dopravní prostředky, kde platí Lítačka. Jednotná podoba má vyzdvihnout hlavní přínos integrované dopravy, což je možnost cestovat napříč Prahou i regionem na jednu jízdenku bez ohledu na druh dopravy či dopravce. Postupně bude podoba každého autobusu, tramvaje, vlaku nebo metra neodmyslitelně patřit k jedné značce – té naší, pro kterou dopravci jezdí, uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Jsme rádi, že nová vizuální identita PID ožívá i na tramvajích. Věříme, že její aplikace napříč dopravními prostředky do budoucna zjednoduší cestování mezi Prahou a Středočeským krajem,“ říká Petr Štěpán ze studia superlative.works.

Společně se Středočeským krajem nyní chystáme schválení nového grafického manuálu, který se tak stane závazným pro celý společný integrovaný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje. „Kromě jednotného vzhledu vozidel MHD, příměstských a regionálních autobusů i vlaků řeší tento projekt též změnu loga PID i dalších návazných jednotících prvků. Základní manuál budeme po jeho schválení dále rozpracovávat pro cca 60 jednotlivých typů vozidel, která se v celé integrované dopravě pohybují,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

„Nový design také myslí na vozíčkáře a rodiče s kočárky. Navádění bude mnohem více uživatelsky příjemné a přehledné. Dnes se musí lidé orientovat podle malých samolepek u dveří, které přestanou být vidět po otevření dveří. Teď je vystřídá jasné a výrazné navádění, které nikdo nepřehlédne. Jsem rád, že v rámci soutěže pro finální návrh od studia superlative.works nakonec společně hlasovala Praha i Středočeský kraj. Našli jsme shodu – a co je u nové vizuální identity důležitější?“ dodává Adam Scheinherr.

Nové jednotné barevné řešení vozidel bude aplikováno pouze na nově pořizované vozy nebo tam, kde by stejně musel být aplikován nový nátěr nebo polep. Nové barevné schéma PID ponese také nejbližší dodávka nových elektrobusů Škoda a autobusů Solaris pro DPP.

„Jsem rád, že se u nové jednotné vizuální identity dopravních prostředků PID podařilo najít rovnováhu mezi výtvarným pojetím a praktičností z pohledu údržby vozidel s důrazem na minimalizaci vícenákladů, např. při vyměňování jednotlivých dílů. Jednotné barvy PID ponesou už všechna nově nakupovaná vozidla DPP. Letos to bude 20 midibusů+ značky Solaris a první elektrobus Škoda E’City, příští rok zbytek elektrobusů, a také první nové trolejbusy. Stávající vozidla budeme převádět do nové barevnosti pouze v případě celkové opravy vozidla s nutností jeho přelakování. Vzhledem k velikosti, průměrnému stáří a životnosti vozového parku DPP se nová identita bude na vozidlech DPP objevovat postupně. U autobusů předpokládáme obměnu zhruba za 10 let, u tramvají nebo souprav metra to bude trvat ještě déle,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodává: „Tramvaj 14T ev. č. 9121 jsme pro převlečení do nových barev PID nevybrali náhodně. Na tomto vozidle jsme plánovali tzv. malou modernizaci, v rámci které se kompletně odstrojuje interiér. Tyto tramvaje pak odlišujeme novým celopolepem od těch, u kterých modernizace ještě neproběhla. Navíc lak na některých částech karoserie byl poškozen a plánovali jsme jeho obnovu. Proto je přední a zadní čelo tramvaje přelakováno do nové identity, zatímco pro zbytek karoserie jsme využili celopolep. Jinými slovy, přebarvení tramvaje do nové identity PID nestálo DPP ani korunu navíc. Její domovskou vozovnou, ostatně jako pro všechny tramvaje 14T, budou Kobylisy. Ještě dnes se touto tramvají mohou svézt cestující, odpoledne bude jezdit na lince 17. V dalších dnech se s ní nejčastěji setkají kromě 17 také na linkách 3, 8 a 10.“

A kde si můžete tramvaj 14T v novém kabátě vyzkoušet? Stačí zadat do Mapy spojů PID (http://mapa.pid.cz) číslo vozu 9121 a zobrazí se vám aktuální poloha tramvaje včetně konkrétní linky a pořadí.


pid cz 

5/08/2021

V sobotu 8. května otevírá Muzeum MHD v Praze

dopravacz




Otevírací doba Muzea MHD:

Každou sobotu, neděli a svátky (od 8. května 2021 do 19. prosince 2021) od 9.00 hodin do 17.00 hodin.
Středy (od 2. června 2021 do 1. září 2021) od 13.00 hodin do 18.00 hodin.

Vstupné 

  • děti do 6 let: zdarma
  • děti 6–15 let: 60 Kč
  • studenti do 26 let: 60 Kč
  • dospělí: 100 Kč
  • senioři nad 65 let: 60 Kč
  • rodinné vstupné (2x dospělí + max. 3 děti): 250 Kč
  • držitelé průkazu ZTP/P a průvodci ZTP/P: zdarma 
  • vstupenky se prodávají v pokladně muzea a každá je označena datem

Výpravy nad 15 osob

  • děti do 15 let: 20 Kč
  • dospělí: 60 Kč
  • vedoucí skupiny (1 osoba): zdarma
Muzeum MHD v Praze-Střešovicích

Díky uvolňování protiepidemických opatření Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) po pětiměsíční přestávce tuto sobotu 8. května 2021 opět otevře brány Muzea MHD. Otevřeno bude jako obvykle o víkendech a státních svátcích od 9. do 17. hodiny. Pro fanoušky veřejné dopravy DPP současně vydává tři nové výroční turistické vizitky – ke 120. výročí tramvajového vozu ev. č. 109, ke 130. výročí vzniku první české elektrické dráhy a ke 130. výročí zahájení provozu lanové dráhy na Petřín. Jejich prodej DPP zahájí právě tuto sobotu a všechny budou k dostání právě v Muzeu MHD.

Muzeum MHD v pražské vozovně Střešovice bylo naposled otevřeno loni v neděli 13. prosince. „Během lockdownu jsme nezaháleli, přestávku jsme využili například k aplikaci speciálního protipožárního nástřiku ve čtvrté hale. Mám radost, že tuto sobotu 8. května 2021 v 9:00 můžeme muzeum opět otevřít pro veřejnost alespoň v omezeném rozsahu. Vzhledem ke stále platným protiepidemickým opatřením jsou povoleny individuální nebo rodinné návštěvy, v jednu chvíli může být v muzeum maximálně 37 osob. Organizované skupiny turistů si proto budou bohužel muset počkat na další vlnu rozvolnění. K návštěvě muzea není nutný žádný test na covid-19,“ řekl Petr Malík, vedoucí jednotky Historická vozidla DPP a Muzea MHD. „Pevně věřím, že od 2. června do 1. září budeme moci otevřít také ve středu odpoledne, od 13. do 18. hodiny.

Do muzea s novým audioprůvodcem v aplikaci Prague Trips

Vstupné do Muzea MHD je nově 100 Kč pro dospělého, 60 Kč pro děti ve věku 6-15 let, studenty do 26 let a seniory nad 65 let. Děti do 6 let, držitelé průkazu ZTP/P a průvodci ZTP/P mají vstup do muzea zdarma. Rodinu, tj. 2 dospělých a max. 3 děti vyjde vstupné do muzea 250 Kč. Muzeum MHD má nově také svého audioprůvodce, kterého DPP zprovoznilo loni v polovině prosince, bohužel těsně před uzavřením expozic. Návštěvníci si jej o tomto víkendu mohou poprvé poslechnout přímo v prostorech muzea, u jednotlivých exponátů. Stáhnout či přehrát si jej mohou v aplikaci dopravního podniku Prague Trips, která je k dispozici zdarma na AppStore a Google Play.

Tři nové výroční vizitky

Pro fanoušky veřejné dopravy a její historie DPP nachystal tři nové výroční turistické vizitky ke 120. výročí tramvajového vozu ev. č. 109, ke 130. výročí vzniku první české elektrické dráhy a ke 130. výročí zahájení provozu lanové dráhy na Petřín. Všechny tři vizitky budou v prodeji od této soboty 8. května 2021. Všechny tři budou k dispozici pouze v Muzeu MHD a ve vybraných Infocentrech DPP. Výroční turistickou vizitku lanové dráhy na Petřín si budou moci fanoušci zakoupit také v dolní stanici lanovky na Malé Straně. Další turistické vizitky v rámci edice Fotonálepek plánuje DPP vydat ještě letos k vozům ev. č. 6921, 7001 a 7269.

Všechny tři výročí si DPP připomíná právě letos. Na konec června připadá 120. výročí zahájení provozu dnešního muzejního vozu ev. č. 109. Je to jeden ze tří nejstarších dochovaných motorových vozů střešovického Muzea MHD, který v roce 1901 vyrobily Ringhofferovy závody v Praze na Smíchově v rámci početných dodávek vozidel pro rozšíření provozu na elektrifikovaných tratích koňské dráhy. „Tento vůz připomíná dobu skutečných začátků elektrického provozu tramvají v Praze. Začínal jezdit v době, kdy v Praze ještě fungovala koňka. Prezentuje současně tehdejší novinku pražských tramvají, kterou byla červeno-krémovo-bílá kombinace barev vozové skříně, která později zcela nahradila starší tmavozelený nátěr, jaký má např vůz ev. č. 88, který 120 let oslavil loni. V období dodávek nových motorových vozů na přelomu 19. a 20. století byla vnější kombinace barev vozové skříně součástí rozlišování tramvajových linek do doby, než bylo zavedeno číselné značení. Je to muzejní vůz, pro který jsme letos začali vyřizovat povolení k provozu. Cestující a fanoušci se na něm budou moci svézt v poslední červnový víkend, na který připadá jeho výročí, a na který plánujeme slavnostní jízdu. Měl by jet také v čele průvodu historických tramvají, který připravujeme v rámci oslav 130. výročí od zahájení provozu první české elektrické dráhy za předpokladu rozvolnění protiepidemických opatření,“ uvádí Petr Malík.

Právě ke 130. výročí od vzniku první české elektrické dráhy je druhá ze série výročních turistických vizitek. První elektrickou tramvajovou dráhu postavil na Letné František Křižík v roce 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v Praze. Vedla od Letenského zámečku, od horní stanice tehdejší lanovky na Letnou přes Oveneckou ulici k hornímu vchodu Královské obory v Bubenči. Trať měřila 766 metrů. První zkušební jízdu na ní Křižík vykonal 6. července 1891, do provozu byla slavnostně uvedena o 12 dnů později, 18. července. V roce 1893 byla prodloužena do Bubenče k Místodržitelskému letohrádku, celkem pak měřila 1,4 km. V provozu byla do roku 1900.

130. výročí si letos připomíná také lanová dráha na Petřín. K této události je určena poslední výroční vizitka, kterou letos vydává DPP. Stavba lanovky na Petřín začala v únoru 1891 a o pět měsíců později, 25. července 1891 byl na ní slavnostně zahájen provoz, o necelý měsíc dříve, než byla otevřena Petřínská rozhledna. Právě lanovka na Petřín sloužila jako dopravní spojení k Petřínské rozhledně z Malé Strany. Podobně jako první elektrická dráha, byla lanovka na Petřín i samotná Petřínská rozhledna postaveny u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v Praze.

Zdroje: dpp cz  , busportal cz , zdopravy cz