11/22/2019

CZECHBUS a Auto-Bus.cz: nové možnosti vybavení autobusů. Představujeme unikátní autobus TATRA 500HB.

dopravacz
Auto-Bus.cz provádí dostavby nově prodávaných vozidel, poskytuje poradenství a profesionální instalace rozvodů napětí 230V a USB nabíjení, audio-vizuální techniky, kuchyněk a dalšího vybavení. Kromě dovybavování autobusů se může pochlubit i speciálními projekty jako je zprovoznění kompletní mikrofonové a rozhlasové soustavy v unikátním historickém autobusu TATRA 500 HB, kde se podařilo zachovat původní vzhled a autentičnost. Právě ten bude k vidění na stánku Auto-Bus.cz na letošním veletrhu. Na loňském CZECHBUSu měla společnost Auto-Bus.cz zázemí v kloubovém autobusu Karosa - PartyBus, kde instalovala multimediální výbavu.
Majitel muzea v Dobříči Milan Horka získal vrak Tatry 500HB už před více než 10 lety a více než 6 let ho renovoval. V sobotu byl představen jako nový, do detailu propracovaný, nový autobus a slavnostně pokřtěn. Tatra 500 HB (s podvozkem Tatry 138) dostala jméno Honzík na památku Jana Arazima, velkého odborníka na historii veřejné dopravy u nás. Slavnostního křtu se ujal Karel Loprais, automobilový závodník a několikanásobný vítěz automobilových závodů Rallye Dakar v kategorii kamionů.
Po slavnostním křtu probíhaly projížďky po okolí. Protože účelem autobusu TATRA 500HB bylo zajišťovat dopravu po nehostinných horských komunikacích, byla součástí projížďky i jízda "cestou necestou". A podle očitých svědků si vedl výborně v deštivém počasí na polní cestě i louce.
Unikátní Tatra bude od příští sezony k vidění v Muzeu Tatry 111 v Dobříči. Ještě předtím, a to už na veletrhu CZECHBUS, se můžete osobně potkat jak s tímto jedinečným vozidlem, tak i jeho majitelem, na stánku společnosti Auto-bus.cz, která pomáhala s obnovením mikrofonové a rozhlasové soustavy.
   Vývoj autobusu pro zabezpečení dopravy po nehostinných horských komunikacích zadalo po roce 1945 Ministerstvo dopravy. Na jejím vývoji pracovali společně konstruktéři Karosy Vysoké Mýto (do roku 1948 karosárna Sodomka) a Tatry Kopřivnice. Začátkem roku 1950 byl představen prototyp horského autobusu Tatra 500 HB (horský bus), který byl určen pro provoz v horských oblastech, na silnicích se špatným povrchem a pro nasazení na linkách MHD, které vedly v úzkých ulicích měst. Autobus měl samonosnou karoserii, u které nechyběly moderní prvky, např. nástup cestujících byl řešen předními dveřmi u řidiče, který byl současně i průvodčí, na střeše nebyla zahrádka na zavazadla. Schránka na zavazadla, tzv. "kufry" byly mezi nápravami podobně jako u např. Karos C 734.
Jízdní a provozní zkoušky prvního prototypu Tatry 500 začaly počátkem roku 1950. Sériová výroba autobusů, už pod typovým označením Karosa T 500 HB, probíhala v letech 1954 až 1957. Celkem jich vzniklo 521 a všechny sloužily u tuzemských provozovatelů, nejčastěji u ČSAD.

Podle vzpomínek pamětníků se tyto autobusy v provozu neosvědčily, byly poruchové a také jejich jízdní vlastnosti nesplnily očekávání. Jejich ovládání v náročných podmínkách bylo kvůli lehkému předku a dvěma nápravám vzadu problematické. Postupně byly z linkové dopravy vyřazovány a zůstávaly v podnicích v provozu jako zájezdové autobusy.

Zdroje: busportalcz,  auto-bus cz , muzeumtatra111 cz

Žádné komentáře:

Okomentovat