ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva testuje v kladenské městské dopravě autobus s elektrickým pohonem. Jedná se o vůbec první test elektrobusu v Kladně. Zelené vozidlo výrobce SOR Libchavy s výraznou přední maskou nejen, že je nízkoemisní, ale jeho jízda je i velmi tichá. Oba tyto benefity významně zlepšují život obyvatel ve větších městech. Pokud se technika osvědčí, je při splnění určitých podmínek reálné, aby se v horizontu tří let začaly v Kladně objevovat elektrobusy v běžném provozu.
Ulicemi Kladna jezdí kromě autobusů na CNG pohon v testovacím režimu také elektrobus od výrobce SOR. Je to městský elektrobus s označením SOR NS 12 electric. „Jde o plně nízkopodlažní a bezemisní autobus, který je ideálním prostředkem do městských ulic. Měsíc teď budeme zkoušet všechny jeho vlastnosti, abychom zjistili, jak se chová v provozu a jestli ho můžeme v budoucnu nasadit na námi provozované linky“, říká ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.
Elektrobusem se mohou cestující svézt na lince 605, která jezdí po městě mezi Okrskem 0 a Aquaparkem. „Elektrobus má řadu technických a konstrukčních prvků, díky kterým dosahuje hospodárného provozu. Kvitujeme menší hlučnost i nižší množství emisí,“ uvedl primátor Statutárního města Kladna Dan Jiránek a dodal: „V dnešní situaci měnícího se životního prostředí už pojem Smart City, tedy ‚chytré město‘, který se řada municipalit, včetně Kladna, snaží naplnit, v sobě zahrnuje nejen využívání moderních technologií pro kvalitní život obyvatel, ale měl by znamenat i nadstavbu zodpovědnosti. Využívané inovace by tak měly být zároveň šetrné k životnímu prostředí. Elektrobusy splňují obě podmínky.“
Staré diesely nahradily elektrobusy před nedávnem v Trutnově a v Kutné Hoře, kde dokonce zajíždí i do historického centra města. Bezemisní je také provoz MHD v Bílině. Arriva tak potvrzuje svůj cíl stát se lídrem v oblasti čisté mobility. S ekologickými autobusy Arrivy se můžou setkat i cestující v Praze, Českém Těšíně nebo zmíněném Kladně.
Předváděcí jízda
Představení vozidla a předváděcí jízda proběhla v úterý 13. srpna 2019 ve 13.00 před budovou kladenského magistrátu.
Technické parametry elektrobusu
Celková délka elektrobusu je 12 m a má 33 míst k sezení pro cestující. Celkově se ale počet přepravovaných osob může lišit. Počet míst k sezení lze upravovat podle přání dopravce. Interiér elektrobusu je klimatizovaný a cestujícím nabízí i USB zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky. Kapacita baterií je 242 kWh a uloženy jsou oboustranně podélně v prostoru střechy.
O Arrivě
ARRIVA v České republice provozuje 2 150 autobusů, 35 trolejbusů, 5 vlaků osobní dopravy a zaměstnává téměř 3 500 zaměstnanců. Celkový obrat skupiny převyšuje 4,5 miliardy korun. Hlavní činností skupiny je linková autobusová doprava. Na trhu pravidelné osobní autobusové dopravy v České republice zaujímá ARRIVA vedoucí postavení. Ročně přepraví přes 130 milionů cestujících. ARRIVA v České republice je součástí skupiny ARRIVA, jedné z největších dopravních společností v Evropě, která zaměstnává 60 000 lidí a ročně přepraví více než 2,2 miliardy cestujících ve 14 evropských zemích.
Zdroje: mestokladno cz , zdopravy cz
Žádné komentáře:
Okomentovat