1/24/2021

Ceny bytů u stanic metra na okraji Prahy vzrostly za rok i o 30 %

dopravacz



Praha, 58 stanic metra.
Ceny bytů, zejména těch větších kolem metra rostou a rostou. 
Již po páté jsme zpracovali přehled cen bytů u stanic pražského metra. Když jsme tuto analýzu dělali poprvé (v červnu 2017), tak bylo možné koupit 80metrový byt v osobním vlastnictví po kompletní rekonstrukci u 17 zastávek metra v průměru pod 5 mil. Kč. Dnes se podobné byty neprodávají u žádné ze stanic pod 6 miliónů.
I nyní, začátkem roku 2021, jsme se zaměřili na větší byty, které jsou v osobním vlastnictví a nacházejí se v naprosté většině do 1 km od stanice metra (při dostatku dat v okruhu 500m), mají podlahovou plochu od 65 do 95 m2 a prošly kompletní rekonstrukcí (stav jsme zjišťovali z nabídek na realitních portálech).
Jsou však místa, kde požadovaná kritéria nesplňovaly téměř žádné nemovitosti, které se prodávaly v posledních 4 měsících (od září 2020 do začátku ledna 2021). Pak jsme museli náš záběr trochu rozšířit. Jedná se však pouze o výjimky. Např. u stanice Letňany, která je uprostřed polí, jsme museli rozšířit okruh na 1,5 km. U Malostranské se prodávaly především větší byty s plochou 100 až 140 m2, takže bylo nutné do průměrné ceny za m2 vzít i některé z nich. U konečné zastávky na Zličíně se prodávaly téměř jen novostavby. V takovém případě jsme jejich cenu upravili koeficientem, který odpovídal průměrnému rozdílu v okolí mezi byty v novostavbě a po rekonstrukci.
Nejlevněji lze pořídit byty v okolí stanic Rajská zahrada a Střížkov, kde se m2 prodává za méně než 76 000 Kč. Naopak nejdražší lokalitou je okolí Malostranské, kde jsou ceny téměř 3x vyšší.
Největší nárůst cen oproti lednu 2020 jsme zaznamenali především na okrajích jednotlivých tras. Naopak u mnoha stanic v centru se prodávaly byty levněji než před rokem. V okolí zastávky Národní třída to bylo dokonce o více než 10 %. Můžeme pouze spekulovat, zda za to mohl koronavirus a s ním spojený úbytek turistů nebo fakt, že ceny již byly příliš vysoké. To, že ceny nemají již kam růst, však popírá stanice Malostranská, v jejímž okolí jsme zaregistrovali růst o 27%.

Ze všech tří tras je nejdražší bydlení podél trasy A. Za celých pět let našeho zkoumání se na tom nic nezměnilo. Oproti roku 2017 zde vzrostly ceny v průměru o 25 %. U stanice Skalka dokonce o 64 %.
Především východní konec trasy B v okolí Černého Mostu patří dlouhodobě k tomu nejlevnějšímu v blízkosti metra. A to i přesto, že ceny zde za 5 let vzrostly o více než 40 %. Byty, které se v druhém čtvrtletí roku 2017 nabízely za 4,3 mil. Kč, teď mají cenovku 2 miliony vyšší.
Pouze jednou jsme zaznamenali, že by se u některé ze stanic pražského metra prodávaly 80metrové byty po rekonstrukci v průměru pod 4 mil. Kč. Bylo to hned v roce 2017 u posledních tří zastávek trasy C – Chodov, Opatov, Háje. Dnes to již ani zdaleka neplatí. Ceny v okolí Opatova vzrostly za tu dobu o 70 %, což je nejvíce ze všech stanic. Nejen díky tomu drží červená trasa s průměrným růstem 31 % prvenství ve zdražování. Více než o polovinu dráže je i poblíž stanic Letňany, Kačerov, Roztyly, Chodov a Háje.
Za poslední rok vzrostly ceny bytů v okolí podzemky o 14 %. Od roku 2017 to je o 41 %. U 24 z 58 stanic je cenovka nad 100 000 Kč za m2. A to jsme zkoumali ceny větších bytů. Ty menší mají většinou cenu za m2 ještě vyšší. Uvidíme příští rok, zda 6 až 7 mil. Kč za byt na okraji hlavního města je maximální částka, kterou může běžná rodina zaplatit.

valuo cz

1/13/2021

Dráhy soutěží vyvazovací opravy CityElefantů za 722 milionů

dopravacz






České dráhy daly po pěti letech na trh zakázku na vyvazovací opravy elektrických jednotek 471 (CityElefant). Předpokládaný rámec nové smlouvy je 722 milionů korun na pět let. Dráhy přitom dělí opravy podle nového interního předpisu do tří úrovní: R1, R2 a R3. Dosud se o CityElefanty starala společnost Pars nova ze skupiny Škoda Transportation.

České dráhy mají 82 CityElefantů, vítězi tendru budou garantovat 42 oprav v rozsahu R1, pět oprav v rozsahu R2 a deset v rozsahu R3. Práce budou objednávány podle provozních potřeb dopravce. Dráhy přitom používají nově zavedenou terminologii (od 1. června 2020): R1 představuje vyvazovací obnovu celků, která je zaměřena na bezpečnostní prvky vozidel. Stupeň obnovy R2 (vyvazovací obnova vozidla) z hlediska rozsahu odpovídá bývalé vyvazovací opravě, stupeň obnovy R3 (hlavní obnova vozidla) odpovídá bývalé opravě hlavní.

„Kdy vyjedou první obnovené jednotky, bude záviset na termínu uzavření rámcové dohody, jejích ustanoveních, provozních potřebách a dalších parametrech,“ uvedla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

zdopravy cz

Praha.Mobilní signál v metru

dopravacz
Schéma pokrytí mobilního signálu v metru
Aktuální stav pokrytí stanic a přilehlých tunelů sítí LTE:






Zdroj: dpp cz

Dopravní podnik ve spolupráci s konsorciem operátorů (O2 Czech Republic, T-Mobile Czech Republic, Vodafone Czech Republic) a společnosti CETIN pracuje od roku 2018 na pokrytí pražského metra signálem vysokorychlostní sítě LTE (4G). 

Pokrytí tunelů metra spočívá v instalaci přibližně 5 cm širokého vyzařovacího kabelu v celé délce pražského metra, kromě nejnovějšího úseku trasy A - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. V tomto úseku byla LTE technologie zajišťující telefonování a vysokorychlostní datové připojení instalována již během výstavby. 

180 minut na práci

Veškeré práce na výstavbě LTE sítě probíhají pouze během pravidelných nočních výluk metra, které trvají přibližně tři hodiny. Instalace nicméně neprobíhají každou noc. Přednost před nimi mají rekonstrukce, opravy stanic či tunelů a veškeré činnosti nezbytné pro zachování plné provozuschopnosti metra. Pro umístění vyzařovacího kabelu je nejdříve potřeba do stěn tunelu metra navrtat plastové úchytky, u kterých naproti kovovým nehrozí riziko rušení signálu. 

2748 metrů mezi stanicemi

Rychlost osazování tunelu metra sítí LTE záleží na jeho délce. Nejkratší úsek mezi Muzeem a Hlavním nádraží měří 425 metrů a naopak nejdelší s délkou 2 748 metrů spojuje Nádraží Holešovice a Kobylisy. Na instalacích se v přepravní výluce podílí až 70 techniků. Na výstavbu LTE sítě v jedné stanici je potřeba minimálně 50 hodin, pokrytí tunelu mezi dvěma stanicemi v obou směrech zabere přibližně 2 měsíce.
Trasa ATrasa BTrasa C
Náměstí MíruČeskomoravskáNádraží Holešovice
MuzeumPalmovkaVltavská
MůstekInvalidovnaFlorenc
StaroměstskáKřižíkovaHlavní nádraží
MalostranskáFlorencMuzeum
HradčanskáNáměstí RepublikyI. P. Pavlova
DejvickáMůstekVyšehrad
BořislavkaNárodní třídaPražského povstání
Nádraží VeleslavínKarlovo náměstíPankrác
PetřinyAndělBudějovická
Nemocnice MotolSmíchovské nádražíKačerov
 HůrkaRoztyly
 LužinyChodov
  Opatov
  Háje