12/11/2019

AŽD dokončila modernizaci Švestkové dráhy. Vlaky automaticky kontrolují trať, není ani metr modrého zábradlí

dopravacz
Modernizované RegioSprintery pro AŽD už jezdí, zatím v Karlovarském kraji u GWTR
Společnost AŽD Praha dokončila modernizaci trati z Čížkovic do Obrnic, kterou v roce 2016 koupila jako nevyužívanou od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Od neděle 15. prosince zde spustí provoz nových přímých vlaků v závazku Ústeckého kraje linky U10 z Litoměřic do Mostu, které budou rychlejší než autobusy.

Půjde o jednu z nejmodernějších lokálek v zemi: na celkem čtyřech místech je maximální rychlost sto kilometrů v hodině. AŽD podle generálního ředitele Zdeňka Chrdleho pojala trať částečně i jako „showroom“ pro své zákazníky, na které ukazuje své různé technologie zabezpečovacího zařízení. Do modernizace trati vložila firma 100 milionů korun, 110 milionů korun stálo pořízení a modernizace motorových jednotek RegioSprinter.
AŽD na trati kromě svého zabezpečovacího zařízení testuje i například diagnostický prostředek, který kontroluje stav kolejnice: zaznamenává zvuky z kola a přes optický kabel podél trati posílá informace o do řídícího systému trati. Může tak odhalit například lom kolejnice. Prakticky každý vlak tak kontroluje technický stav trati.
Trať kontrolují současně i drony. „V rámci testů se naši odborníci zaměřují na specifikaci vlastností bezpilotních systémů a prostředků, kterými by měly být vybaveny. Cílem totiž je, aby drony dokázaly maximálně přiblížit detaily sledovaného zařízení, jako jsou návěstidla, přestavníky a tak dále, včetně odhalování vizuálních vad kolejnic a lomů. První výsledky jsou velmi uspokojivé. Pokud se nám podaří překonat legislativní překážky pro provoz dronů na železnici, jsme připraveni tuto novinku nabídnout správcům infrastruktury,“ popisuje Chrdle.
Podle Chrdleho se při modernizaci trati setkali s velkým problémem rušení přejezdů. „Rádi bychom jejich počet zredukovali, podařilo se nám zrušit pouze jediný. Přejezdů je příliš, bohužel jejich rušení je právně složité,“ dodal. Pochvaluje si naopak spolupráci se SŽDC, po části jejích tratí vlaky jezdí.
Modernizací prošla celá trať i většina nádražních budov. Pokladna není ani na jedné stanici, jízdenky se budou kupovat ve vlaku, platit bude pouze tarif Dopravy Ústeckého kraje. Pohled na soukromou trať ukazuje i zajímavý kontrast v nákladech. Na Švestkové dráze po modernizaci není ani metr modrého zábradlí. SŽDC čelí dlouhodobě kritice, že toto zábradlí na stanice umisťuje zbytečně, státní správce se odvolává na normy.

zdopravy cz

Žádné komentáře:

Okomentovat