Od příštího roku by se měl počet objednaných vlakových kilometrů ročně zvýšit z dnešních 3,55 milionu na 4,8 milionu. To je více než před začátkem postupné redukce v roce 2006, kdy vlaky ve Zlínském kraji odjezdily necelé čtyři miliony kilometrů.
Vyplývá to z prezentace pro zastupitelstvo. Podle ní nově kraj bude ročně platit za vlaky 596 milionů místo dosavadních 316 milionů. Jak ale uvedl hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL), i bez posílení provozu by kraj v novém smluvním období zaplatil zhruba o 120 milionů více.
Z prezentace přitom vyplývají zajímavé nuance. Na prvním souboru A, který tvoří motorové linky zajíždějící na trať Otrokovice – Zlín – Vizovice, kraj sáhl po takzvaném low-cost modelu. Vybral tedy nejnižší nabízený standard, který představují Regionovy Českých drah s platbou 126,5 koruny za kilometr.
To rozdělilo zastupitelstvo na dva tábory, neboť dopravci přišli i s nabídkou „standard“. Ta v případě Českých drah spočívala v doplnění Regionov o wifi a navýšení ceny o 75 haléřů na 127,25 koruny na vlakový kilometr. Ročně by kraj zaplatil 608 tisíc korun navíc.
Řada zastupitelů se proto podivila, proč vedení kraje nesáhlo po vlacích s wifi, zvláště když chce přilákat do vlaků mládež. Hejtman Čunek naopak oponoval, že standardem jsou už dnes data v mobilu a wifi ve vlacích být nemusí. Argumentoval i chystanou elektrizací zlínské tratě, která přinese ve 20. letech velkou výluku. Zanedbatelná podle něj není ani finanční stránka věci.
V případě souboru B kraj naopak sáhl ze třech variant po nadstandardním a nejdražším řešení. Za cenu 165,95 koruny za vlakový kilometr bude soubor obsluhovat motoráky Arriva za přispění Leo Expressu. „Jsou to zánovní vlaky západní provenience, jde o rozumný kompromis mezi cenou a nabízenými službami,“ řekl Čunek.
Soubor budou obsluhovat motoráky Alstom Lint a řada 845, kterou postupně vystřídají Stadlery GTW. České dráhy nabízely nové jednotky, jako příklad dávaly RegioShark. Jejich cena byla 218,6 koruny za vlakový kilometr.
Zdroj: zdopravy cz
Žádné komentáře:
Okomentovat