4/16/2019

Středočeský železniční den v Kralupech nad Vltavou 27. 4. 2019

dopravacz
Kralupy nad Vltavou-Středočeský kraj na mape
V sobotu 27. dubna 2019 se můžete těšit na další z letošních dopravní akcí, která je součástí systému Pražské integrované dopravy. Národní dopravce České dráhy, a.s. po roce opět organizuje Středočeský železniční den, který se tentokrát uskuteční na nádraží v Kralupech nad Vltavou. Ve spolupráci s organizacemi ROPID a IDSK, městem Kralupy nad Vltavou či zámkem Nelahozeves připravují bohatý doprovodný program nejen na nádraží. Akce se bude konat od 9:00 do 18:00 hod.
Na co se můžete těšit

  • jízdy moderními vlakovými jednotkami či historickými motorovými či parními vlaky v širokém okolí Kralup nad Vltavou
  • tradiční nostalgické jízdy historickými autobusy po Kralupech nad Vltavou i do okolí
  • komentované prohlídky knihovny a archivu Českých drah
  • prohlídky stanice Hasičského záchranného sboru SŽDC
  • vystoupení žáků ZuŠ z Kralup nad Vltavou
  • prohlídka parní lokomotivy a výstava kolejových vozidel
  • dětský speciální vůz „Vláček Hráček“, který je plný hraček a další zábavy
  • prohlídky na zámku Nelahozeves a v muzeu technických hraček ve Velvarech za zvýhodněné vstupné
  • tradiční informační stánky PID a ČD
  • stánky s občerstvením a atrakce pro děti


Jakými vlaky se můžete svézt?
  • parním vlakem „sv. Jiří“ z Prahy přes Kralupy nad Vltavou na Řipskou pouť
  • parním vlakem v okolí Kralup nad Vltavou
  • historickým motoráčkem „Hurvínek“ do Nelahozevsi
  • moderní jednotkou „InterPanter“ a vlakem vedeným historickou lokomotivou „Bobina“ na vybraných
  •  pravidelných spojích mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou
  • historickým motorákem „Kredenc“ na pravidelných spojích do Velvar
  • motorovou jednotkou „RegioShark“ z Kralup nad Vltavou na Řipskou pouť
Historické autobusy na speciálních linkách
PID1 – Karosa ŠD 11: okružní linka po Kralupech nad Vltavou jízdní řád ke stažení zde
PID2 – Ikarus 280.10 modrý příměstský: okružní linka v trase Kralupy nad Vltavou – Nelahozeves – Veltrusy – Kralupy nad Vltavou jízdní řád ke stažení zde
PID3 – Škoda 706 RTO linkový: trasa Kralupy nad Vltavou – Tursko – Holubice – Svrkyně – Velké Přílepy – Noutonice (přestup na Cyklohráček) a zpět jízdní řád ke stažení zde
Zdroje: pid cz, cd cz

4/15/2019

OFICIÁLNÍM AUTOBUSEM ČESKÉHO HOKEJE SE STALA SCANIA

dopravacz
Leden 2019-České dráhy vyjely s další „hokejovou“ lokomotivou, poveze speciály na šampionát
V pondělí 1. dubna 2019 byl představený oficiální bus SCANIA, který bude převážně obsluhovat potřeby národních týmů, je celý polepen v designu Českého hokeje.  Stejně jako byla nedávno křtěna lokomotiva, byl i nový autobus v rámci společné spolupráce slavnostně pokřtěn za účasti hráčů a hlavního trenéra reprezentace Miloše Říhy a Jamese Armstronga, generálního ředitele společnosti Scania Central European Region.
„Jsme hrdí, že si čeští hokejisté vybrali právě značku Scania, která je známá pro svou spolehlivost a odolnost. Přesně takové vlastnosti by měl mít ideální spoluhráč, a proto věříme, že přispějeme nejen k dobrým výkonům na ledě, ale také pohodě mimo něj,“ říká manažer prodeje autobusů společnosti Scania CER Lukáš Martinů. Obchodní ředitel Marián Černoch pak dodává: „Jako švédská značka máme k lednímu hokeji velmi blízko. Jsem přesvědčen o tom, že podpoříme české hokejisty na jejich cestě k vítězství!“
„Od konce minulé sezóny jsme hledali nového dopravce národního týmu. A život někdy přináší kuriózní situace, protože nakonec jsme se dohodli se Scanií, tolik vzpomínanou po zveřejnění nové identity Českého hokeje. Vítáme tímto do rodiny partnerů stabilní a úspěšnou společnost, která je navíc ve 100% vlastnictví koncernu Volkswagen, stejně jako Škoda Auto,“ uvedla ke spolupráci Jana Obermajerová, ředitelka BPA sport marketing a.s.
Navíc nejde o první spolupráci švédské automobilky a národního týmu. Ten využíval autobusy značky Scania už před 14 lety a obě strany mají na danou dobu jen ty nejlepší vzpomínky. Čeští hokejisté totiž z MS ve Vídni v roce 2005 přivezli zlaté medaile
Stručná specifikace autobusu Scania Interlink HD
- Délka autobusu 14,2m
- Kapacita 59 míst s komfortním rozestupem sedaček
- Kožené opěrky hlavy, boční posuv sedadel
- 19´´ obrazovky Bosch
- Motor: 13l šestiválec o výkonu 450 koní a 2 350 Nm

Zdroj: dopravacek eu

Elektromobilita funguje - elektrobusy v hradecké MHD ujely již přes milion kilometrů

dopravacz
Říjen 2018-Hradec Králové dokončil nákup elektrobusů. Pochvaluje si výdrž, přitápí ale naftou
První elektrobus se objevil v Hradci už v roce 2013. V současnosti je polovina flotily dopravního podniku na elektrickou energii a její průměrný věk nepřesáhne 7 let. 
Dopravní podnik města Hradce Králové, a. s., průkopník a lídr na poli elektromobility v prostředí městské hromadné dopravy v České republice, překonal v nedávných dnech magickou hranici jednoho milionu ujetých kilometrů. Jeho elektrobusy tuto vzdálenost ujely v podmínkách hradecké MHD od zahájení provozu v roce 2013.
Zásluhu na překonání této pozoruhodné vzdálenosti má zejména na podzim loňského roku pořízená flotila 20 nových elektrobusů značky SOR NS 12 ELECTRIC (plně klimatizovaných jak pro řidiče, tak pro cestující) – výrobce SOR Libchavy spol. s r.o. Vozy byly získány za pomocí dotací EU (15 ks v rámci projektu IROP 1 a 5 ks v rámci projektu IROP 2), kdy byla celková hodnota zakázky 246 mil. Kč. Součástí tendru bylo i dodání rychlonabíjecích stanic na konečných zastávkách. Přepravní kapacita těchto vozů se třemi dveřmi je 100 cestujících, z nichž 35 má místo k sezení.
Při této příležitosti nemůžeme zapomenout ani na průzkumníky elektrobusové dopravy v Hradci Králové, kdy v září 2013 nasadil DP do provozu model SOR EBN 9,5 a v říjnu 2014 začal po městě jezdit elektrobus Škoda Perun 26 BBHE. V únoru 2015 pak následoval vůz SOR EBN 11 (první a třetí vůz výrobce SOR Libchavy spol. s r.o. a druhý vůz výrobce ŠKODA ELECTRIC a.s.), které DP využíval k testování a ověřování některých provozních parametrů. Po testování jezdily a jezdí i tyto vozy v běžném provozu na klasických linkách MHD.

První nákupy elektrobusů pro královéhradeckou MHD se odehrály v letech 2013–16, kdy si DP vozidla nejprve pronajal, a poté za výhodnějších podmínek odkoupil. Vždy se přitom jednalo o elektrobusy, které původně výrobci používali k testovacím účelům.

První vůz typu SOR EBN 9,5 získal DPmHK již v září 2013. Šlo v té době nejen o první elektrobus od SORu v této délkové kategorii, ale zároveň o první z vozů řady EBN, u něhož byl použit facelift předního a zadního čela dle návrhu doc. Ing. arch. Patrika Kotase. Elektrobus si po otestování DP v dubnu 2014 odkoupil. Druhý elektrobus dodala do Hradce Králové Škoda Electric. Jednalo se o vůz s typovým označením Škoda 26 BB HE, jinak známější pod obchodním jménem Škoda Perun HE. Tento prototyp byl vyroben na podzim roku 2014 a sloužil k řadě předváděcích jízd výrobce, načež byl v říjnu 2014 pronajat DP, který elektrobus zařadil do provozu a v prosinci 2015 jej za zůstatkovou hodnotu odkoupil.
DPmKH věří, že bezproblémový provoz nových elektrobusů včetně zavedení dvou nových linek MHD povede vedle zvýšení celkové spokojenosti současných cestujících i k dalšímu zvýšení jejich počtu oproti předešlým letům (nové trolejbusové linky s čísly 4 a 21 rozšířily od 2. února síť hradecké MHD, kdy obyvatelé části města Pod Strání mají další přímé spojení na hlavní nádraží a autobusový terminál; druhá nová linka zajíždí na sídliště Plachta, kde doposud MHD své zastávky neměla).
V loňském roce přepravily autobusy, trolejbusy a elektrobusy hradecké MHD 37 030 435 cestujících, což znamená oproti roku 2017 (36 631 154 osob) navýšení téměř o 400 tisíc osob (nejvyšší počet za posledních sedm let).
Nákupem nových elektrobusů a trolejbusů v roce 2018 hradecký dopravní podnik dosáhl poměru, kdy polovina vozů jezdí na elektrickou energii.
 „Vedle zvyšování celkové kvality poskytovaných služeb se intenzivně zaměřujeme i na ekologii městské hromadné dopravy. Co se týká e-mobility českých městských dopravních podniků, jsme v současnosti ve své kategorii na špici. Náš DP tak vlastní nejzelenější, tedy nejčistší, veřejnou dopravu v rámci celé České republiky. Podíl našich dopravních prostředků se ustálil na plánované energetické bilanci 50/50 (poměr vozidel s elektrickým a naftovým pohonem). Rovněž průměrným věkem vozového parku do sedmi let patří naše společnost k jedněm z nejmladších v rámci celé České republiky,“ řekl Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové.
Dopravní podnik totiž vloni na podzim zakoupil devět parciálních trolejbusů značky Škoda 30 Tr - SOR TNB 12 (3 z projektu IROP a 6 z projektu ITI), výrobce ŠKODA ELECTRIC a.s. Tato vozidla s celkovou obsaditelností 97 míst jsou v prostoru pro cestující klimatizovaná, s USB porty pro nabíjení, a disponují čtyřmi dveřmi. Vozy jsou dále vybaveny systémem rekuperačního brzdění, které umožní přeměnit pohybovou energii trolejbusu zpět na elektrickou. Jejich celková cena je 121 milionů korun bez DPH, z toho dotace z IROP a ITI 95 milionů (3 ks v rámci projektu IROP 2; 6 ks v rámci projektu ITI).
Už za pár dní si můžete připomenout historii trolejbusů v Hradci Králové formou fotografií také na Terminálu hromadné dopravy v hale MHD, v sobotu 24. dubna v 16:30 hodin bude zahájena vernisáží.

Zdroje: dpmhk cz , busportal cz

4/12/2019

AUTOBUSOVÝ DEN PID V LETŇANECH 13. 4. 2019

dopravacz
V sobotu 13. dubna 2019 se v autobusovém terminálu u stanice metra Letňany uskuteční již třetí ročník úspěšného Autobusového dne PID, který bude podobně jako v předchozích letech velkou přehlídkou historických i moderních autobusů. Návštěvníci si budou moci opět prohlédnout výstavu autobusů Pražské integrované dopravy jednotlivých dopravců nebo Koordinační dispečink PID. Chybět nebudou ani nostalgické jízdy historickými autobusy, se kterými se svezete nejen do turisticky zajímavých destinací v okolí Letňan. Akce se bude konat od 10:00 do 17:00 hod.
I letos se na ploše autobusového terminálu můžete těšit na přehlídku současných vozidel autobusových dopravců, kteří jsou zapojeni do systému Pražské integrované dopravy. S historickými autobusy se svezete zdarma na devíti speciálních linkách, které vás dopraví třeba k ďáblické hvězdárně, k zámkům ve Chvalech či Brandýse nad Labem. Na běžných linkách PID vedených přes Letňany bude možné se také svézt aktuálně provozovanými testovacími vozidly na alternativní pohon. Doprovodný program po všechny návštěvníky akce zajistí například Hasičský záchranný sbor Dopravního podniku hl. m. Prahy, stánky s občerstvením či atrakce pro děti.
Na co se můžete těšit
  • Přehlídka současných typů autobusů jednotlivých dopravců PID
  • Mimořádné jízdy nejen historickými autobusy do širokého okolí
  • Jízdy testovacími vozidly na alternativní pohon
  • komentované prohlídky Koordinačního dispečinku PID
  • ukázka historie informačního a odbavovacího systému
  • Aktivity pro děti – skákací hrad, řetízkový kolotoč, dětská skluzavka
  • prezentace Klubu deskových her Paluba – přes 1700 rozličných stolních her či 200 hlavolamů
  • prezentace BESIP hl. m. Prahy se současnými kampaněmi a aktivitami Ministerstva dopravy ČR
  • prezentace hasičské techniky Hasičského záchranného sboru Dopravního podniku hl. m. Prahy a vyprošťovací techniky DPP
  • tradiční informační stánky Pražské integrované dopravy, Dopravního podniku hl. m. Prahy a Českých drah
  • prohlídky Hvězdárny Ďáblice, Chvalského zámku, Zámku Brandýs nad Labem nebo Oblastního muzea Praha-východ v Brandýsu nad Labem za zvýhodněné vstupné


Autobusová vozidla na nostalgických linkách

  • Karosa B 732
  • Karosa C 734
  • Karosa C 943
  • Karosa LC 736
  • Karosa ŠD 11
  • Karosa ŠL 11
  • Škoda 706 RO
  • Škoda 706 RTO (DPP)
  • Škoda 706 RTO linkový
  • Škoda 706 RTO LUX
  • kloubový Ikarus 280 městského provedení (červený)
  • kloubový Ikarus 280 příměstského provedení (modrý)
  • standardní Ikarus 260
  • nízkopodlažní Ikarus 412.03C

Elektrobusy a trolejbusy na pravidelných linkách PID

  • elektrobus SOR ENS12 na lince PID 185 (Palmovka – Vinořský hřbitov)
  • hybridní autobus Volvo na lince PID 140 (Palmovka – Miškovice)
  • trolejbus Škoda 27Tr na lince „58“ (Palmovka – Letňany)
  • trolejbus Škoda 30Tr na lince „58“ (Palmovka – Letňany)

Trasy historických autobusů
  • PID1: Letňany – Prosek – Kobylisy – Sídliště Bohnice a zpět
jízdní řád ke stažení zde
  • PID2: Letňany – Hvězdárna Ďáblice a zpět
jízdní řád ke stažení zde
  • PID3: Letňany – Náměstí Jiřího Berana (Čakovice) a zpět
jízdní řád ke stažení zde
  • PID4: Letňany – Avia Letňany – Letňany
jízdní řád ke stažení zde
  • PID5: Letňany – Vinořský zámek – Ctěnice – Nádraží Kbely – Letňany
jízdní řád ke stažení zde
  • PID6: Letňany – Brandýs nad Labem,Zámek a zpět
jízdní řád ke stažení zde
  • PID7: Letňany – Hloubětín – Černý Most – Chvalský zámek a zpět
jízdní řád ke stažení zde
  • PID8: Letňany – Vysočanská – Českomoravská a zpět
jízdní řád ke stažení zde
  • PID9: Letňany – Hlavní nádraží (návaznost na Cyklohráček) a zpět
jízdní řád ke stažení zde

Zdroj: pid cz

Olomoucký kraj: Stadlery obslouží Moravský Beroun, Regionovy dostanou wifi

dopravacz
České dráhy přivezly první vozy po Deutsche Bahn, jezdit budou v Olomouckém kraji
V Olomouckém kraji už je jasnější rozdělení vozidel Českých drah a jejich vybavení. Dráhy získají provoz v kraji na základě přímého zadání, které už schválilo zastupitelstvo, konkrétní smlouvy by měly být schváleny ještě v dubnu.
Dráhy podrobnosti o vozbě zveřejnily ve svém čtrnáctideníku Železničář. Zřejmě největší pozornosti se těší tucet motorových jednotek Stadler GTW (řada 646), které dráhy koupily v Německu. Jejich výhradní doménou bude úsek z Olomouce do Moravského Berouna (trať 310) a z Olomouce do Drahanovic (tratě 275,273).
V kombinaci s motoráky 810 pak budou jezdit i ze Šumperka do Jeseníku a z Lipové Lázní do Javorníku ve Slezsku (tratě 292 a 295). Vozbu na 292 doplní dvojdílné Regionovy, a to na mezikrajském úseku z Jeseníku přes polské Glucholazy do Krnova.
Kraj má motorovou trakci rozdělenou na dva soubory, Haná a Sever. Smlouva zde bude platit do konce grafikonu 2028/2029. Regionovy budou ještě jezdit z Prostějova přes Dzbel do Moravské Třebové (017, 271) a v trojdílné verzi obslouží i trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka (290), kde se budou doplňovat s motorákem 843 s přívěsným vozem.
Tato trať už je ale oficiálně zařazená do souboru Elektrická síť-střed a Elektrická síť-nová infrastruktura. V tomto souboru bylo přímé zadání omezeno koncem roku 2022, což je termín, kdy by už měla být hotova elektrizace trati Olomouc – Uničov – Šumperk.
V elektrické trakci se o provoz podělí stávající pantografy (460), pantery (640) a peršingy (163) s vagony. Peršingy a RegioPantery budou obsluhovat dlouhé rameno z Koutů nad Desnou přes Šumperk, Olomouc a Prostějov do Nezamyslic (291, 270, 301). Pantografy (460) zůstanou v provozu mezi Olomouckým, Zlínským a Moravskoslezským krajem, když obslouží Olomouc, Přerov, Vsetín a Střelnou, respektive Hranice na Moravě a Suchdol nad Odrou.
Kraj na příští rok objedná 6,18 milionu vlakových kilometrů, počítá přitom s kompenzací ze svého rozpočtu zhruba 600 milionů korun. Letos má objednáno 6,049 milionu vlakových kilometrů s kompenzací 500 milionů. K tomu má kraj nárok na dofinancování ve výši zhruba 200 milionů od státu.
Nové smlouvy budou v takzvaném brutto režimu, tedy tržby budou příjmem i rizikem kraje. Dosavadní smlouva byla netto, takže riziko nesly dráhy. „Dopravce pořídil pro Olomoucký kraj kvalitativně lepší vozidla, jejichž pořizovací cena se promítá do úhrady kompenzace. Cenu dále ovlivňuje i zdražení dopravní cesty a objednávaný staniční servis od společnosti SŽDC,“ doplnil mluvčí kraje Vladimír Lichnovský.
Všechna vozidla budou mít nově GPS pro sledování pohybu na trati, informační LCD panely, do Regionov a Stadlerů technici doplní wifi a zásuvky.

Zdroj: zdopravy cz

4/10/2019

Ostrava chystá zrychlení tramvajových tratí až na 80 kilometrů v hodině

dopravacz
26. listopadu 2018- Jízdní řád „Okřídlené“ tramvaje pro Tyrkysovou sbírku
Tramvaje v Ostravě by měly jezdit v budoucnu rychleji než dosud. Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal soutěže na projektanty, kteří připraví zrychlení celkem čtyř úseků.
DPO na nich dosud jezdí maximální rychlostí 65 kilometrů v hodině, nově po nich chce jezdit až osmdesátkou. Jde o rychlost, kterou mohou jezdit nově zakoupené tramvaje od společnosti Stadler. Vyplývá to z informací zveřejněných na profilu zadavatele.
Podle mluvčí DPO Karolíny Ryckové je aktuálně nejvyšší rychlost na tramvajových tratích vedených po pozemní komunikaci 50 km/h, na tratích na samostatném tělese 60 km/h. „Na návěsti lze místně rychlost ještě zvýšit. V našem případě máme v současné době na vybraných úsecích povolenou rychlost až na 65 km/h. Dále je omezena rychlost jízdy přes výhybky a křižovatky na 10 až 20 km/h, kde opatření na zvýšení rychlosti také připravujeme,“ dodala Rycková.
Podle ní byly vhodné úseky na zvýšení rychlosti na 70 až 80 km/h vybrány s ohledem na dostatečnou délku úseků mezi zastávkami, dopravní situaci i okolní zástavbu. „U výhybek, kde rozhoduje zejména geometrické uspořádání, máme záměr v prvních dvou lokalitách zvýšit rychlost na 30 až 40 km/h,“ dodala Rycková.
Stavební úpravy by měly probíhat od letošního roku až do roku 2022. Odhadované náklady jsou 130 milionů korun, většinu nákladů by měla pokrýt dotace z Operačního programu Doprava.
DPO současně vypsal zakázku na projekt rekonstrukce tramvajové trati mezi křižovatkami s ulicí Martinovská a s ulicí 17. listopadu. Na této trati má dojít ke zvýšení rychlosti na 60 km/h. „Pro tento úsek je připravován záměr modernizace tratě, který sleduje cíle zvýšení kvality dopravní cesty se snížením účinků hluku a vibrací z provozu a zvýšením estetické hodnoty trati. I s ohledem na uvedené podmínky výběrů úseků pro zvýšení rychlosti se zde nepočítá se zvýšením rychlosti nad 60 km/h,“ dodala Rycková.
Jaké tratě chce DPO zrychlit?
 Zastávka Důl Zárubek – kolejová křižovatka před vjezdem do Terminálu Hranečník
 Otevřený tramvajový svršek za zastávkou Nová Ves vodárna – tramvajová zastávka Zahrádky
 Tramvajová zastávka Dolní Vítkovice – tramvajová zastávka Kolonie Jeremenko
 Tramvajová zastávka Josefa Kotase – tramvajová zastávka Václava Jiříkovského

Zdroj: zdopravy cz

4/05/2019

IV. Otevřená vrata v pivovaru Moravia Brno - 13. dubna. Výlet z Prahy do Brna do pivovaru.

dopravacz
Start: Praha hlavní nádraží
Zásilka: 5: 20 ráno.
Spoje na trase Praha, hl.n. → Brno, dolní nádraží, 13.4.2019
Datum Zastávka / Přestup Příjezd Odjezd Nást. Č. spoje/busu Spoj Volných míst
So 13.4.19  Praha, hl.n.  5:20  RJ 1031
 Vlak Žlutý servis ve vlaku: noviny, časopisy a teplý nápoj ZDARMA, chlazené nápoje a občerstvení, WIFI na území ČR, případně i SR
Praha → Vídeň (RJ 1031)
158 Ve spoji jsou volná místa
Brno, dolní nádraží 7:47
LOW COST - bez servisu     Volných míst: 31 Ve spoji jsou volná místa  Zobrazit náhled obsazenosti spoje  Zobrazit náhled na sedadlo
Nelze zakoupit občerstvení; bez stevarda/dky,otevřený prostor, garance NEJNIŽŠÍ ceny,zdarma pouze voda Rajec; plyšové nepolohovatelné sedačky. Možnost převozu kola při rezervaci.
99 CZK
STANDARD     Volných míst: 50 Ve spoji jsou volná místa  Zobrazit náhled obsazenosti spoje  Zobrazit náhled na sedadlo
Kupé pro 6 osob, nebo vůz Astra s otevřeným prostorem, zabudovaný monitor v sedačce nebo velký stůl. Možnost rezervace i do dětského kupé pro rodiče s dětmi (0-6 let).
145 CZK
RELAX     Volných míst: 45 Ve spoji jsou volná místa  Zobrazit náhled obsazenosti spoje  Zobrazit náhled na sedadlo
Plný servis, otevřený prostor, velké kožené sedačky.Doporučujeme.
219 CZK
BUSINESS     Volných míst: 32 Ve spoji jsou volná místa  Zobrazit náhled obsazenosti spoje  Zobrazit náhled na sedadlo
Plný servis, velké kupé pro 4 osoby, velké kožené sedačky - nejvíce prostoru. Doporučujeme.
259 CZK
Regiojet.cz
Dorazili jsme v Brně 7: 47 ráno. Na cestě 2 hodiny 27 minut.
Odjíždíme v 8 hodin do pivovaru.
Brno Dolní nádraží- Brno, Kytnerova 403/5
Tady jsme u pivovaru- 9 hodin
pivovar Moravia
Zdroje: pivnislavnosti.cz
regiojet cz, dpmb cz , idsjmk idos cz