2/14/2019

Praha dokončila největší modernizaci tramvají.

dopravacz

Začátkem února předala plzeňská Škoda Transportation pražskému dopravnímu podniku poslední, 250. tramvaj 15TForCity Alfa. Skončila tím největší jednorázová modernizace pražské hromadné dopravy a největší nákup tramvají v dějinách hlavního města. Historie pražských elektrických drah je plná kuriozit. Ve velkém přehledu Aktuálně.cz se můžete podívat na všechny vozy, které v současnosti brázdí ulice města, ale i na zajímavosti z dějin pražské tramvajové dopravy včetně map tratí a perliček z minulosti.
14T
Celkový počet tramvají: 57
Výroba: 2006–2009 Škoda Transportation
Přezdívka: Porsche, pojízdné železářství
Tramvaj 14T od plzeňské škodovky znamenala pro cestující v pražských tramvajích doslova revoluci – šlo o první větší dodávku nízkopodlažních tramvají, které splňují požadavky pro 21. století. Dopravní podnik sice už dříve zkoušel několik nových tramvají RT6N1, jejich provoz se ale neosvědčil a podnik po letech vozy odprodal.
Tramvaje mají čelo vytvořené společností Porsche Design, díky čemuž dostaly přezdívku „Porsche“. V provozu se ale setkaly s kritikou cestujících, zejména kvůli uspořádání sedadel a hluku. Tím si vysloužily i svou další přezdívku – „pojízdné železářství“.
Kvůli praskajícím částem podvozku musely být všechny tramvaje 14T v roce 2014 odstaveny. Dopravní podnik je postupně opravuje a vrací do provozu. Některé vozy prošly rovněž větší modernizací, při které byl změněn i kritizovaný interiér. Tyto vozy jdou poznat podle jiného nátěru. Vozy kvůli svému podvozku mohou jezdit jen na některých linkách.
15T
Celkový počet tramvají: 247
Výroba: 2009–2018 Škoda Transportation
Obchodní název: ForCity Alfa
V roce 2009 zahájil dopravní podnik masivní nákup nových tramvají typu 15T. Ty jsou nízkopodlažní v celé své délce a díky otočným podvozkům se hodí na pražské tratě mnohem lépe než předchozí tramvaje typu 14T. Jedná se o nejpočetnější typ pražské tramvaje, počítáme-li s tím, že vozy typu T3 jezdí většinou ve dvojicích.
Cestující na první pohled odliší dvě série dodávek. Vozy z novější série se od první odlišují žlutým pruhem na čele vozu, plastovými sedačkami místo dřevěných, klimatizací a Wi-Fi připojením. Dopravní podnik v minulosti prohlásil, že by chtěl klimatizaci doplnit i do tramvají z první série. Postupně také firma vyměňuje dřevěná sedadla za plastová.
T3 a jejich modernizace
Celkový počet tramvají: 387 kusů
Výroba: 1962–1997 ČKD Praha
Modernizace: 1999–2014 Alstom (dnes Cegelec), Aliance TW Team (typ T3R.PV)
Legendární „tétrojky“ se staly symbolem Prahy. Cestující zaujme na první pohled jejich nadčasový design. V modernizované podobě jezdí dodnes, v původním provedení je potkají cestující na nostalgické lince číslo 23. Rekonstruované vozy se od těch původních liší novou elektrickou výzbrojí TV Progress, novým informačním systémem a také jinými sedadly. Vozy tak přišly o své designové plastové sedačky, které byly vyměněny za čalouněné. Kvůli požadavku na hygienu dopravní podnik ale začal v posledních letech vyměňovat sedáky opět za plastové.
Zajímavostí jsou vozy typu T3R.PV. Na rozdíl od ostatních modernizovaných „tétrojek“ mají zcela novou skříň od firmy Pragoimex. Oficiálně je ale dopravní podnik bere jako modernizované, i když je jejich velká část nová.
T6A5
Celkový počet tramvají: 42
Výroba: 1991–1998 ČKD Tatra
Vozy T6A5 představovaly pro cestující v devadesátých letech razantní změnu. Po tramvajích odvozených od typu T3 se tyto vozy odlišovaly na první pohled novým hranatým designem.
Zajímavostí je, dnes již neprovozovaný, vůz T6A5.3, který vznikl modernizací „tétrojky“, kdy se na starý podvozek dosadila nová skříň. Zaměstnanci pražského dopravního podniku tomuto vozu přezdívali „kočkopes“. Ostatní tramvaje byly vyrobeny jako nové vozy.
Tramvaje tohoto typu v hlavním městě postupně mizí z provozu. Hlavním důvodem jsou vyšší náklady na provoz. Některé byly odprodány například do bulharské Sofie.
KT8D5.RN2P
Celkový počet tramvají: 48
Výroba: 1986–1993 ČKD Tatra Smíchov
Modernizace: 2004–2017 Pars Nova, Pragoimex, Krnovské opravny a strojírny a DPP
Přezdívka: kachna, kačena
Tramvaje s tímto krkolomným názvem jsou rekonstruovaná vozidla KT8D5, kdy byl při modernizaci nahrazen prostřední článek nízkopodlažním. Pro dopravní podnik jsou tyto tramvaje důležité hlavně při výlukách. Jako jediné v Praze totiž umožňují obousměrný provoz. Mohou tedy končit i tam, kde nejsou tramvajové smyčky.
Tramvaj byla při rekonstrukci kompletně opravena a pro cestující byla instalována nová sedadla a informační systém. Vozy z poslední série dostaly dřevěné sedačky, které se však ukázaly jako nepraktické. Dopravní podnik kvůli tomu postupně sjednocuje sedadla na plastová.
Tramvajové tratě
Podívejte se, kudy vedly tramvajové linky v minulosti, jak se síť postupně rozrůstala a co Praha chystá do budoucna.
1902 rok

1938 rok
Současnost
Budoucnost

Zdroj: zpravy aktualne cz





Žádné komentáře:

Okomentovat