dopravacz
Společnost RegioJet získala první smlouvu na provoz vlaků v závazku veřejné služby v České republice. Od prosince letošního roku bude jezdit na některých linkách Ústeckého kraje, hodnota kontraktu je 1,493 miliardy korun bez DPH.
Kontrakt podepsal Ústecký kraj na konci loňského roku, tento týden ho zveřejnil v registru smluv.
RegioJet získal zakázku přímým zadáním po takzvaných tržních konzultací, kdy si kraj vybíral z více nabídek. RegioJet nakonec nabídl nejnižší cenu. Smlouva je uzavřena se společností RegioJet, podle textu může ale přejít na nově založenou firmu RegioJet ÚK, která by řešila provoz jen v Ústeckém kraji. Na tratích vystřídá České dráhy.
Podle desetileté smlouvy má RegioJet najezdit ročně 1,005 milionu kilometrů na linkách U5, U7, U13 a doplňkových výkonů v rámci aglomerace Ústí nad Labem. Základní cena dopravního výkonu je 146,70 Kč, za navíc objednané kilometry si může firma účtovat 76,90 Kč. Tato cena se podle finančního modelu navyšuje například podle inflace, ceny trakční elektřiny nebo v případě zdražení poplatku za dopravní cestu. Smlouva současně jasně říká, že RegioJet nemá šanci později přijít na kraj a žádat o peníze. „Dopravce není oprávněn vůči Objednateli uplatňovat jakékoliv další náklady, které nezahrnul do příslušné ceny, například. náklady na pořízení vozidel, náklady vzniklé v důsledku nepředvídaných okolností apod.,“ uvádí smlouva.
Ta řeší dva typy vozidel: přechodné a základní. První mají jezdit jen dva roky v počtu nejméně šest vozidel. RegioJet už dříve uvedl, že počítá s motorovými vozy řady 628. Neřeší počet zálohových vozidel, uvádí jen počet „dostatečný“. Vozy má ukázat RegioJet kraji půl roku před zahájením plněním smlouvy, tedy v červnu. RegioJet má od jízdního řádu 2021/22 nasazovat na 98 % výkonů nízkopodlažní elektrické vlaky. Ty nejsou ve smlouvě přesně specifikovány jako typ, ale detailně popsány, co vše musejí umět a jak budou vybaveny. Celkem jich má být sedm. RegioJet počítá s nasazením elektrických jednotek Pesa Elf II. Nové vlaky musí být do konce roku 2021 být nejen vyrobené, ale i schválené pro provoz v Česku.
Obsáhlá smlouva řeší i zdánlivé detaily: Například nejméně jeden člen vlakového doprovodu musí být vybaven jazykovým certifikátem, který prokazuje jeho znalost anglického nebo německého jazyka odpovídající alespoň úrovni A1 (začátečník) dle Společného evropského referenčního rámce (SERR). Požadavek na jazykové znalosti má ve smlouvě například i AŽD Praha pro provoz na trase Most – Litoměřice. Naopak návrhy smluv ministerstva dopravy na rychlíkové linky řeší jen povinnou znalost češtiny.
Obsáhlý je i seznam sankcí, který řeší celkem třicet různých bodů. Například za každý neujetý vlakokilometr může RegioJet dostat pokutu 100 Kč, za každý den, kdy nebude mít požadovaný počet vlaků v požadované kvalitě 100 tisíc korun. Pokud novými vlaky neodjezdí nejméně 98 % výkonů po prosinci 2021, zaplatí za každé procento pod limit 250 tisíc korun.
Smlouva řeší i oběhy vozidel a jejich nasazení na jednotlivé tratě. Jde o provoz z Děčína po pravobřežní trati do Ústí nad Labem-Střekova (U7), z Ústí nad Labem do Bíliny (přes Úpořiny, dosud linka U5) a z Mostu do Žatce (linka U13), k tomu získá také část provozu na tratích Most – Žatec, Most – Bílina, z Ústí nad Labem západ do Štětí (jeden pár spojů denně) a Teplice – Litvínov.
zdopravy cz
Žádné komentáře:
Okomentovat