Neomezené připojení k internetu zůstane výsadou soukromých železničních dopravců. České dráhy datový tok zřejmě přiškrtí, protože jejich klíčový dodavatel po nich chce za data bez hranic výrazně více peněz.
Už sedm let se národní dopravce snaží postupně osazovat vlaky bezplatným internetem. Zatím se mohou cestující připojit zhruba v každém desátém spoji a České dráhy za to platí ročně zhruba 15 milionů korun.
Problém je v tom, že lidé stahují čím dál víc dat. Mohou ve vlaku teoreticky zhlédnout film nebo hrát hry. Nárůst spotřeby dat je i proto v posledních letech obrovský. „Dojde ke zrušení výjimky pro ČD na neomezené čerpání dat,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.
Zprávy z počátku týdne hovořily o razantní změně podmínek ze strany mobilních operátorů, na něž včera zaútočil i premiér Andrej Babiš (ANO). Jejich údajný postup vůči drahám označil za „absurdní příběh“.
Příběh jedné smlouvy
Situace je ale podle zjištění LN poněkud jiná. Většinovému poskytovateli připojení do vlaků Českých drah, společnosti O2, končí v nejbližší době smlouva.
A její manažeři se při jednání se zástupci ČD nechali slyšet, že kvůli nárůstu stažených dat budou muset významně zdražit. „Smlouva uzavřená s poskytovatelem připojení ve vlacích – společností ČD Telematika – nyní končí. Do chystaného výběrového řízení se plánujeme přihlásit, konkrétní podobu nabídky je však předčasné komentovat,“ odpověděla mluvčí O2 Lucie Jungmannová.
Díl připojení poskytuje do vlaků ČD také T-Mobile, jehož kontrakt je ale stále v platnosti a který žádné změny neplánuje. Třetí velký operátor, Vodafone, pak se státním dopravcem žádnou smlouvu nemá.
Náznaky ze strany O2 jsou jasné: naše další nabídka za neomezená data bude dražší. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) pak tvrdí, že jde až o trojnásobek stávající částky.
„Nechám ČD vyjednávat. Pokud se jim nepodaří dosáhnout lepších podmínek, budou muset část dat přes limit zpoplatnit. Když ale lidé nebudou chtít stahovat filmy nebo hrát hry, neměl by pro ně být problém se do daného limitu vejít,“ řekl LN Ťok. Smlouva s O2 by drahám skončila v nejbližších měsících. Následovat by mělo výběrové řízení na nového dodavatele.
V německých kolejích
Vypadá to, že ČD zvolí raději datový limit než štědrost vůči hodně stahujícím cestujícím. To je ostatně běžné i u německého státního dopravce Deutsche Bahn.
„Například u našeho společného projektu Praha–Berlín–Hamburk jsme museli omezit objem dat v první třídě na 500 MB a ve druhé na 200 MB, abychom mohli připojení poskytovat zdarma. Deutsche Bahn totiž platí za stažený objem dat,“ popsal mluvčí ČD Joklík.
Němci mají neomezené stahování zdarma jen ve vysokorychlostních vlacích ICE. Omezení mají nastaveno i rakouské dráhy ÖBB. Když jejich zařízení zjistí velký objem stahovaných dat, připojení omezí.
Soukromí konkurenti ČD považují neomezené připojení za jeden ze základních benefitů a i za cenu vyšších nákladů ho chtějí nabízet i nadále. „Od začátku svého provozu má RegioJet neomezený přístup k datům ve vlacích i autobusech. Hodláme toto zachovat i do budoucna,“ řekl mluvčí Aleš Ondrůj.
Ovšem zástupci Leo Expressu připustili, že je nadměrné používání palubního internetu tíží. „Nevyužíváme neomezené datové služby, platíme tedy podle klasických tarifů. Čím více u nás tedy cestující stáhnou dat, tím více platíme. Uvítali bychom, kdyby se cena dat snížila, jde o významný náklad,“ uvedl mluvčí Emil Sedlařík.
Oslovení dopravci se shodují vtom, že vyšší spotřeba internetových dat ze strany cestujících nesouvisí se zavedením státních slev pro studenty či děti.
Zdroj: lidovky cz
Žádné komentáře:
Okomentovat