Od 1. srpna 2021 (neděle) bude do společného integrovaného systému Prahy a Středočeského kraje zahrnuta rozsáhlá oblast zahrnující Kolínsko, Kutnohorsko a Uhlířskojanovicko. Při integraci bude zavedeno 38 nových autobusových linek PID, na 24 linkách PID a 6 linkách SID bude upraven jejich provoz a jedna linka PID bude zrušena. Zrušeno bude celkem 73 linek SID včetně linek MHD Kutná Hora. Všechny zrušené linky budou nahrazeny novými nebo upravenými linkami PID s přehlednějším linkovým vedením. V nejvyšší možné míře je snahou na nových linkách zavést koordinaci linek mezi sebou pro vytvoření atraktivního intervalu a vybrané autobusové linky navázat na vlakové spoje. U části tras dochází k posílení provozu v pracovní dny i o víkendech a ke zkvalitnění směrové nabídky.
Vyhodnocení oblasti Kostelecka a Kouřimska
Připravované změny v provozu autobusových linek v oblasti Kostelce nad Černými lesy vycházejí z vyhodnocení pravidelnosti provozu linek jezdících po silnici I/2 ve směru do Prahy a výsledků přepravních průzkumů, resp. obsazenosti jednotlivých spojů zejména na linkách 381, 382, 383 a 387. V minulých letech došlo k masivnímu nárůstu individuální automobilové dopravy, ovšem bez adekvátního navýšení kapacity komunikační sítě, což v praxi znamenalo extrémní nárůst provozu osobních automobilů na silnici I/2, mající vliv také na přesnost autobusových spojů.
Dalším podstatným momentem bylo postupné navyšování počtu vlaků mezi Českým Brodem, resp. Strančicemi a Prahou, které vedlo k postupnému růstu zájmu cestujících o toto spojení do Prahy. Na tento trend bylo reagováno postupným navyšováním návazných autobusových spojů mezi Kostelcem nad Černými lesy a Českým Brodem, kde se projevil nárůst počtu cestujících. Lze s jistotou tvrdit, že nárůst cestujících ve směru na Český Brod má zcela jasnou příčinnou souvislost s klesajícím počtem cestujících na přímých linkách do Prahy.
Z údajů o obsazenosti uvedených linek jednoznačně vyplývá, že v posledním období (do roku 2019) dochází k postupné ztrátě zájmu obyvatel celé lokality o autobusové spoje ve směru do Prahy. Průměrné využití vozidel v přepravních špičkách v maximálním profilu všech výše uvedených linek dosahovalo v roce 2019 hodnoty 37% nabízené kapacity.
Z tohoto důvodu bylo připraveno komplexní dopravní řešení, které spočívá v následujících bodech:
- omezení linek 381, 382, 383 a 387 v přepravních špičkách zrušením posilových spojů a zavedením pravidelného intervalu 15 minut (namísto dnešního intervalu 5-10 minut) v odpolední špičce na odjezdu z Prahy
- pro Kostelec nad Černými lesy a obce na trasách linek 659 a 660 dojde k navýšení počtu spojů navazujících na vlaky linek S1 a S7 v Českém Brodě
- zrychlení dopravního spojení obcí Nučice, Konojedy, Prusice, Oplany a Výžerky do Prahy zavedením zrychlených spojů linky 659 mimo obec Svatbín a zavedení přestupní vazby v Českém Brodě na spěšné vlaky do Prahy (ty zastavují v úseku Český Brod – Praha jen ve stanici Praha- Libeň); dojezdový čas do Prahy se zkracuje oproti dnešnímu stavu o cca 30 minut
- možnost optimalizace nasazení jednotlivých typů vozidel; využití kloubových autobusů na lince 387 za Kostelcem nad Černými lesy je minimální, nové dopravní řešení umožňuje na všechny spoje nasadit vůz standardní délky, resp. uvažovat o rozšíření provozu nízkokapacitních autobusů, což bude mít další pozitivní ekonomický i provozní efekt (komunikační síť v regionu spíše vyhovuje provozu těmto vozidlům); shodný princip může být uplatněn také v případě linek 465, 489, 490, 494, 495 i 653.
- návaznosti mezi linkou 659 a linkami 381 a 387 budou i nadále zachovány v Kostelci nad Černými lesy pro cesty do oblasti Říčan a jižní části Prahy
- omezení linky 383 bude kompenzováno nasazením kapacitních kloubových autobusů
- pro většinu obcí v úseku Ondřejov – Mukařov bude vylepšen provoz návazných autobusových linek 489, 490 a 495 navazujících na vlaky ve stanici Strančice jako kompenzace za omezení linky 383
- pro Jevany, Vyžlovku a Louňovice bude zavedena nová linka 582, která bude v provozu v přepravních špičkách, bude zajíždět do blízkosti nádraží v Říčanech a tam navazovat na vlaky linky S9 ve směru do Prahy
Zdroj: pid cz
Žádné komentáře:
Okomentovat