3/28/2020

ZAHÁJENÍ TURISTICKÉ SEZONY NA ŽELEZNICI SE ODKLÁDÁ, VLAKY PRO VÝLETNÍKY ZATÍM NEVYJEDOU

dopravacz
Den Cyklohráčku ve Slaném 30. 3. 2019
V důsledku pokračujících mimořádných opatření zaváděných Vládou České republiky, především pak v souvislosti s rozhodnutím o omezení volného pohybu osob, a také na základě dohody Hlavního města Prahy a Středočeského kraje, dochází k dočasnému odložení zahájení provozu víkendových rekreačních vlaků, a to s platností od soboty 28. března 2020 vč. do odvolání. 
Výše uvedené opatření se týká následujících vlaků provozovaných dopravci České dráhy, a.s. a KŽC Doprava, spol. s r.o.:
  • Bezdězský rychlík (Praha hl.n. – Neratovice – Mladá Boleslav hl.n. – Bezděz)
  • Cyklohráček (Praha hl.n. – Slaný/Zlonice)
  • Cyklovlak Cyklo Brdy (Praha hl.n. – Beroun – Zdice – Příbram – Březnice – Blatná)
  • Výletní vlak Český ráj (Praha Masarykovo n. – Nymburk město – Jičín – Libuň – Turnov)
  • Kokořínský rychlík (Praha-Vršovice – Praha hl.n. – Neratovice – Mělník – Mšeno)
  • Výletní vlak Posázaví (Praha hl.n. – Čerčany – Český Šternberk zast. – Zruč nad Sázavou)
  • Posázavský motoráček (Praha hl.n. – Vrané nad Vltavou – Čerčany)
  • Rakovnický rychlík (Praha hl.n. – Beroun – Křivoklát – Rakovník)
Opatření se také týká posilových rekreačních vlaků dopravce České dráhy, a.s. na vlakových linkách S8 (Praha hl.n. – Vrané nad Vltavou – Čerčany) a S88 (Praha hl.n. – Vrané nad Vltavou – Dobříš).
Zároveň je odloženo zahájení provozu brdského Cyklobusu (Dobřichovice, nádraží – Kytín) a prozatím nevyjedou ani sezonní posily na vybraných příměstských autobusových linkách. I nadále je dočasně pozastaven provoz nostalgické linky Pražský motoráček (Praha hl.n. – Praha-Zličín).
pid cz

3/13/2020

Webový vyhledávač IDOS brzy již jen v nové verzi

dopravacz
Uživatelé, kteří stále používají starou verzi webového vyhledávače IDOS.cz (provozovanou na adrese https://jizdnirady.idnes.cz) si od 19. března musí přepnout na novou, dostupnou na adrese https://idos.idnes.cz. Pro přepnutí na novou verzi stačí v aplikaci klepnout na záložku VYZKOUŠEJTE NOVÝ IDOS.

Nová webová aplikace je spuštěna od pondělí 9. září 2019. Kromě nového vzhledu je uživatelsky přívětivější a jednodušší jak pro plánování cesty, tak pro nákup a správu jízdenek. Vyhledání spojení, zakoupení jízdenek a následná správa jízdních dokladů probíhá pouze prostřednictvím IDOS. K nákupu jízdenek stačí se registrovat a zakoupit si jízdní doklady na spojení s přestupy, i v případě kombinací různých typů dopravních prostředků. Tím se náš nejoblíbenější vyhledávač stal první nezávislou sjednocující platformou unifikovaného formátu prodeje multimodální osobní přepravy.

Měsíčně navštíví IDOS.cz 2,5 milionu uživatelů.

Autorem aplikace je brněnská společnost CHAPS. Prodej jízdenek zajišťuje ČSAD SVT Praha, které svůj první systém pro rezervaci a prodej jízdenek a místenek AMSBUS spustilo už před 35 lety.

Vzhledem k aktuální situaci související s mimořádnými opatřeními vlády se mění data jízdních řádů mnoha linek.

Aktualizaci dat jízdních řádů provádí CHAPS vždy pravidelně každý pracovní den. V současné době dochází k aktualizace vícekrát za den, v závislosti na tom, jak jsou data průběžně schvalována příslušnými úřady. Mimořádná aktualizace internetových vyhledávačů proběhne i v sobotu 14. března.

busportal cz

3/11/2020

Praha - přehled plánovaných dopravních omezení 2020

dopravacz
Pražského povstání – Hlavní nádraží
Metro C Termín: 4. 7. 2020 – 12. 7. 2020
Provoz metra C: 

  • Letňany – Hlavní nádraží a Pražského povstání – Háje
  • Zavedena náhradní autobusová doprava
Starostrašnická – V Olšinách

Tram Termín: 18. 5. 2020 – 1. 9. 2020 
Úsek bez provozu tramvajové dopravy: 
  • Vinohradská x Starostrašnická – Průběžná x V Olšinách
  • Zavedena náhradní autobusová doprava od 4. 6. 2020 do 1. 9. 2020
Karlovo náměstí (od Spálené)

Tram Termín: 15. 5. 2020 – 18. 5. 2020 
Úsek bez provozu tramvajové dopravy: 
  • Karlovo náměstí x Resslova - Myslíkova x Spálená
  • Zavedena náhradní autobusová doprava

Karlovo náměstí, Tylovo náměstí (od Ječné)
Tram Termín: 7. 5. 2020 – 11. 5. 2020 
Úsek bez provozu tramvajové dopravy: 
  • Karlovo náměstí x Resslova – Jugoslávská x Bělehradská
  • Zavedena náhradní autobusová doprava
Karlovo náměstí – Moráň

Tram Termín: 30. 4. 2020 – 4. 5. 2020 
Úsek bez provozu tramvajové dopravy: 
  • Karlovo náměstí x Resslova – Albertov x Na Slupi a ulice Na Moráni
  • Zavedena náhradní autobusová doprava
Opatov
Metro C Termín: 2x víkend v průběhu května 
Úsek bez provozu: 
  • vlaky stanicí metra Opatov projíždějí
  • Náhradní autobusová doprava nebude zavedena – řešeno odklonem pravidelných linek
 
Pražského povstání – Kačerov
Metro C Termín: 10. 4. 2020  – 13. 4. 2020 
Provoz metra C:
  • Letňany – Pražského povstání a Kačerov – Háje
  • Zavedena náhradní autobusová doprava


Hlubočepy – Barrandov
Smíchovské nádraží - Sídliště Barrandov: dočasné přerušení provozu tramvají
Z důvodu předstihových prací a rekonstrukce tramvajové trati v Nádražní ulici a opravy tramvajové trati v úseku Hlubočepy – Sídliště Barrandov je od soboty 14. března 2020 (přibližně od 5.00 hodin) do pondělí 1. června 2020 (přibližně do 5.00 hodin) obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov. 
Změny tras tramvajových linek:
Linky číslo 4, 5, 12, 20 a 94 jsou ve směru z centra ukončeny v obratišti Smíchovské nádraží.
Náhradní doprava
Po dobu výluky je zavedena náhradní autobusová doprava X12 v trase Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov.

dpp cz



3/05/2020

Lanovku na Petřín čeká jarní výluka

dopravacz
Z důvodu pravidelné revize bude od pondělí 9. 3. 2020 do pátku 27. 3. 2020 přerušen provoz lanové dráhy Újezd – Petřín. Do pravidelného provozu se lanová dráha vrátí v sobotu 28. 3. 2020 od 9:00. Odstávky lanové dráhy provádí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pravidelně vždy na jaře a na podzim, aby zajistil její bezpečný a spolehlivý provoz pro všechny cestující. V loňském roce byl dokonce zaznamenán rekord v počtu přepravených cestujících, kdy lanová dráha na Petřín svezla celkem 2 230 373 osob.

„Během letošní jarní odstávky plánujeme realizaci revize trafostanice, v prvním týdnu vážení vozu lanovky, pravidelnou kontrolu dráhy včetně opravy dilatačních styků kolejnic či proškolování a přezkoušení obsluhy. V druhém týdnu plánujeme výměnu nápravy na voze č. 2, následovat budou ostatní běžné kontrolní a údržbové práce ve strojovně, na pohonu, na vozech a dráze. V posledním týdnu proběhnou kontrolní a ověřovací zkoušky, nakonec strojní i elektro revize za přítomnosti revizních techniků a inspektorů,“ uvedl Pavel Kejha, vedoucí provozovny LD Petřín.

mhd86 cz

Mezi Mostem a Litvínovem jezdí už dvě tramvaje EVO 2

dopravacz
Již druhá dvoučlánková tramvaj EVO 2 vozí cestující v plném provozu. „Nové dvoučlánkové tramvaje dostaly evidenční číslo 320 a 321,“ řekl Daniel Dunovský, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova, a.s.

„Předpokládáme, že třetí tramvaj EVO 2 bude v Mostě sjíždět z přepravního přívěsu již v pátek 6. března. V tomto roce máme již jistou dodávku celkem pěti těchto dvoučlánkových tramvají, dodavatele další tramvaje musíme teprve vysoutěžit,“ dodal Dunovský.

I druhá tramvaj EVO 2 byla pořízená z Integrovaného regionálního operačního programu – z integrované územní investice ITI ústecko-chomutovské aglomerace s dotací ve výši 85 %.
3/28/2019- Mezi Mostem a Litvínovem mají jezdit další dvě nové tramvaje
1/29/2020- Nové autobusy a tramvaje míří do Mostu a Litvínova
Zdroje: mhd86 cz, dopravacz

3/04/2020

Tramvaje T2 se po necelých 56 letech vrací do provozu v Praze

dopravacz
Dopravní podnik hl. m. Prahy pokřtil v pátek 21. února dva vozy T2. Na jejich zprovoznění uplynulé dva měsíce pracovali technici DPP, historický vzhled jim loni vrátili pracovníci ostravské společnosti EKOVA ELECTRIC. Tento typ tramvaje se díky tomu po téměř 56 letech opět vrací do pravidelného provozu v pražské MHD.
DPP jej bude nasazovat především na nostalgickou linku číslo 23, která vede z Královky přes historické centrum (včetně Pražského hradu, Královského letohrádku či Národního divadla) na Zvonařku. Poprvé se veřejnost tramvajemi T2 bude moci svézt o prvním březnovém víkendu, tj. v sobotu 7. a v neděli 8. března 2020 speciálně na lince číslo 2.
Pro fanoušky MHD nachystal DPP na sobotu 22. února 2020 unikátní fotopříležitost – obě pokřtěné tramvaje T2 společně s muzejním vozem T2 budou od 9.00 hodin do 12.30 hodin poprvé společně vystaveny na nádvoří vozovny Střešovice.
Obě pokřtěné tramvaje byly vyrobeny ve vagónce Tatra Smíchov pro město Ostrava, po jejich vyřazení z tamního vozového parku je v roce 1996 odkoupil dopravní podnik v Liberci, kde byly v provozu dalších 22 let.
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou byl až do roku 2018 úplně posledním provozovatelem těchto tramvají. Liberecký vůz č. 18 byl v provozu s cestujícími od ledna 1959 do listopadu 2018, tedy téměř 60 let, což je zatím nepřekonaný rekord v celé historii tramvají Tatra. Novým majitelem vozových skříní obou tramvají se na sklonku roku 2018 stal DPP.
Z historie tramvají T2

 Tramvaje T2 byly vyvinuty v letech 1951 až 1956 a jejich sériová výroba probíhala v letech 1957 až 1962. Celkem bylo vyrobeno 771 vozidel dodávaných do měst v Československu a Sovětském svazu. Vozy byly vyráběny v pražských podnicích vagónka Tatra Smíchov (vozová skříň, podvozky) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj). Většina vyrobených tramvají prošla zprovozněním a vyzkoušením v pražské vozovně Motol, neboť výrobce nedisponoval elektrozkušebnou. Na rozdíl od svých předchůdkyň „té-jedniček“, vyvíjených původně pouze pro Prahu, byly „té-dvojky“ od počátku koncipovány jako jednotné čtyřnápravové vozy, které měly sjednotit do té doby velmi roztříštěný vozový park všech československých měst provozujících tramvaje na rozchodech 1000 a 1435 mm.

 Jejich základem se stejně jako u typu T1 stala moderní, původem americká koncepce PCC, zavedená již u tramvají T1. Její konstrukční prvky (zejména otočné podvozky a systém plynulé regulace rozjezdu a brzdění) a koncepční principy (např. pohon všech náprav či usměrněný pohyb cestujících) zajistily novým tramvajím velmi vysokou užitnou hodnotu a špičkové dynamické vlastnosti, které obstojí i v dnešním provozu. Nové půdorysné rozměry vozové skříně využívající maximální přípustný profil tehdejších kolejových sítí se v roce 1958 staly normativem pro nově budované i rekonstruované tratě v celém Československu, a to včetně tehdy uvažovaných podpovrchových tramvajových tratí v Praze. Počátek budování jednotného vozového parku, symbolizovaný typem T2, byl významným milníkem, který zajistil tramvajové dopravě novou budoucnost. Na průkopnickou roli T2, která je dnes často a neprávem opomíjena, následně navázal i nejznámější a nejrozšířenější typ T3, s nímž se podařilo proces unifikace vozového parku dotáhnout do vítězného konce (v Praze to bylo v roce 1974).

 Tramvaje T2 vynikají velmi osobitým tvarovým řešením vozové skříně. Výtvarník František Kardaus při jejich návrhu zpracoval celou řadu vizualizací a modelů, přičemž završením celého procesu tvůrčího návrhu byla realizace sádrového modelu předního a zadního čela nové tramvaje v měřítku 1:1. Díky charakteristickému přesazenému transparentu a světlometu s ozdobnou lištou („fousem“) se T2 ideově přiblížily svým americkým vzorům.

 Vývoji té-dvojky významně pomohl i DPP. V komisích zabývajících se vývojem a zkouškami prototypů aktivně působili zejména inženýři Miloš Eckert a Karel Novák, kteří sehráli zásadní roli mj. v prosazování jednotné koncepce T2 (na nátlak některých měst se původně uvažovalo i s modifikací T2 uzpůsobenou pro provoz s vlečnými vozy, což by zcela degradovalo progresivní dynamické vlastnosti i myšlenku jednotné koncepce pro všechna města). Za tehdejší nadřízené Ministerstvo místního hospodářství vývoj zastřešil a účinně podporoval další vynikající dopravní odborník Ing. Vojtěch Thoř, v prvních poválečných letech ústřední ředitel Dopravních podniků hl. m. Prahy.

 V kolejové síti DPP dále probíhal zkušební program dvou prototypů a návazné zkoušky plynule přecházející ve vývoj nástupnického typu T3. Příležitostně se na zkušebních jízdách v pražských ulicích vyskytla i vozidla určená pro jiná města. Ačkoliv do provozu s cestujícími v Praze tramvaje T2 zasáhly jen minimálně, aktivní účastí na jejich vývoji získal pražský Dopravní podnik cenné poznatky k budoucí koncepci modernizace infrastruktury tramvajové dopravy a zároveň byl umožněn vznik slavného typu T3 v podobě, jak jej známe z pražských ulic. Poslední jízdu na pravidelné lince v rámci pražské MHD vykonala tramvaj T2 v listopadu 1964, a to na lince č. 21.

 Doposud jedinou pražskou památkou na průkopnickou roli T2 byl druhý prototyp č. 6002, jenž je od roku 1977 součástí sbírky podnikového muzea a v devadesátých letech prošel zdařilou a velmi rozsáhlou renovací, která jej přiblížila do stavu z roku 1956. Tento vůz však může být díky velmi vysoké historické hodnotě i technickým omezením (tyčový sběrač) provozován jen za mimořádných opatření. S vědomím historického významu T2 a existence dvou posledních pravidelně provozovaných vozů v Liberci vznikl projekt nasazení dvou vozů T2 na nostalgickou linku č. 23.

dpp cz

V Plzni odprodají zbývající tramvaje Škoda Astra

dopravacz
Plzeňské městské dopravní podniky informují na svých webových stránkách o záměru odprodat v letošním roce zbývající provozní částečně nízkopodlažní vozy Škoda Astra.
Info PMDP:

V případě dotazů technické povahy můžete kontaktovat p. Jiřího Trnku, technika ED, mobil: +420 724 906 054, email: trnka(zavináč)pmdp.cz.


V případě dotazů obchodní povahy můžete kontaktovat Ing. Petru Švíkovou, vedoucí oddělení obchodu a MTZ, mobil: +420 601 103 261, email: svikova(zavináč)pmdp.cz.

Zdroje: Dopraváček,  PMDP 

01.03.2020-26.06.2020- V Brně bude zahájena oprava tramvajové trati v Merhautově ulici

dopravacz
Celkovou opravou projde Merhautova ulice v úseku od křižovatky s ulicí Jugoslávskou po křižovatku s ulicí Provazníkovou. Tři etapy rozdělí ulici na několik úseků, ve kterých se postupně opravy budou provádět. Náklady se budou pohybovat okolo 114 miliónů Kč.
Přípravné práce začnou v neděli 1. března, první etapa naváže v pondělí 2. března, od kdy budou platná i dopravní omezení. Během čtyř měsíců získá jedna z hlavních dopravních tepen městské části Brno-sever novou tramvajovou trať i povrch vozovky. Oprava 1200 metrů dlouhého úseku potrvá do konce června a vyžádá si úplnou výluku hromadné a částečné výluky individuální dopravy.
„Oprava tramvajové trati bude spočívat v kompletní výměně stávajícího kolejového roštu obou kolejí a zřízení nové konstrukce tramvajové tratě na betonových panelech včetně všech dostupných protihlukových opatření podle aktuálních technických trendů – antivibračních rohoží, pryžových bokovnic a podobně. Kryt tramvajového tělesa bude asfaltový a bude umožňovat pojíždění vozidly. Práce na trati jsou členěny do tří etap a budou koordinovány s opravou předjízdných pruhů, kterou zajistí Brněnské komunikace,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

„Jsem velmi ráda, že se Merhautova konečně zbaví pověsti jedné z nejrozbitějších ulic v Brně a že se podařilo najít finance, termín i kapacity, aby k mnoho let plánované a opakovaně odsouvané opravě mohlo dojít,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Etapy:


  • úseky Provazníkova–Venhudova a Jugoslávská–Sýpka 2. 3.–12. 4. 2020
  • úseky Sýpka–Těsnohlídkova a Trávníky–Venhudova 13. 4.–24. 5. 2020
  • úsek Trávníky–Těsnohlídkova 25. 5.–30. 6. 2020

Provoz městské hromadné dopravy v ulici Merhautova ovlivní oprava po celou dobu jejího trvání. Tramvaj linky 5 ulicí neprojede od 1. března do konce června, náhradní doprava pro cestující však bude zajištěna. „Tramvajovou linku 5 odkloníme do smyčky Zemědělská. Náhradní dopravu zajistí autobusová linka 46, kterou povedeme z Provazníkovy souběžnou ulicí Jugoslávskou až do uzlu Jugoslávská. Zde je možný přestup na tramvajové linky 3, 5, 9, 11,“ popsal opatření dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.
„Neznamená to, že by se místní obyvatelé nebo podnikatelé ke svým nemovitostem po dobu oprav nedostali. Merhautova ulice bude vždy uzavřena jen v úseku, na kterém se zrovna bude pracovat. Lidé z ostatních částí ulice se bez problému dostanou ke svému domu nebo provozovně,“ doplnila primátorka Markéta Vaňková.

DPMB , dopravacek.eu