11/11/2018

Historie vlaků v Brně? První přijel před 180 lety

dopravacz
Brno - V neděli uplyne přesně sto osmdesát let od chvíle, kdy do Brna přijel historicky první vlak. Nyní je trať z Brna do Břeclavi jednou z nejrychlejších v republice.

Nad městem se poprvé objevila pára z vlaku a zaskřípala kola na kolejích. V neděli to bude už sto osmdesát let, co do Brna poprvé přijel vlak. Zároveň šlo o první jízdu parního vlaku na území dnešní České republiky.

Ve druhé polovině třicátých let devatenáctého století dělníci právě dokončovali stavbu první parní železnice na území nynějšího státu. Vedla z Vídně přes Břeclav do Brna. „Při stavbě železnice z Břeclavi do Brna byl jako první hotov úsek z Rajhradu do Brna. Jedenáctého listopadu 1838 se uskutečnily zkušební jízdy s lokomotivou Moravia,“ uvedl na Internetové encyklopedií dějin Brna Alan Butschek.
Lokomotiva, kterou řídil sám vrchní inženýr stavby železniční tratě z Břeclavi do Brna Karl Ghega, ten den zvládla tři zkušební jízdy. „Úsek z Rajhradu do Brna zdolala Moravia nejdříve za čtvrt hodiny, pak za třináct, a konečně i za deset minut,“ podotkl Butschek.
Do vlaku si ale zájemci o svezení poprvé mohli sednout až téměř o měsíc později, při propagačních jízdách v polovině prosince 1838. „V sobotu patnáctého se uskutečnila jízda pro veřejnost, v neděli jízda pro dámy,“ popsal Butschek. Tehdy ale vlaky ještě neodjížděly z budovy nádraží, kterou známe dnes. Nádražní budova se nacházela v jiné poloze, kolmo na kolejiště.
Na největší a mnohem známější slavnost spojenou se zaváděním vlakové dopravy si Brňané počkali do července 1839. „Příjezdem čtyř slavnostních vlaků z Vídně zahájila provoz pravidelná osobní doprava po trati Vídeň – Břeclav – Brno,“ uvedla Dana Olivová z Muzea města Brna.
Jak šel čas s železnicí v Brně

• 11.11.1838 – Do Brna přijel historicky první parní vlak.
• 7.7.1839 – Oficiálně začala fungovat železniční doprava na trase Brno-Břeclav-Vídeň.
• druhá poloviny 19. století – Vzniká nynější Hlavní nádraží a přibývají spojení z Brna do dalších měst, třeba do Přerova či Kyjova.
• první polovina 20. století – Zavádějí se motorové vlaky.
• budoucnost – Brněnské Hlavní nádraží se má přesunout do polohy u řeky. Přijíždět na něj mají i vysokorychlostní vlaky.
Zdroj: blanensky denik cz

Žádné komentáře:

Okomentovat